Nieuwe accu

Gestart door Joris_Scholte, 26-01-2006 16:17:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joris_Scholte

Vorige week stond mijn 850 al bijna zonder stroom na slechts een paar uurtjes knutselen, en werd me al aangeraden maar eens een nieuwe accu te plaatsen. Vanmiddag, na drie dagen stilstand, wilde de startmotor al niet meer rond. Mbv de 440 en startkabels wel weer kunnen starten, en maar gelijk naar de Volvodealer; moest ik toch nog zijn ivm een op handen zijnd clubevenement.
Nieuwe accu gekocht (jeezesmina EU 112.28!  :o  :o ), maar eerstkomende vijf jaar verwacht ik geen startproblemen meer.
Nu heb ik vroeger op school bij natuurkunde nooit zo goed opgelet; er staan drie codes op de accu: 12v (da's 12 Volt, dat wist ik nog) 600A (is dat 600 Ampère?) en 72A. Wie weet wat dat laatste is?
Het hele jaar de R in de maand

why-not

CiteerNieuwe accu gekocht (jeezesmina EU 112.28!     ),

niet normaal he!!!! net ook een nieuwe gekocht dat is 250 keiharde guldens :o :o :o

volgens mij betekend dat 72 ampere/uur

M a r c

Dat is niet de accucode...

Normaal staat er bijvoorbeeld 55412

Van de eerste 3 cijfers trek je 500 af en dan heb je het amperage: 54.

Wel een dure accu trouwens.....  :o
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Frans Harkema


FelixB

#4
De mijne (ook 55 Ah) is op 06.09.01. vervangen door de Volvo-dealer in Zevenaar (pfff alweer ruim 4 jaar oud) en kostte toen NLG 201,60 = euro 91,48.....

Euro 112,28 is dus 'maar' een prijsverhoging van 22,7% in ruim 4 jaar...

Trouwens,
ik zag laatst een advertentie van accu's met een 'oog' die de lading aangeeft:
groen = goed opgeladen
oranje = gedeeltelijk ontladen,
wat rood betekende weet ik niet meer :P :P

Heb ik vroeger in een Golfje ook gehad, knap handig: ff motorkap open en je weet het...
855R & C70 T5 cabrio automaat

elmarconi

Citaat van: FelixB op 26-01-2006 16:56:23.. vervangen door de Volvo-dealer ..

Die pakken er minstens 30% winst op...

--
Autogas Inside . . .

RRRRR_Ramon

Inderdaad zijn dat soort onderdelen bij de dealer "winstpakkers", maar dan voor de verkopende partij.  :o

Bij een reguliere automaterialenzaak had je tussen de 60 en 80 euro betaald.  :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

why-not

CiteerBij een reguliere automaterialenzaak had je tussen de 60 en 80 euro betaald.  

daar had ik hem dus gehaald voor 120 euri :-\

wepster850

dan heb ik het toch beter voor elkaar ik heb een 72 amper voor 50€ rond en nog gemonteerd en wel dus zonder vieze vingertjes ;D ;D ;D

Joris_Scholte

72 Ampère per uur? Dat betekent dat....? (Tja, de combinatie Joris en Electrotechniek is geen gelukkige)
Had m vast wel goedkoper kunnen krijgen, die accu, maar ik wilde er één waarvan de capaciteit genoeg was voor een 850, en hij mocht wel iets zwaarder zijn. De iets lichtere was 71 Euro en een beetje, maar ik wilde per sé de zwaardere.
Het hele jaar de R in de maand

Derks

kennelijk is er maar een soort kwaliteit accu, aangezien de prijzen hier zo makkelijk naast elkaar gezet worden.


gr derks

wepster850

Citaat van: Joris_Scholte op 26-01-2006 18:16:34
72 Ampère per uur? Dat betekent dat....? (Tja, de combinatie Joris en Electrotechniek is geen gelukkige)
Had m vast wel goedkoper kunnen krijgen, die accu, maar ik wilde er één waarvan de capaciteit genoeg was voor een 850, en hij mocht wel iets zwaarder zijn. De iets lichtere was 71 Euro en een beetje, maar ik wilde per sé de zwaardere.

dat wil zeggen dat het de zwaarste is die in een benzine roffel kan een zwaardere zou niet goed voor de elektriche delen zijn zoals de startmotor en de dynamo

M a r c

Citaat van: wepster850 op 26-01-2006 18:25:25
Citaat van: Joris_Scholte op 26-01-2006 18:16:34
72 Ampère per uur? Dat betekent dat....? (Tja, de combinatie Joris en Electrotechniek is geen gelukkige)
Had m vast wel goedkoper kunnen krijgen, die accu, maar ik wilde er één waarvan de capaciteit genoeg was voor een 850, en hij mocht wel iets zwaarder zijn. De iets lichtere was 71 Euro en een beetje, maar ik wilde per sé de zwaardere.

dat wil zeggen dat het de zwaarste is die in een benzine roffel kan een zwaardere zou niet goed voor de elektriche delen zijn zoals de startmotor en de dynamo

???  De capaciteit van de dynamo (laadspanning) is toch bepalend.... Het voltage blijft altijd hetzelfde dus ik zie niet waarom een hoger amperage schade zou kunnen toebrengen aan de electronica. Hoe hoger het amperage hoe beter/makkelijker de koudstart.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: Derks op 26-01-2006 18:20:17
kennelijk is er maar een soort kwaliteit accu, aangezien de prijzen hier zo makkelijk naast elkaar gezet worden.


gr derks

Dat viel mij ook al op.

Naar mijn idee kun je niet alle accu's klakkeloos met elkaar vergelijken.

If it's not blown, it sucks...

wepster850

Citaat van: M a r c op 26-01-2006 18:39:05
Citaat van: wepster850 op 26-01-2006 18:25:25
Citaat van: Joris_Scholte op 26-01-2006 18:16:34
72 Ampère per uur? Dat betekent dat....? (Tja, de combinatie Joris en Electrotechniek is geen gelukkige)
Had m vast wel goedkoper kunnen krijgen, die accu, maar ik wilde er één waarvan de capaciteit genoeg was voor een 850, en hij mocht wel iets zwaarder zijn. De iets lichtere was 71 Euro en een beetje, maar ik wilde per sé de zwaardere.

dat wil zeggen dat het de zwaarste is die in een benzine roffel kan een zwaardere zou niet goed voor de elektriche delen zijn zoals de startmotor en de dynamo

???  De capaciteit van de dynamo (laadspanning) is toch bepalend.... Het voltage blijft altijd hetzelfde dus ik zie niet waarom een hoger amperage schade zou kunnen toebrengen aan de electronica. Hoe hoger het amperage hoe beter/makkelijker de koudstart.

dat van die koud start ben ik met je eens marc maar der is een grens heb het zelf namelijk voor gehad dat door een tehoog amperage de piek spaning te hoog op liep en mijn motor electronika het begaf volgens de dealer kwam dat omdat mijn accu te zwaar was en de dynamo het niet bijgeladen kreeg dan zakt hij eerst af en geeft hij op het laatst een piek schok (volgens de dealer dan he want ik ben zelf geen electronika mens)
die zij tegen mij dat het net als de laatste adem ging heel langzaam af en op het laatst de genade stoot
;) ;)