Bijna gratis rijden voor ondernemers?!

Gestart door FelixB, 18-01-2006 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

FelixB

Zoals bekend is de bijtelling over de 'auto van de zaak' 22%.

Voor auto's tot 15 jaar oud is dat 22% over de NIEUWprijs  :-[
Bijvoorbeeld als ik mijn 9 jaar oude 855R 'op de zaak' zou zetten, heb ik 22% bijtelling over euro 60.000 = euro 13.200 per jaar, bruto.

Echter, als de auto tenminste 15 jaar oud is betaal je 22% over de AANSCHAFprijs...

Nu heb ik een mooie GLT gezien van 1991 voor euro 2.350,-.
22% bijtelling is dan euro 517,- per jaar = euro 43,08 per maand BRUTO.

En als eenmanszaak/ondernemer mag ik ALLE kosten ook nog eens op de zaak zetten.

Maak ik nu een denkfout of ís het zo interessant?
855R & C70 T5 cabrio automaat

The Driver

Even grandioos Offtopic.

Als je een nieuwe, dus waarschijnlijk schonere en veiligere auto rijdt, moet je donders veel bijtellen.
Rijd je auto van 15 jaar, die waarschijnlijk minder schoon en onveiliger is, dan is het eventueel buitengewoon voordelig.  ???

Aparte constructie.

Oh, dit geld overigens niet voor de volvo's. Die zijn schoon en blijven veilig ;) 8)

Esveldt

En dan Felix? Alle kosten van de R op de zaak zetten?

Fraude heet dat geloof ik.

Paul

The Driver

CiteerFraude heet dat geloof ik.

Nee, dat heet creatief zijn ;)

Belasting mag je ontwijken.  ;)

FelixB

Citaat van: Esveldt op 18-01-2006 12:08:37
En dan Felix? Alle kosten van de R op de zaak zetten?

Fraude heet dat geloof ik.

Paul

Neehee, dan evt de R eruit en een GLT, wát een besparing.

Maar gelukkig lopen de zaken nog goed en is het niet nodig  ;D ;D

Maar denk je in:
omdat alle kosten op de zaak kunnen:
een Porsche 911 rijden voor eur0 4.400 bijtelling per jaar,
een NSX (zijn er nog meer die dit een droomauto vinden?) voor euro 6.600,- bijtelling per jaar...

why-not

CiteerNu heb ik een mooie GLT gezien van 1991 voor euro 2.350,-.

En als eenmanszaak/ondernemer mag ik ALLE kosten ook nog eens op de zaak zetten.

klinkt goed ;)
gelijk doen ;D zou ik zeggen 8)

Frans Harkema

Citaat van: FelixB op 18-01-2006 11:57:44
Zoals bekend is de bijtelling over de 'auto van de zaak' 22%.

Voor auto's tot 15 jaar oud is dat 22% over de NIEUWprijs  :-[
Bijvoorbeeld als ik mijn 9 jaar oude 855R 'op de zaak' zou zetten, heb ik 22% bijtelling over euro 60.000 = euro 13.200 per jaar, bruto.

Echter, als de auto tenminste 15 jaar oud is betaal je 22% over de AANSCHAFprijs...

Nu heb ik een mooie GLT gezien van 1991 voor euro 2.350,-.

Nee, je maakt geen denkfout, dit verhaal klopt. Als het een BTW-auto is, dan kun je de BTW over de aanschafprijs ook nog eens aftrekken. In het geval van een marge-auto gaat deze vlieger niet op. Als je voor de volledige bijtelling gaat, hoef je ook geen km. administratie bij te houden. Dit lijkt me ook niet zinvol gezien het evt. aankoopbedrag. Brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, het is allemaal zakelijk aftrekbaar.
Mocht je er toe overgaan om een privé-auto naar de zaak over te hevelen, zorg dan voor een taxatierapport van een erkend garagebedrijf. De auto moet dan getaxeerd worden op handelswaarde, d.w.z. de prijs die het garagebedrijf voor jouw auto zou geven als deze de auto zou inkopen in de autohandel. Voor deze prijs zet je de auto dan in de boeken. Dat deze prijzen vaak bedroevend laag zijn, kan nu dus een voordeel zijn......  8)
Oh ja, had ik al gezegd dat je dan ook op deze auto kunt afschrijven?

Dit is absoluut geen fraude, het is allemaal wettelijk toegestaan.

Hoe ik aan die wijsheid kom? Tja,........ ;D

Taranis

Citaat van: FelixB op 18-01-2006 12:17:01
een NSX (zijn er nog meer die dit een droomauto vinden?)

Jazeker! Doet u mij er maar eentje!  ;D

On-topic: wat een kromme regel... kan ik beter als de roffel straks 15 jaar oud is het ding op de zaak van pa zetten, pa het bedrag terugbetalen wat hij aan bijtelling kwijt is, en vervolgens van alle rekeningen en onderhoud de BTW aftrekken... raar land.

FelixB

@ Frans: dat is precies de redenatie die ik volg...

