18 inch?

Gestart door san, 07-02-2006 21:24:18

Vorige topic - Volgende topic

san

Hallo,
Als ik een 7,5 J 18 inch velg wil aanschaffen voor onder een 92-er 850, samen met een 225/35/18 band, welke ET-waarde moet en mag deze hebben? Het geheel moet natuurlijk wel netjes passen, voordat ik de velg weer moet omruilen naar een andere ET-waarde...?
Heb hier al eens gezocht maar steeds word gesproken over een waarde van 43 en zelfs 46. ???

Johann

Let je wel even op dat je maar 4 boutjes hebt?

ET43 is goed maar volgens mij niet een gangbare maat op een 7.5J velg.. De ET46 is voor de 8J brede R velg, zie je vrijwel niet op andere velgen.
ET38-40 is eigenlijk het uiterste wat je zou moeten doen met een 7.5J velg. Met een iets negatief camber kun je dan het wiel mooi onder het spatbord houden.

san

Sorry, maar wat is een negatief camber?

Rayman

Wat is camber...

Johann

Citaat van: san op 07-02-2006 21:45:07

De camber is de hoek waaronder het wiel op de weg staat. Als de camber 0 is dan staat het wiel loodrecht op de grond. Bij een negatief camber dan staat de bovenkant van het wiel iets meer naar het midden van de auto. De voorwielen staan dan schuin naar binnen. Bij een straat auto zou je een nagatief camber van maximaal 0.3 graden aan moeten houden. Iets sportiever is 0.5. Je praat dan dus over -0.5 graden camber.

Race auto's hebben een negatief camber tussen de 2 en 3.5 graden.... :o

Johann

san

OK, Thanks.
Dus dit kan je zelf afstellen, ik laat het wel doen denk ik...

HaRdCoRe-WeZ

Citaat van: Johann op 07-02-2006 21:49:21

De camber is de hoek waaronder het wiel op de weg staat. Als de camber 0 is dan staat het wiel loodrecht op de grond. Bij een negatief camber dan staat de bovenkant van het wiel iets meer naar het midden van de auto. De voorwielen staan dan schuin naar binnen. Bij een straat auto zou je een nagatief camber van maximaal 0.3 graden aan moeten houden. Iets sportiever is 0.5. Je praat dan dus over -0.5 graden camber.

Ik heb een raceauto ik heb een raceauto ik heb een raceauto...... -2.45   :-*

Eugene

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 09-02-2006 13:57:41

Hoeveel mm profiel heb je dan nog aan de buitenkant van de band als de binnekant APK afkeur is?

If it's not blown, it sucks...

HaRdCoRe-WeZ

Gewoon voor de apk nieuwe bandjes erop. Tevens was de band toch niet zo heel veel meer versleten aan de binnenkant tov de buitenkant. Binnenkant was 0,8mm en buitenkant was 1,4 dusssss...................

Johann

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 09-02-2006 13:57:41

"t is toch wat, die Japanse hokken hebben geeneens een camber verstelling op de vooras..  ::)

Mijn Vtec II met Koni schokbrekers met 7 cm verstelbare veerschotel liet ook altijd vrij vlot het canvas aan de binnenkant van de band doorkomen.  :o

HaRdCoRe-WeZ

Bij gaat het ook nog erger worden als alles door gaat. Dan zakt de auto als het goed is nog een cm of 2...maar dan moet er wel een standaard voorbumper op. Dit is nu al heel moeilijk.

Het is idd jammer dat het camber niet te verstellen is, zijn wel setjes voor, maar voor dat geld koop ik liever 2 nieuwe bandjes, gedurende een jaar of 4  ;D

Hylco

Citaat van: Johann op 07-02-2006 21:27:48
Let je wel even op dat je maar 4 boutjes hebt?

ET43 is goed maar volgens mij niet een gangbare maat op een 7.5J velg.. De ET46 is voor de 8J brede R velg, zie je vrijwel niet op andere velgen.
ET38-40 is eigenlijk het uiterste wat je zou moeten doen met een 7.5J velg. Met een iets negatief camber kun je dan het wiel mooi onder het spatbord houden.

Camber wist ik al, de maten en verhoudingen die op een band staan ook, maar wat is die ET waarde?

Andre850

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 09-02-2006 15:42:44
Bij gaat het ook nog erger worden als alles door gaat. Dan zakt de auto als het goed is nog een cm of 2...maar dan moet er wel een standaard voorbumper op. Dit is nu al heel moeilijk.

Het is idd jammer dat het camber niet te verstellen is, zijn wel setjes voor, maar voor dat geld koop ik liever 2 nieuwe bandjes, gedurende een jaar of 4  ;D

Heb een Toyota Ae86 gehad,  :P  ( leuk speelgoed qua driften)
deze was voorzien van camberplates. waardoor ik de camber negatiever kon zetten.

HaRdCoRe-WeZ

Hier is een en ander uitgelegd:

http://www.allevelgenvan.nl/maat.php

Had je die AE86 nog maar....brrr....superkarretje. Ik wil iets positiever gaan qua camber, niet negatiever. Maar goed, het is alleen een beetje zoekerig, is niet erg.