Olie Lekkage in de buurt van Turbo

Gestart door Jort, 30-12-2005 16:25:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jort

Ik heb een olie lekkage waarvan ik niet weet of het kwaad kan en hoe ik het moet oplossen.

In eerste instantie dacht ik dat het, net als bij veel verhalen, de olie retourleiding van mijn turbo. Dus ik heb direct de pakkingen gekocht en heb de auto opgekrikt. Laat het dat nou eens niet zijn. Dat stuk onder de de turbo is dus kurk droog. Meteen alles schoon gemaakt met remreiniger en maar wachten.

En ja hoor. Daar was de boosdoener. Het lijt erop dat het de "witte" leiding is die van de turbo naar het inlaatspruitstuk loopt. Daar wordt olie uitgeperst. Ik heb in zo'n Haynes boek gekeken en daar wordt deze omschreven als de "Bypass" leiding? Ik heb dus geen flauw idee waarom deze lekt en wat ik er het best aan kan doen. Om het een en ander te verduidelijken heb ik er een aantal foto's bij gedaan.







Hebben jullie hier ervaring mee?

Zou het kunnen zijn dat dit temaken heeft met olie afscheider?

Wat doet deze leiding en waarom komt er olie uit?

By the way, het is veel olie, niet dus zo maar een druppeltje, maar echt een halve liter per week en dan rijdt ik niet eens zoveel.

Ik hoop dat jullie hier genoeg info aan hebben en dat jullie mij kunnen helpen.

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Jort.

elianmars

#1
Jort, de foto's zijn een beetje onduidelijk. Je hebt de links niet helemaal juist neergezet.

Edit: duidelijker zo, ja.

Jort


elianmars

Die "witte" (bypass) slang gaat naar de dumpvalve. Zit de klem er nog wel goed op, of is het slangetje niet gescheurd?

Jort

De klem zit er nog op, maar ik kan dus niet zien of deze gescheurd is.

Dumpvalve zeg je..... als ik 'm volg kom ik echt uit bij het inlaatspruitstuk?
Zit daar de dumpvalve?

MAAR, de hamvraag is, waarom komt daar olie uit? is dat normaal......


elianmars

Het ronde apparaatje met driehoek vormig voetje wat tegen de turbo aan zit, is de dumpvalve.
Deze blaast de lucht af. De lucht wordt in het spruitstuk geblazen (daarom heet het een recirculatie-dumpvalve).

Het is volgens mij niet normaal dat daar olie uit komt. Als alles goed af zou sluiten, zou er geen olie moeten kunnen lekken. Zeker niet de hoeveelheid die jij zegt.

Jort

Je hebt helemaal gelijk. Dat lijkt me ook niet normaal. Ik verwacht inderdaad dat de leiding niet helemaal goed afdicht, dus ik zal deze eens even onder handen gaan nemen. Het is alleen moeilijk om daar bij te komen. Misschien dat ik de Turbo er maar eens af haal? ???

Maar ik heb nog wat extra nieuws..... Ik heb dus alles schoon gespoten waardoor ik goed kon zien wat er ging lekken. Het zit inderdaad op die hoogte, maar het is niet alleen het slangetje....

Op hoogte van het slangetje richting de voorkant van het motorblok maar wel nog aan de achterkant van het motorblok, helemaal aan de bestuurderszijde lekt ie meer....

Ik heb geen foto, maar die zal ik binnenkort maken.

Zonder foto, weet iemand wat het kan zijn?? Wat zit daar allemaal??
Boven het uitlaatspruitstuk bijna aan het einde....Links.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik reken op jullie expertise. ;D

Jort.

Jort

De reacties vallen me een beetje tegen........ :(

Heeft niemand zoiets gehad of heeft niemand ervaring met de achterkant van het blok?

Ik hoop toch dat iemand nog wat weet.

Jort.

Esveldt

Sorry, ik kan je niet helpen!

Paul

elianmars

Nog niet opgelost, dus.....  :-\

Kun je niet met een foto aangeven waar er nog meer olie lekt?

Of misschien op dit plaatje:


Jort

Het zit niet op de turbo.

Het komt echt bij het motorblok vandaan, maar ik zal 'm morgen eens goed loshalen en foto's nemen.

Morgen avond zal ik meer informatie op de site zetten en dan mogen jullie daar weer op schieten.

Jort.

elianmars

Citaat van: JortS op 06-01-2006 22:29:45
Het zit niet op de turbo.

Het komt echt bij het motorblok vandaan, maar ik zal 'm morgen eens goed loshalen en foto's nemen.

Morgen avond zal ik meer informatie op de site zetten en dan mogen jullie daar weer op schieten.

Jort.

Ah, ok.

We wachten in spanning op de foto's!  ;D

Jort

LEKKAGE GEVONDEN!!!!!!  EUREKA       ;D ;D ;D :D :D

Het zal degene die er verstand van hebben waarschijnlijk niet verbazen, maar het is uiteindelijk de NOKKENAS KEERING die de lekkage veroorzaakt heeft.

Wat heb ik vandaag allemaal gedaan om tot deze conclusie te komen.

Allereest heb ik m'n spruitstuk eraf gehaald om de Olieafscheider eens onder handen te nemen. Ik had in het afgelopen jaar al eens een carterventilatie lekkage, dus die lange leiding die richting de turbo loopt was al gebroken, dus die heb ik er helemaal uitgehaald.







Daarna ben ik verder opzoek gegaan naar de veroorzaker van de lekkage. Omdat de bovenste Motorsteun mijn pad kruiste moest deze er ook uit.



Op dat moment was een olie pad duidelijk zichtbaar en te volgen en deze leide mij naar de Halgever van de Nokkenas. Nadat ik deze loshaalde en eruit haalde zat deze helemaal onder de olie.

Zie hier.......De boosdoener.....:





Ik zal van de week onze plaatselijke dealer weer eens verblijden met een bezoek. Verkerk Volvo......!

Daarnaast ga ik meteen nog een aantal onderdeeltje vervangen zoals slangetjes een een bout van een hitteschild die er krom uit kwam en een aantal delen van de olieafscheider.

Goed....Ik ben blij en ik ga van de week de onderdelen kopen, zodat ik volgend weekend de motor weer inelkaar kan zetten (hoop ik)

Mochten er nog vragen komen, laat ze maar komen.

Jort.

elianmars

En moet je nu een week lang op de fiets rijden?  ;D ;D

Mooi dat je het gevonden  hebt! Er is niks irritanter dan een lekkage waarvan je de oorzaak niet kent.

Rijns_t5r

 8)sorry ik las jou probleem te laat,ikheb het zelfde probleem en moet twee van deze keerringen vervangen >:(,veel succes ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS