wanneer koppeling versleten??

Gestart door Skua, 04-09-2002 09:05:11

Vorige topic - Volgende topic

Skua

Hoe kan ik zelf testen o.i.d. wanneer mijn koppeling aan zijn eind is. Is dat te voelen aan het aangrijpingspunt of de speling die er op zit?
Dit lijkt me ook wel handig als ik een "nieuwe" auto koop om hier ff op te letten......

groet Johan
Bijna 300K

Reitse

Truukje dat ik ooit eens geleerd heb (geen garantie overigens): ga ongeveer 50 rijden in 3, trap koppeling in, schakel naar 5, geef grof gas en laat de koppeling vlot opkomen. Als je toerental ineens terugzakt is je koppeling nog goed, blijven je toeren hoog hangen zou ik eens kijken naar een andere... :D

Aad

Hallo Johan,
Een versleten koppeling kun je eigenlijk alleen herkennen aan doorslippen bij een ontkoppeld pendaal. De truk is ook maar een moment opnamen net als hard remmen om te kijken of de remblokjes nog goed zijn.
Wat je wel kunt kontroleren is of ze erg versleten zijn.
Als een pendaal erg zwaar trapt zitten ze zeker op het einde van hun kunnen, je moet dan nl door het dode punt heen trappen en dat gaat nu eenmaal zwaarde(vergelijk dat met een nieuwe auto en een waar bv 80.000 km op de teller staat).
Ook zij je het zelf al, als ze erg laat ingrijpt kan je aannemen dat of de platen zijn versleten of je drukgroep tewijnig olie heeft of kabel te slap (afhankelijk van het systeem).
Waar je wel op moet letten is als je hem intrapt en weer los laat dat er een gezond geluid uit komt en geen rateltjes of knikker geluiden en zo.
Groeten
Aad

s70

in dacht :Handrem op , bij stilstand in eerste versnelling koppeling laten komen eb zij mag niet slippen ??
de neus van de wagen moet omhoog komen .
groetjes Daniel