waarschuwings lampje vorst

Gestart door kasper2, 28-12-2005 19:39:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

kasper2

mijn lampje begint te branden zodra de buiten temparatuur 2graden is en blijft branden tot -5 daarboven gaat hij uit,waarom?

thuur

Lampje is volgens mij ook een waarschuwing voor gladheid en niet voor vorst ;)


Gr 8)

kasper2

oke thanks en voorzichtig aan met de volvo,s op de weg, ;D ;D

Hen3

Citaat van: kasper2 op 28-12-2005 19:39:47
mijn lampje begint te branden zodra de buiten temparatuur 2graden is en blijft branden tot -5 daarboven gaat hij uit,waarom?

Daaronder bedoel je denk ik....

Het is nu eenmaal zo dat bij strenge vorst de kans op gladheid lager is dan bij temperaturen rond het vriespunt. Bij lichte vorst (of net boven het vriespunt) kan de weg vochtig zijn en dit kan dan bevriezen, met gladheid als gevolg. Bij nog lagere temperaturen is het wegdek meestal droog (mits er geen sneeuw ligt natuurlijk) en dan is het niet glad, ondanks de strenge vorst!


@gw850:
zelfs al is er geen vorst aan de grond, dan kan de wegdektemperatuur toch onder 0 liggen en dus bevriezen...., bijvoorbeeld doordat de wind het vocht laat verdampen, met een temperatuurdaling tot gevolg, of simpelweg omdat de grondtemperatuur wel <0 ligt.

Dat is precies de reden dat het lampje al bij +2 graden brand.

Hen3

#4
Natuurlijk is het niet belangrijk... ik wilde gewoon ff wat achtergrondinfo geven....

Vorst aan de grond (officieel: grasminimumtemperatuur, gemeten 10cm boven kort gemaaid gras)  is namelijk wat anders dan een wegdek dat < 0 graden is....   maar misschien draaf ik wat door... je hebt gelijk. :P


Ik zit in die business, vandaar...  ;) Voor de meesten van jullie zal dit verhaal totaal oninteressant zijn, realiseer ik me

;D

Snellebaksteen

Even een oud topic opgegraven want ik heb hier toch nog een vraagje over; Volgens mijn collega met een soortgelijk systeem op z'n Passat registreerd het VW systeem ook de vochtigheid aangezien dit uiteraard ook belangrijk is voor de gladheids waarschuwing.

Mijn vraag is dus; weet iemand of het Volvo systeem de vochtigheid ook meet en gecombineerd met de temperatuur meter de waarschuwing geeft?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

thuur


kyro

Citaat van: gw850 op 28-12-2005 20:16:53
Bij 2 graden is er al kans op vorst aan de grond (kan dus al glad zijn). En bij kouder dan -5 weet je ook wel zonder waarschuwing dat het glad kan zijn.

viel  me idd afgelopen week op, dat als de temperatuur lager is dan -5
het lampje uit gaat/is

maar waarom  ???

mehn

Waarom niet?

Op een gegeven moment weet je wel dat het koud is en glad kan zijn ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

kyro

Citaat van: mehn op 01-01-2009 23:08:09
Waarom niet?

Op een gegeven moment weet je wel dat het koud is en glad kan zijn ;)

idd, dat zal 't zijn ::) ;D

Vertigo

Citaat van: kyro op 01-01-2009 22:41:03
Citaat van: gw850 op 28-12-2005 20:16:53
Bij 2 graden is er al kans op vorst aan de grond (kan dus al glad zijn). En bij kouder dan -5 weet je ook wel zonder waarschuwing dat het glad kan zijn.

viel  me idd afgelopen week op, dat als de temperatuur lager is dan -5
het lampje uit gaat/is

maar waarom  ???

Onder de -5 graden is een wegdek in principe niet glad omdat het wegdek droog is en niet door vochtigheid kan bevriezen.
Hier in NL zijn ze echter zo snugger om ook bij die temperaturen te strooien zodat het wegdek alsnog vochtig en glad wordt als het vriest. :eusa_wall:

Ronbroek

Staat ook aan het begin van dit topic  ;D

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

gerardgrobben

ik ga morgen ook meteen proberen of dat te resetten is door de resetknop op de boardcomp..
( heb vanavond wel de benzine-tank-lamp gereset... met datzelfde reset knopje)
tuba or not tuba, that's the question

FGG

Citaat van: gerardgrobben op 02-01-2009 00:53:59
ik ga morgen ook meteen proberen of dat te resetten is door de resetknop op de boardcomp..
( heb vanavond wel de benzine-tank-lamp gereset... met datzelfde reset knopje)


Daarom is het natuurlijk gaan dooien.

Jouw schuld dat we geen Elfstedentocht hebben. :evil:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

gerardgrobben

Citaat van: FGG op 02-01-2009 11:13:56
Citaat van: gerardgrobben op 02-01-2009 00:53:59
ik ga morgen ook meteen proberen of dat te resetten is door de resetknop op de boardcomp..
( heb vanavond wel de benzine-tank-lamp gereset... met datzelfde reset knopje)


Daarom is het natuurlijk gaan dooien.

Jouw schuld dat we geen Elfstedentocht hebben. :evil:

yeps,
ik heb ff met Al Gore gebeld, en die vond het niet goed... Dus heb ik vanavond ff de kou gereset...
Mocht je weer kou willen, dan zet ik de airco van mn roffel wel ff wat frisser...
tuba or not tuba, that's the question