Spruitstuk

Gestart door SIPS Master, 12-08-2002 20:47:06

Vorige topic - Volgende topic

Mellow_yellow

Variabele inlaatklep zit misschien vast in de korste stand? Vervuild luchtfilter? Vervuild brandstoffilter (is het al ooit vervangen?)? God knows....  ???

EdwinT-5

Om de verwarring compleet te maken:
Ik heb vandaag per email het een en ander gechecked bij Autorima. Ze hadden een spruitstuk voor een T-5 liggen voor 200 euro.
Trouwens ook een trekhaak van 1 maand oud voor 160 euro,
een Bigfront SC-805 voor 350 euro en een complete achterbumper (niet in kleur, hoes + balk) voor 250 euro.
Zijn deze onderdelen goedkoop of weet iemand anders nog wat goedkopers?

Edwin :-/

Frank

Spruit stuk?

Mijn vorige auto was ook een 850 GLT automaat, om de reden dat het niet vooruit te branden was (pas bij 4500 toeren of meer) heb ik hem vervangen voor een T5  :)
en inderdaad ook ik had problemen met een fiat Uno  :(
Maar dat is nu verleden tijd;D

Groet Frank

Joeri

Volgens mij hebben jullie het over het gevlochten (metaal-strips) gedeelte na het spruitstuk. Zit vlak bij je lambda sonde (toch??)  :-/. Als je naast je auto staat en tussen je motor en onder je raam kijkt dan moet je het zien zitten. Bij mij wel in ieder geval  :o
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

s©ub@

maar dat deel, (flexibele gevlochten stalenbuis) hoor niet bij het uitlaatspruitstuk... is onderdeel van je uitlaat ;)

ik zou eerst idd de filters maar eens nakijken....

zou goed kunnen dat je luchtfilter en je brandstoffilter inmiddels vol met get   :-X zitten...

scheelt je in ieder geval al de kosten van een uitlaatspruitstuk...

en tipje om je uitlaatspruitstuk enigzins te testen:
  • laat even iemand zijn voet (met schoen) op de uitlaatpijp houden
  • kijk onder de motorkap terwijl die voet op de pijp zit
  • en luister of het geluid erger word
mocht het geluid erger worden en zelfs aanwijsbaar dan weet je dat je uitlaatspruitstuk inderdaad lekt...  :-/

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Vaag topic wordt dit!

Ik denk dat je eerst eens moet nagaan welk spruitstuk er stuk is: Het inlaat of het uitlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk bevat een variabele klep. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben alleen de 20 kleppers zo'n variabele klep. (Kan iemand dat bevestigen?) Het volume van die klep past zich aan aan het toerental. zodoende heb je dus bij elk toerental een goede spoeling van het mengsel voordat het in de varbrandingskaamer komt. Dit vertaald zich in een hoger koppel. Het uitlaatspruitstuk heeft wel degelijk een flexibel stuk aan het spruitstuk vastzitten. Dit gaat vaak stuk als de bovenste motorsteun is doorgezakt. Er komt dan teveel druk op dat flexibele deel te staan, met scheuren ervan als gevolg. Ik heb het zelf zojuist laten vervangen en kost  ongeveer 500 euro. Valt nog mee, en is weer goed voor jaren rijplezier.
Het achteruitgaan van je prestaties heeft denk ik met je inlaatspruitstuk te maken. Als het uitlaatspruitstuk lekt gaan de prestaties niet merkbaar achteruit.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

Als het lekkende spruitstuk (flexibele gedeelte zit trouwens in de eerste uitlaatpijp ná het spruitstuk!) veel valse lucht aanzuigt dan zal de lamdasonde de brandstofinspuiting onregelen en kunnen de prestaties wel degelijk beinvloedt worden.  ;)

ed

We praten hier over een non-turbo motor. Lucht aanzuigen via het uitlaatspruitstuk is onmogelijk, aangezien hier altijd een overdruk heerst. Er zal dus hooguit iets minder mengsel overblijven, maar de verhouding blijft gelijk. Er zal dus geen signalering plaatsvinden door de lambda sonde.

Overigens weet ik niet hoe het bij de turbomotor zit, maar bij een non-turbo zit het flexibele deel echt aan het spruitstuk vast!

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

SIPS Master

Hij staat nu bij de garage, die zei ook dat het niet aan het uitlaatspruitstuk kon liggen, waarschijnlijk ook niet het brandstof filter (komt wel een nieuwe op) omdat ie het dan ook boven de 4500 toeren slecht moest reageren, en het is voornamelijk er onder. Maar in ieder geval worden de injectors gereinigd. kijke of dat een effect heeft.

Het probleem was nl. dat de auto vanochtend prima reedt, het is net als of met warm weer ie er meer moeite mee heeft dan met "frisser", dus 's ochtends.  ??? ???

Maar mijn uitlaat spruitstuk begon ook kuren te vertonen,  :'( maar dat laat ik voorlopig nog ff zitten. Daarvan zijn me de kosten te hoog. 700/800 euro vind ik een beetje teveel van het goeie, hooguit dat ik er nog ff een gebruikt exemplaaar op laat zetten, maar meer niet.
Up the Irons!

ed

SIPS Master,

700-800 Euro is echt teveel. Ik heb dit bij de Volvo garage laten doen voor 500 Euro. Misschien dat dit voor een 20 klepper duurder is. Het spruitstuk zelf kost maar een paar tientjes meer.
Let ook op je bovenste motorsteun. ALs deze doorgezakt is kan je spruitstuk weer snel stuk gaan doordat er teveel spanning op het spruitstuk komt.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de oorzaak. Zou je dit kunnen laten weten als het opgelost is?

Ed

SIPS Master

Voorals nog zit er een nieuw brandstoffilter op, zijn de injectors gereinigd en zijn 2 rubbertjes vervangen die tussen de injectors en de motor zitten.

Gevolg: Hij trekt soepeler op en heeft een constaner koppel over het gehele toeren bereik, daar waar ie eerst boven de 4000 toeren pas begon te "trekken" tevens met airco aan rijdt het gewoon beter.

Ik hou het de komende maanden in de gaten. Maar voorals nog lijkt het probleem verholpen te zijn.

We zijn benieuwd..................
Up the Irons!

SIPS Master

:'( Eindelijk, m'n GLT-je rijdt weer zoals hij daar ooit voor voorbestemd was.

Vandaag een flink stuk mee gereden, om te kijken of alles goed werkt, hij reageert weer als je het gaspedaal induwt, trekt lekker op, in 1 woord geweldigh.

Ik ben weer zo blij als een kind  :'( snik, snik......

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Up the Irons!