@ Taranis: exact! Dus wil de overheid dat we een NIEUWE lease-auto nemen omdat een 3 jaar oude bijna (vanwege de prijsstijgingen in de tussentijd) dezelfde bijtelling heeft.
En wil ons dus in oudere, minder-veilige, meer verbruikende (benzine & olie) auto's stoppen

Taranis

Citaat van: FelixB op 18-01-2006 19:23:55
@ Taranis: exact! Dus wil de overheid dat we een NIEUWE lease-auto nemen omdat een 3 jaar oude bijna (vanwege de prijsstijgingen in de tussentijd) dezelfde bijtelling heeft.
En wil ons dus in oudere, minder-veilige, meer verbruikende (benzine & olie) auto's stoppen

Tnx voor de tip... als dat november 2007 nog steeds zo is en niet weer al 3x veranderd, moet ik toch die ouwe eens vragen of de roffel niet op de zaak kan  8)

Eigenlijk is het dubbel krom, want zo stimuleer je ook dat mensen in oude auto's blijven rijden, wat weer niet direct een stimulans is voor de economie (tenzij je redeneert dat nieuwe auto's slechts geïmporteerd moeten worden en oude auto's meer onderhoud cq reparatie vergen en dus arbeid van Nederlandse arbeidskrachten).

Frans Harkema

Citaat van: Taranis op 18-01-2006 19:30:15
want zo stimuleer je ook dat mensen in oude auto's blijven rijden,

Dat valt denk ik nog wel mee, er zijn niet zo heel veel mensen die in een >15 jaar oude auto willen rijden en daarbij is dit plaatje financieel gezien alleen maar interessant als je een eigen bedrijf hebt.

FelixB

Ja, dat van die 15 jaar doet me een beetje twijfelen:
- gaan er steeds kleine dingen stuk (ben ik niet gewend aan mijn 850, die gaat, en gaat en gaat...)?
- werken de airbags nog wel indien het nodig is?
- vaker naar de garage voor een olie-beurtje e.d.?

Zoals ik in een ander topic al aangaf twijfel ik ook nog voor een 1999/2000-er c70 cabrio.
Maar met deze 22%'s-regel is een 15 jaar oude Mercedes SL500 of een Saab 900 cabrio ook heel interessant.

HELP, wie heeft tips/advies/gedachtes hierover?

Taranis

Citaat van: FelixB op 18-01-2006 20:32:47
Ja, dat van die 15 jaar doet me een beetje twijfelen:
- gaan er steeds kleine dingen stuk (ben ik niet gewend aan mijn 850, die gaat, en gaat en gaat...)?
- werken de airbags nog wel indien het nodig is?
- vaker naar de garage voor een olie-beurtje e.d.?

Zoals ik in een ander topic al aangaf twijfel ik ook nog voor een 1999/2000-er c70 cabrio.
Maar met deze 22%'s-regel is een 15 jaar oude Mercedes SL500 of een Saab 900 cabrio ook heel interessant.

HELP, wie heeft tips/advies/gedachtes hierover?

Tja, mijn 850 is nog 'maar' 13,5 jaar oud, maar ik heb er geen klachten over. Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk maar nooit echt iets ernstigs. Er zit gewoon achterstallig onderhoud aan dat ding en dat is omdat ik hem nog maar een maandje of 8 in bezit heb. En dan nog, die kosten wegen denk ik niet op tegen het aanschaffen van een jongere auto...

Of je airbags werken... er gaan fabeltjes rond dat je airbag na 8 jaar vervangen zou moeten worden. Stierenstront. Toevallig stond er een tijd geleden een artikel over in de AutoWeek volgens mij. Strekking van het verhaal was dat de enige manier om de airbags te testen is het crashen van de auto. Dat wil je niet. Niemand kan dus zeggen of die airbags het nog goed zullen doen.

En waarom zou je vaker naar de garage moeten of olie wisselen? Mijne gaat eens in de 15.000 kilometer volgens het boekje, ik zie niet in waarom dat vaker zou moeten... zolang je maar minstens eenmaal per jaar ververst, is er (mijns insziens) geen vuiltje aan de lucht.

Ik heb zelf zin in een C70 T5 (ik mis de power van de T4 teveel) van '98 of '99, maar dat zal heus nog wel 2-3 jaar duren voor ik die aanschaf. Ik heb er alle vertrouwen in dat de 850 het tot die tijd (en erna ook wel, was niet van plan 'm weg te doen als ik er een plekje voor kan vinden om um weg te zetten, krijg er toch nix voor terug en over 10-15 jaar is 't een leuke klassieker) keurig netjes volhoudt dus ik ga gewoon op mn gemakje eens wat rondkijken. Genoeg andere dure hobby's tot die tijd  ::) 8)

Gmid

Het verhaal klopt inderdaad... Een oom van mij , die een eigen onderneming heeft, koopt elke 2 jaar een volvo van precies 15 jaar oud. Wel altijd de meest luxe, met leer en stoelverwarming en zo... Maar die betaalt inderdaad een schijntje aan bijtelling. Een een volluxe volvo van 15 jaar oud, rijdt net zo lekker als een gloedje nieuwe 307...
Volvo C30 '12

Eugene

En dat alles voor maar 120 euro per jaar ;D

Even langs bij de kamer van koophandel en je bent ondernemer ;D

If it's not blown, it sucks...