gevraagd electriche schema's volvo 850glt

Gestart door Frisian850Cruiser, 27-12-2005 23:28:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

o ja, i.v.m. die andere foutcodes allemaal, even alles resetten en na enkele dagen nog eens alles uitlezen.  ;)

bon

#16
ah dankje ...dat resetten morgen ook maar ff dan :P

...zit hier achter een laptop ...denk je..als ik die er nou gewoon op aan kon sluiten verdorie....:P (ken altijd! maja...:))

die druksensor, ff zien of het mij lukt met de amperemeter in mijn multimeter, anders maar weer naar die toffe peer van een zwager van me :P

edit: off topic...:

wat prachtig was in deze situatie: we kregen van de airco specialist een oude mitshubish lancer mee ...zonder stuurbekrachtiging enzo ...je weet wel dat je met een 850 in een super auto rijdt maar toch ..dan knalt het contrast er weer uit ....prachtig gevoel :P

bon

Okay, ik ben met mijn auto naar mijn zwager gereden (handiger en weet veel van o.a. electronica), ook omdat ik op plek 'O' geen sensor of kabels of wat dan ook kon ontdekken :P



Ongeveer bij de N zat volgens mijn zwager de druksensor, daar zat denk ik een cilinder met daarheen een buis (ala die van de airco die naar binnen lopen) plus een kabeltje. Deze had hij "kort gesloten" en nog sloeg de airco niet aan. Dus daar ligt het niet aan. (OF de sensor moet ook nog eens kapot zijn, maar iig ligt het probleem al ergens "eerder" in het electrisch circuit.)

Mijn zwager zei zoiets van: Als ik nu het electrische schema had dan kon ik alles nalopen, wat waar heen loopt, doet die relais het, zit daar spanning op etc etc etc :P

Als hij moet gokken dan zit volgens hem het probleem bij het compartement voor de passagiersstoel. (achter die klep) (zo zaten daar 1 of meerdere relais die hij niet eruit kon krijgen omdat ze niet omhoog konden ofzo (ik kon niet tegelijkertijd meekijken...wordt dan wat krap :P).

Kort gezegd: druksensor kortsluiten slaat ie ook niet aan, de 2 relais handmatig inschakelen rechts van I (2x 30a relais naast elkander voorin) hielp ook niet. Accu direct op magneetkoppel en hij koelt perfect. (maar is niet de oplossing lijkt me :P)

(Wat is trouwens het electrische blok "I" ?)

Ludo

Citaat van: bon op 24-07-2006 00:11:02
ook omdat ik op plek 'O' geen sensor of kabels of wat dan ook kon ontdekken :P 
ow, dat lijkt op een deltamill airco!. (dan denk ik dat je meer aan een airco specialist als deltamill zelf hebt dan aan een electronicus  :-X )
O is bij de originele volvo airco de lagedruksensor.

Citaat van: bon op 24-07-2006 00:11:02Ongeveer bij de N zat volgens mijn zwager de druksensor, daar zat denk ik een cilinder met daarheen een buis (ala die van de airco die naar binnen lopen) plus een kabeltje.
N is de hogedruksensor.
die cylinder is het drogerelement.

I is de relais die o.a.  de ventilator doet aanslaan.
de relais ernaast hebben niks met airco te maken, 1 is het hoofdrelais van het brandstofsysteem en de andere van de uitlaatgassen...

bon

Oeh ...Deltamill ...oooooookay :P

Affijn, dat het er een apart ingebouwde airco is ...dat kan ik echt niet zien...althans in die zin: het zit er superstrak in e.d.

Kan het zijn dat -als ik een Deltamill airco heb- dat we daarom de code niet kunnen uitlezen ? (de 1-1-1 ..of een foutcode)


Heeft niemand hier *alsjeblieft* :P een electronisch schema / diagram voor me ? is die er dan kunnen we op zijn minst alles doormeten...waar de spanning bijv "stopt". Zal heel veel schelen en een kans op repareren door ons zelf wordt enorm groot. (wat mijn portemonnaie erg erg erg fijn vind :P)

(bedankt voor het meedenken e.d. Ludo !!)

thuur

Volgens mij heeft Deltamil het elektrisch schema niet vrijgegeven....


Gr :-\

bon

Okay maar een schema van -voor- de airco eventueel ? weet niet of ik daar voldoende aan heb maar misschien kan helpen als het probleem -voor- de airco zit, qua electronica.

(heb me werkelijk de pleuris lopen te googlen/usenetteren etc :P)

Ludo

heb je een handmatige (MCC) of een automatische (ECC) airco?.
MCC= met blauw ledje.
ECC= met oranje ledje.

bon

Citaat van: Ludo op 24-07-2006 01:23:17
heb je een handmatige (MCC) of een automatische (ECC) airco?.
MCC= met blauw ledje.
ECC= met oranje ledje.

mijn airco knop heeft een blauw ledje ernaast, MCC dus

(is ECC niet electronic climate control ofzo?)

daarnaast een knop voor interne lucht circulatie met een oranje ledje :P

geen climate control dus....blauw ledje: MCC (m zal wel manual zijn gok ik)

Ludo

ja, MCC is handmatige klimaatregeling.
ECC is electronische klimaatregeling.
dit moet wel een deltamill zijn want een originele heeft ook de 2 druksensors.
of het electrisch plan dan hetzelfde is als origineel durf ik niet stellen.

mehn

Hmm Deltamil...

