antislipcursus bij maaskant

Gestart door The Driver, 12-12-2005 18:09:08

Vorige topic - Volgende topic

DopdeDouwer

Citaat van: Taranis op 12-12-2005 22:06:02
Citaat van: DopdeDouwer op 12-12-2005 21:50:45
nog een puntje: aangezien sommige hier, en ik dus ook in een wat oudere wagen rij...

CiteerAlgemene voorwaarden:
De auto mag niet ouder zijn dan negen jaar en de cataloguswaarde is beperkt tot € 50.000,--

Er zou dan niet uitgekkeerd worden bij evt schade, niet dat ik van plan ben uit de kombocht te glijden maar toch...

Tja, niet om te zeiken, maar als je met zo'n oude bak (mijne is ook 13 jaar oud) op de openbare weg wat hebt, ben je ook gewoon de l*l aangezien de dagwaarde ongeveer 6x niks is. Dus dat maakt ook geen drol uit.
Hoe zit het dan met het risico, dat bedoelde ik eigenlijk. Als de kans erg groot is dat je wat verziekt, lijkt het me namelijk niet zo heel slim om je trouwe oude bak er aan bloot te stellen. Op de openbare weg lijkt die kans met een stuk kleiner eigenlijk, of is het allemaal heel goed geregeld?
Vierkant Rules

rs

Er gebeuren echt geen gekke dingen bij zo'n cursus hoor, laat staan dat je er met schade wegkomt.

Laatst deelgenomen aan een driftcursus van Prodrive ivm. nieuwe rallychallenge, zelfs hier werd op redelijke snelheid geen schade gereden.
Er reden meerdere auto's tegelijkertijd op een parcoursje en tolden soms als gekken rond...geen schades omdat alles goed overzichtelijk is en de marges heel ruim.

De uil

Ik heb jaren geleden voor mijn werk bij Paul Maaskant een rijopleiding van een week gevolgd. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd, zowel bij hogere als bij lagere snelheid rijden.  Je krijgt echt heel veel hints waar je beslist wat aan hebt.
Aanrader!

DopdeDouwer

Ga aanstaande vrijdag mn rijvaardigheid wat bijspijkeren, eindelijk.
Zijn er toevallig nog meer roffels aanwezig? Voor de spotters  ;D, ik ga toch met de trouwe oude GLE met thuur-camouflage-vlekken op de motorkap.  ;D
Misschien tot ziens, ik laat wel weten hoe het was. Ik ga alleen, dus foto's maken zal moeilijk worden. (en mag ook eigenlijk niet geloof ik)
Vierkant Rules

DopdeDouwer

Zo ik zal nog even mn ervaringen op het forum gooien.

Vrijdag de 20e had ik dan die anti slipcursus, ik heb een hele lange maar vooral leuke dag gehad. Het begon met een beetje ouwehoeren met andere mensen die ook alleen waren, er was een man bij met rij-ervaring van 2300km dus dat was wel lachen. Later bleek dat ik ook bij hem in de groep zat.
Na een kort theorie deel gingen we de baan op. de instructeur was die Bert van den Dool die ook een tijdje autoprogramma's op RTL heeft gedaan. Ik had nooit zo'n hoge pet van hem op, maar het is een hele aardige man die ook goed kan sturen en vooral goed kan uitleggen.
We begonnen met de moeilijkste proef, de berm oefening, gas los en voorzichtig sturen en er is niet aan de hand. Om te kijken wat het effect is ging iedereen ook een keer boven op de rem -> lekker glijen.
De rem-en-ontwijk proef was ook leerzaam, je leert precies je grens kennen. had niet gedacht dat die Roffel zo snel stil kon staan.
De moeilijkste proef was de uitwijkproef op het natte gladde gedeelte. Je moet goed de abs laten werken en niet proberen je reflexen te laten werken. Je moet juist heel erg beheerst sturen en niet in een keer omgooien.
Het leukst was de "gladde rotonde" hier kon je goed kijken wat voor karakter je auto had. Zoals te verwachten is heeft de roffel onderstuur alleen als vervelende eigenschap heeft hij dat als je te snel rijd en je wilt het onderstuur corrigeren dat hij opeens achter uitbreekt en je dus overstuur hebt. Dat was dus erg lastig. Maar na een tijdje voel je precies het moment dat hij begint te glijden.
Het leukste hier was het driften, ja inderdaad. met de handrem erop kan je heerlijk driften, heerlijk rustig zelfs. Met een gangetje 25 aan je handrem trekken, auto corrigeren (sturen) en voorzichtig gas erop, HEERLIJK!
Op het laatst nog even een paar rondjes op de kombaan geweest, helaas konden we niet harder dan 140 ofzo.
In iedergeval een hele leuke dag gehad waarin je je auto goed leert kennen, zeker de moeite waard. En als je je aan de instucties houd hoef je je nergens zorgen om te maken wat schade betreft.
ik heb nog een filmje die komt er zo snel mogelijk op als het lukt
Vierkant Rules