Dumpvalve

Gestart door DerWeis, 21-01-2006 15:37:14

Vorige topic - Volgende topic

DerWeis

Ik heb og even een vraagje over een dumpvalve in combinatie met een automaatbak!, Klinkt zo'n dumpvalve net zo als bij een automaatbak? omdat je niet zo kunt (spelen) met gas/koppeling als met een handbak! Zijn er mensen die met een open dumpvalve en een automaatbak rondrijden??
Hoe kun je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?

Eugene

Bij een automaat hoor je geen "psssssssssh" bij overschakelen, alleen als je het gas loslaat. Volgens mij rijd er hier wel iemand rond met een open bov en een automaat, maar weet het niet zeker...

Als je het niet voor het geluid doet kun je beter een andere (betere) cbv erop zeten.

If it's not blown, it sucks...

DerWeis

CiteerBij een automaat hoor je geen "psssssssssh" bij overschakelen, alleen als je het gas loslaat. Volgens mij rijd er hier wel iemand rond met een open bov en een automaat, maar weet het niet zeker...

Als je het niet voor het geluid doet kun je beter een andere (betere) cbv erop zeten.

Wat is er beter aan een betere cbv? ik bedoel is het zowiso zinvol om die eens te vervangen? heeft het ook meer voordelen tov vermogen of turbodruk?
Hoe kun je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?

Eugene

De CBV is de dumpvale die er standaard op zit en deze blaast de lucht af terug het inlaatsysteem in. De open dumpvale blaast af in de open lucht, waardoor er gemeten lucht verdwijnt en hierdoor loopt de auto eventes te rijk. Dit is opzicht geen probleem en zlefs goed als koeling, maar het komt de prestaties niet ten goede. Een goede CBV is beter, omdat dieze vooral na chiptunen de druk beter aankan en sneller reageert en afblaast dan de standaard CBV. De open dumpvalve heeft eignelijk alleen het geluid als voordeel, maar dit hoor je dus niet zo vaak in een automaat.....

De experts kunnen je er nog veel meer over vertellen en er staat ook al heel veel over geschreven hier op het forum...

M a r c

Citaat van: eugene op 22-01-2006 13:32:58
De CBV is de dumpvale die er standaard op zit en deze blaast de lucht af terug het inlaatsysteem in. De open dumpvale blaast af in de open lucht, waardoor er gemeten lucht verdwijnt en hierdoor loopt de auto eventes te rijk. Dit is opzicht geen probleem en zlefs goed als koeling, maar het komt de prestaties niet ten goede. Een goede CBV is beter, omdat dieze vooral na chiptunen de druk beter aankan en sneller reageert en afblaast dan de standaard CBV. De open dumpvalve heeft eignelijk alleen het geluid als voordeel, maar dit hoor je dus niet zo vaak in een automaat.....

De experts kunnen je er nog veel meer over vertellen en er staat ook al heel veel over geschreven hier op het forum...

Je hebt het eigenlijk al wel helemaal verteld. Bij een automaat 'werkt' het niet omdat de gasklep amper sluit tijdens de schakelmomenten. Er zijn ook closed-loop valves, Forge heeft zelfs een vervanger van de originele.

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

animalT5R

Ben ik niet helemaal met je eens Eugene,een open BOV heeft niet als enig voordeel ''het geluid''.
Grootste voordeel van een open BOV is dat je turbo minder word geremd,wat dus betekend dat je sneller beschikking heb over vol turbodruk.
Gr
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

M a r c

Citaat van: animalT5® op 03-02-2006 19:34:40
Ben ik niet helemaal met je eens Eugene,een open BOV heeft niet als enig voordeel ''het geluid''.
Grootste voordeel van een open BOV is dat je turbo minder word geremd,wat dus betekend dat je sneller beschikking heb over vol turbodruk.
Gr

Dat doet de interne ook. Maar de open zorgt vooral bij gechipte motoren dat het nét allemaal even iets sneller afblaast. Zorg wel dat je een dual-piston of instelbare dumpvalve neemt die goed afgesteld (veerspanning) is op jouw specifieke wagen anders kun je lek krijgen tijdens halfgas en/of stationair situaties.

info@europeantuning.nl

animalT5R

Wees niet bang Marc,Been there,done that...got the t-shirt ;D ;D
Maar het is inderdaad raadzaam om een goeie BOV te hebben,halfgas en afblazen tegelijk is geen aanrader ;)

OMD

maar hoor je bijvoorbeeld de bov wel als de automaat in N stand staat en je geeft gas en laat hem dan los?

animalT5R

Maar om het daar nou om te doen  ::)
is in mijn ogen zonde van het geld,een instelbare BOV is behoorlijk prijzig voor alleen in N af te blazen...

elianmars

Je hoort 'm ook afblazen als je 't gaspedaal lost tijdens het rijden, hoor. Dus niet alleen in "N".

Belangrijkste is toch dat je turbo zich wat lekkerder voelt met een BOV, een mooi afblaasgeluid is leuk meegenomen.

Zoals Marc al zei, het is echt belangrijk dat je een goede BOV hebt, die niet tijdens halfgas afblaast.
Ik ben zo eigenwijs geweest om voor m'n andere wagen een goedkope BOV te kopen. Een zogenaamde universele. Een ramp was dat!
Ik heb er nu eentje die specifiek voor de wagen is en dat werkt gewoon perfekt.

Eugene

Citaat van: OMD op 21-05-2006 19:00:14
maar hoor je bijvoorbeeld de bov wel als de automaat in N stand staat en je geeft gas en laat hem dan los?

De turbo maakt amper druk bij stilstaand gas geven, omdat hij geen vermogen hoeft te leveren....

Als hij al afblaast is het minimaal....

OMD

bedoelde het inderdaad ietsje anders...

nu ik het opnieuw lees komt het een beetje neer op sjonnie show-off gedrag  :-X

maar het antwoord is me gegeven waar ik eigenlijk op doelde  :)

M a r c

Citaat van: eugene op 21-05-2006 22:06:12
Citaat van: OMD op 21-05-2006 19:00:14

De turbo maakt amper druk bij stilstaand gas geven, omdat hij geen vermogen hoeft te leveren....

Als hij al afblaast is het minimaal....

de mijne blaast toch hard zat om indruk te maken als ik stilsta, je moet wel effe flink gasgeven tot 5000 tpm natuurlijk  ;D

info@europeantuning.nl

Turbobiker

Je zou natuurlijk ook zo een nepper kunnen monteren, gewoon extra, zo eentje die op een NA motor zo een lekker afblaas geluid geeft... ::)
De Tussenpaus