Zit er een zekering bij je accu tegen het linker voorscherm?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bon

Citaat van: mehn op 24-07-2006 10:49:43
Hmm Deltamil...

Zit er een zekering bij je accu tegen het linker voorscherm?

Even kijken.

(brb :))

Ja, eentje met 2 dikke rode kabels erin (3mm ofzo) EN hij is stuk ...hmpf :P zo niet zo'n zekering op voorraad.

Hij lijkt niet "Volvo standaard" ...alsof het er later bij gekomen is (moet zeggen dat je aan die airco onderdelen niet ziet (een leek als ik) dat het niet standaard van Volvo zelf is....die 2 kabeltjes met die zekering eraan wel. Maar eens vervangen en ook eens kijken waar die kabels heenlopen.

Met ampere-meter van multimeter even de zekering 'kortgesloten' en hij sloeg nog niet aan trouwens. (-dan- zou het bijv. de druksensor alsnog kunnen zijn?)

Voor het gemak nog maar even:
- Volvo 850 GLT 2.5 20v - Oktober 1993 (manual model 94)
- 245k op de teller ...zitten 3 of 4 van die zgn "Zwitserland stikkers" op ...maw hij is een aantal keren naar Zwitserland geweest. Ik zie dit als een mooi iets...lange afstanden...:P (Ik heb hem gekocht bij 216k)
- Vorige eigenaar, aardige politie agent uit Utrecht, die famillie met een garage heeft, heeft em erg goed onderhouden. Op de vloeistoftanks, distr. riem etc staan overal data op etc.
- Eerste grote beurt bij een Volvo dealer laten doen...prijzig maar de zaak bevalt me daar. (gaat zover terug, de huidige jonge eigenaar weet het niet eens maar dat mijn overgrootvader ooit een hond heeft gekocht bij zijn overgrootvader ofzo) (raar toeval...wonen ook een eind uit mekander) (Een neef van hem zat naast me in de klas, die heeft nu een Volvo garage in Emmen geloof ik.) (off topic best wel, maar ik vond het een leuk detail :P)

mehn

Citaat van: bon op 24-07-2006 14:44:25
Ja, eentje met 2 dikke rode kabels erin (3mm ofzo) EN hij is stuk ...hmpf :P zo niet zo'n zekering op voorraad.

;)

Één van die 2 kabels loopt naar een setje relais dat boven de koelvin zit. Van daaruit gaat er eentje naar de magneetkoppeling. Ik denk dat je airco het weer doet als je die zekering vervangt :D


PS. Met dank aan Knoet. Bij "hem" hebben we deze vreemde schakeling ontdekt 8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bon

#28
aaah klinkt verrekte interessant!

-maar- ik heb de zekering kort gesloten en kreeg nog geen resultaat...nu zat er wat smeersel of roet op ofzo dus weet niet of ik goed contact had maar iig wordt er nu een nieuwe opgehaald :P

voor alle zekerheid heb ik ook een relais besteld voor die plek (dacht al dat daar het probleem lag maar wist het dus niet zeker)

(zitten er 2 naast mekander, net nog 1 eruit gehad en gister 1 los gehaald zelfs en handmatig ingeschakeld ....)

alleen vreemd: bij een winkel waar ik dat Bosch relais besteld heb is het volgens Bosch een 20 ampere relais ipv een 30a wat op het relais zelf staat....affijn ...is deze bestelde niet goed kon ik em gewoon terug doen (wel weer 20 euries....erg weinig om een airco mee te repareren maar toch ...tikt an al die euries :P) (ik hou me graag aan standaarden, dat voorop, maar kan het veel uitmaken ? als het 30a moet zijn en ik heb een 20a relais ?) (zwager vanavond maar ook weer lastig vallen ...gelukkig heb ik zijn PC mooi schoon kunnen maken van spyware e.d. ...:P)

ohja ik had ook gekeken waar die rode kabel heen liep...1 naar de accu -dacht ik- en de ander inderdaad naar een relais!

bedankt alweer! :)

edit: En bedankt Knoet ! :)

bon

#29
Zekering erin....en hij werkt.....RIIIIIIIIIIIGHT :P

(wel daarvoor de pootjes van de relais -iets- verbogen omdat er wat corrosie bij aanzat e.d.)

dank gij lieve mensen! :P

edit: ik heb nog een 20a relais in bestelling en 1 van de huidige 30a relais is de behuizing wat van open...vraag me af of ik die nu zo moet laten zitten/dichtplakken of een 20a erop drukken...