hoog stationair rpm!Lambda sonde 2-3-2

Gestart door Menno, 16-01-2006 00:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Aloha, ik had even een vraagje waar misschien wel iemand een antwoord op heeft. Ik kreeg onlangs een opgelicht lambda sensor lampje in mijn tellerunit. Sindsdien loopt mijn auto vrij hoog stationair. ongeveer 1100 rpm in plaats van de gebruikelijke 850! :-\ Nu heb ik al even op het forum rond gerend en heb ik het gasklephuis, en de stationair klep helemaal schoongemaakt. Alles blinkt weer als nieuw  8) en de computer is gereset. Gek genoeg draait de motor nog steeds 1100 rpm. ook alle vacuum slangetjes zien er nog goed uit! Nu zat ik vandaag in de auto het een en ander te proberen. Ik gaf een kleine tik tegen mijn gaspedaal. Soort van gas geven en dan van het pedaal afgleiden. dat idee. na het zakken van het toerental kwam deze onder de 1000 rpm. (ongeveer 900 rpm.)

Nu de vraag:

Zou het kunnen zijn dat er een potmeter op het gaspedaal zit? en zo ja dat deze problemen geeft????  ???

Of zijn er nog andere zaken waar ik naar moet c.q. kan kijken?
Er is ook nog zoiets als adaptieve waardes in de computer.... moet ik daar wat mee doen bijvoorbeeld?

Allemaal in iedergeval alvast bedankt voor de tijd....

thuur

Als de motor inderdaad op het (mechanische!) gaspedaal reageert qua stationair toerental, zou eens kijken of de kabel goed kan bewegen.

De enige potmeter zit op de gasklep zelf (positiesensor). Bromt de stationairregelaar bij stationair draaien? Als de potmeter op 0 staat wordt deze regelaar aangestuurd.

Vacuumslangen moet je goed aan trekken, in knijpen en buigen om ze te inspecteren ;) Ze mogen niet hard zijn of al te broos. Luister ook goed of je niets hoort sissen. Ruik of je geen benzine of oliedampen ruikt.

Heb je de vacuumtank ook bekeken (zit onder/achter de bumper, bestuurderszijde. Ook hier loopt een vacuumslang. Daar zit ook de 'benzinedampenopvanger', met wederom een vacuumslang.

Er zitten ook 2 kleppen in het vacuumsysteem, eentje met een stekker eraan (vaak aan het luchtfilterhuis gemonteerd) en eentje is een wit/zwarte dikke schijf. In de laatste kun je wat remmenreiniger spuiten.

Probeer anders een het een en ander uit. Trek eens een slangetje los, kijken hoe de motor reageert. Houd het slangetje dicht met je vinger en let op de motor, etc.

De klep in de stationairregelaar kan wel vrij bewegen? (tik-tik als je een roterende beweging maakt)


Gr 8)

Menno

Dank je thuur, de stationair regelklep (CIS klep is dat geloof ik!) kan tikt als een zonnetje bij het een roterende beweging....  ziet er echt helemaal goed uit.

Die sensor op het gasklephuis heb ik ook nog even los gehad idd. En helemaal naar zijn begin pos. gedraait zodat hij wel moet denken dat de gasklep dicht is.

Die CIS klep hoor ik wel tikken geloof ik.... maar weet het nu zo niet zo heel zeker na alles wat ik hoor en heb geprobeerd. Ik hoop dat het geen problemen opleverd voor de APK die moet ie deze week hebben. Ach ja, we gaan het zien. Volgend weekend weer nieuwe sleutel avonturen.

ik hou je op de hoogte.


thuur

Je kunt ook de stekker van de LMM eens schoonmaken en vastzetten met een tie-wrap (officiele modificatie!), al heeft dat geen invloed op het stationair toerental. Maar wellicht wel weer op de waardes die de lambda teruggeeft.


Gr 8)