g3 omgebouwd

Gestart door rolvio, 31-01-2006 22:27:07

Vorige topic - Volgende topic

rolvio

Zo, mijn car is nu omgebouwd naar g3. Op het oog lijkt alles hetzelfde, maar ik las hier iets over het zelflerend effect van de g3-computer, wat moet ik me daarbij voorstellen? En wanneer istie dan "bijgeschoold". Ikzelf ben nooit te oud om ietst te leren vandaar  ;).

Johan850

Die van mij heb ik ook omgebouwd naar G3 vorige maand (getverdrie, nog steeds niet dat bewijsje van Vialle, dat voor RDW is, gekregen. Morgen maar weer eens bellen)

Mijn wagen had een ontstekingsprobleempje en voor dat verholpen was, had ik de afspraak bij de gasboer. Na verbouwing vroeg ik hem, als het ontstekings probleem verholpen was of de computer dan opnieuw afgesteld moest worden (ergens gelezen hier op het forum). Nee is niet nodig, zei deze man, want hij is zelflerend en stelt zichzelf in op een betere ontsteking. In mijn leken termen heb ik dat geinterpreteerd als dat hij kijkt naar prestaties uit het verleden en het nu en maakt daar het optimum van....
Groet,
Johan
----
iedereen die langzamer rijdt dan ik is een idioot; iedereen die harder rijdt dan ik is een maniak.

alfredgeel

In de Vialle AMS computer zijn een aantal parameters die bij een reset een basistoestand aannemen;
één ervan is de stand van de stappenmotor.
Wat er nu zelflerend is is dat aan de hand van het toerentalsignaal en het lambdasignaal er een instelling wordt gedaan van de stand van deze stappenmotor.
Bij het inleren wordt er dan ook een waarde gegeven bij 3000 toeren en bij het stationair.

Ga je nu rijden met de auto dan zal deze stand zich aapassen aan de rijomstandigheden; 3000 trn niet rijdend is immers niet hetzelfde als 3000tr op de autostrade.
deze waarde gaat de computer opslaan en regelt zo je emissies tot lambda =1.
maw " zelflerend "

groeten

ps verbeter me als ik het verkeerd uitgelegd heb.

rolvio

Citaat van: alfredgeel op 08-02-2006 11:23:31
In de Vialle AMS computer zijn een aantal parameters die bij een reset een basistoestand aannemen;
één ervan is de stand van de stappenmotor.
Wat er nu zelflerend is is dat aan de hand van het toerentalsignaal en het lambdasignaal er een instelling wordt gedaan van de stand van deze stappenmotor.
Bij het inleren wordt er dan ook een waarde gegeven bij 3000 toeren en bij het stationair.

Ga je nu rijden met de auto dan zal deze stand zich aapassen aan de rijomstandigheden; 3000 trn niet rijdend is immers niet hetzelfde als 3000tr op de autostrade.
deze waarde gaat de computer opslaan en regelt zo je emissies tot lambda =1.
maw " zelflerend "

ja, oke maar dit doet de benzine-cpu ook, ik geloof zelfs primair omdat de hele rimram gekopieerd wordt naar de g3-cpu. Blijkbaar doet die g3-cpu meer dan alleen met de "ontvangen" data van de bezine-cpu de motor aan te sturen.

Overigens heb ik geen AMS systeem maar een LPI.
Weet iemand trouwens of er wat meer info te vinden is over die Vialle gassystemen?

;) Rolf

ThomasGLT

Wat zijn nu de kosten, en wat verandert er bij zo`n ombouw?

rolvio

Citaat van: ThomasGLT op 01-03-2006 20:18:58
Wat zijn nu de kosten, en wat verandert er bij zo`n ombouw?

dat je € 500,- lichter bent is een verandering.  ;D ;D
Tenminste voor een lpi-ecu, de ams-ecu kost zo'n € 300,- hiervoor krijg je een andere gascomputer. Wisselen ze gewoon om met de bestaande en dat was het dan wel..
Verder dat je dus per maand € 25,- minder wegenbelasting gaat betalen. :-*

rolf

arjen

En waar kun je dat laten doen?
Heb net weer( na 2,5 jaar 240) een 850 gekocht, een tien klepper uit 1995 en wil die op g3 laten zetten...

rolvio

Bij de meeste gasboeren moet dit lukken. Ikzelf heb het bij Olijve in Assen laten doen.

;D Rolf

arjen

Was iets te vroeg met vragen, heb even rondgebeld bij Vialledealers. Bij Bodo in Amsterdam vragen ze 225 euro ex BTW. De anderen kwamen tussen de 286 en 360 uit. Voor een AMS computer. Iemand ervaringen met Bodo?
Nu is alleen nog even de vraag of het wel kan op een 10 klepper uit '95...

JoopS

En hoe anders rijdt het in vergelijk met een traditionele LPG installatie?
Tja........

mehn

Citaat van: JoopS op 22-03-2006 16:38:29
En hoe anders rijdt het in vergelijk met een traditionele LPG installatie?

Daar merk je niets van als het goed is, alleen in de beurs  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

rolvio

Citaat van: arjen op 22-03-2006 15:29:07

Ik heb me laten vertellen dat je alleen een g3 aanpassing kunt krijgen op de lpi installaties. Heeft te maken met emissienorm. Alleen een lpi kan hieraan voldoen. Dit is theorie, zoals het vastgelegd is op papier. Kameraad van me heeft zijn 850 van '95 (AMS-systeem) op g3 laten zetten, geen probleem. De garage (waar je je auto laat ombouwen) moet zorgen voor een bewijs dat deze auto voldoet aan de norm voor g3. Dit bewijs gaat naar rdw en de meuk wordt aangepast.

rolf

855-Champagne

Citaat van: arjen op 22-03-2006 15:29:07
Was iets te vroeg met vragen, heb even rondgebeld bij Vialledealers. Bij Bodo in Amsterdam vragen ze 225 euro ex BTW. De anderen kwamen tussen de 286 en 360 uit. Voor een AMS computer. Iemand ervaringen met Bodo?

Ja ik heb de mijne ook laten doen bij bodo, alles is netjes ingebouwd en afgesteld, ben er goed over te spreken.

arjen

Fijn om te horen, ga het volgende week laten doen. Ze zeggen dat ik dan binnen twee weken mijn gewijzigde papieren van de RDW binnen moet kunnen hebben. Het valt me wel op dat er erg grote verschillen zijn in prijs. Een rondje bellen heeft me in een kwartier honderd euro opgeleverd... :)
Wat van belang is om G3 te kunnen krijgen is de AMS code op de grijze sticker op de motorkap, bij mij 90178 en de goede motor, bij mij 2,5 i 10v...

arjen

G3 is ingebouwd, duurde half uurtje. Krijg nu de papieren thuis gestuurd, kosten incl BTW inderdaad 267 euro.

:)Leuke bijkomstigheid, mijn auto rijdt ineens veel zuiniger!
Normaal haalde ik met 48 liter 340 kilometer, nu haal ik makkelijk 400...
Hier had ik nog niet eerder van gehoord had, dus ik meld het hier ook nog even. Een extra overweging dus om om te laten bouwen.