pakking inlaatspruitstuk

Gestart door tricas, 30-01-2006 15:31:36

Vorige topic - Volgende topic

tricas

Net zoals ik, begon ook mijn 850 GLT 2.5 20v uit 1994 het jaar een beetje grieperig. Althans dat dacht ik. Toch naar de garage geweest toen het niet over ging en hij stelde de diagnose "lekke pakking inlaatspruitstuk" Inmiddels de pakking vervangen en hij roffelt weer als nooit te voren. Echter, nu brandt het lampje van de LAMBDA-sonde op mijn dashboard. Moet dit vanzelf weer uit gaan als de auto een tijdje normaal is gebruikt? Wie het weet, mag het zeggen...

ed

Wellicht tijdens montage van de nieuwe pakking een vacuum slangetje (knietje) stuk getrokken?

Overigens vind ik het wel knap dat de diagnose zo makkelijk gesteld wordt. het is best lastig om te constateren dat die pakking lek is. De tip om er met remreiniger op te spuiten werkt in mijn ogen niet, omdat je er echt niet makkelijk bij kunt, zeker niet de onderkant. meestal is er een knietje of vacuum slangetje lek.

Brandde het lambda lampje voor de reparatie ook al?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

tricas

Nee, lambda lampje heeft nog nooit gebrand, (behalve bij het starten dan even als alles brandt) Heb de pakking gecontroleerd en er was in mijn ogen duidelijk een plek te zien waar een lek zat. Uitlaatgas is ook gecheckt en ook de remreiniger truk is uitgevoerd. Het was al vrij snel duidelijk bij welke cilinder het probleem zat.

tricas

Kan het niet zo zijn dat er iets gereset moet worden. Per slot van rekening is er nogal wat gedemonteerd. De injectoren etc. zijn er allemaal af geweest

ed

Ik weet niet of het lampje uit zichzelf uit zal gaan, maar als hij voor de reparatie niet heeft gebrand is er iets mis. Controleer even het knietje aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk (als je voor de auto staat) aan de disti zijde. Die wil nog wel eens gaan lekken na verloop van tijd. Misschien dat deze door de reparatie een nekslag heeft gekregen. Je komt er erg moeilijk bij.

Kijk even op deze link
klikkerdeklik

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Het kan ook zijn dat het slangetje niet (goed) in het knietje zit.

Toen ik het spruitstuk had losgehaald, wist ik ook niet zo gauw waar dat slangetje thuis hoorde.
Na wat vragen op het forum ben ik er achter gekomen.

Misschien heeft de garage het niet in de gaten gehad dat 't slangetje los zit?

En ook al is er van alles los geweest, dat is niet de reden dat het lichtje is gaan branden. Moet dus echt een andere oorzaak hebben.

Eugene

Citaat van: elianmars op 30-01-2006 18:32:44
Het kan ook zijn dat het slangetje niet (goed) in het knietje zit.

Toen ik het spruitstuk had losgehaald, wist ik ook niet zo gauw waar dat slangetje thuis hoorde.
Na wat vragen op het forum ben ik er achter gekomen.

Misschien heeft de garage het niet in de gaten gehad dat 't slangetje los zit?

En ook al is er van alles los geweest, dat is niet de reden dat het lichtje is gaan branden. Moet dus echt een andere oorzaak hebben.

Als je het slangetje loshaalt en dan start loopt de auto heel onregelmatig stationair. Toen ik dit deed is bij mij het lambda lampje ook niet gaan branden, dus ik denk dat we de oorzaak ergens anders moeten zoeken....

If it's not blown, it sucks...

DerWeis

Ik las gisteravond al jullie berichten over lekjes in het vacuum systeem en heb de engelse variant met foto's ook volledig bekeken!! En herinnerde me dat ik vorige week zaterdag iets zachtjes hoorde suizen in de buurt van de stuurbekrachtigingspomp maar kon niet ontdekken wat het was!! Toen ik de foto's zag op het engelse forum ging er een lichtje brandden en net gechekt! en wat bleek, het bochtje naast de stuurbekrachtigingspomp is gescheurd!! over anderhalf tot twee centimeter!!!!! echt een enorm gat! Nu heb ik nog een paar vraagjes!

Waarom ging er bij mij geen lampje brandden?

Wat zijn de gevolgen dat het bochtje lek is? (gaat het verbruik er misschien ook door omhoog)

Uit het engelse forum kon ik opmaken dat de ene kant van de bocht met een klemmetje vastzit op het spruikstuk maar waar loopt de andere kant heen? en het klemmtje aan het spruitstukkant kan ik wel loskrijgen met een kromme punttang maar de andere kant dan?

Hopelijk kunnen jullie me helpen (is er trouwens ook een complete vervangingsset van alle vacuumslangen en bochtjes bij de dealer?)
Hoe kun je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?

tricas

Heb de foutmeldingen uitgelezen 1-2-1 2-3-2 en 5-1-2 stonden er nog in.  Daarna gereset (netjes weer 1-1-1) en nu geen lampjes meer. Probeer nog even uit te vinden wat deze codes betekenen. Ben dus nog op zoek naar een codelijst. Heb ik ooit gezien op dit forum maar kan hem nog niet terugvinden.

v8blocky

hee tricas,
Weet wel wat de codes betekenen maar niet wat ze precies inhouden.Code 121 is van de luchtmassametersignaal,code 232 is van de adaptieve lambda-regelingstationair bovengrens,en code 512 is lambda-sonde ondergrens bereikt.
Nou en dan wens ik je veel plezier met uit zoeken van wat het precies inhoud.
suc6 grts Eelco
het is zwart,beige leder,glimt als de hell en loopt weer net niet goed.MIJN VOLVO 850!!!!!