olielekkage op aandrijfas

Gestart door HJStam, 08-02-2006 00:03:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HJStam

Ik heb olielekkage in mijn tien jaar oude 850 2.5 en vreesde dat het de beruchte keerring tussen motor en bak was, maar op de brug bleek het motortje keurig droog, dicht en strak. De olie kwam uit de versnellingsbak via de keerring links waar de aandrijfas in het huis zit. Ik heb gezocht op dit forum, maar over dit euvel niets kunnen vinden. Hoe gaan wij dit repareren? ???

thuur

Aandrijfas eruit, nieuwe keerring, as erin en klaar 8)

Ik heb het wel eens gelezen op het forum, weet helaas niet meer waar ;)


Gr 8)

HJStam

Bedankt voor de reactie, Thuur. Wat is de simpelste manier om de aandrijfas eruit te halen? Maw, hoeveel moet er losgehaald worden?

Jeroentjuh

Welke as is het? De korte of de lange?

thuur

Naaf, wiel, stuurstang minstens. Afhankelijk van welke kant moet je evt. nog wat losmaken (ophangbeugel e.d.), dat zie je vanzelf wel. De as kun je dan uit de bak trekken.

Je hebt geen werkplaatshandboek? :-[


Gr ;)

HJStam

Het is aan de lange kant. Ik heb (nog) geen werkplaatsboek, maar het ziet er betrekkelijk simpel uit. Ik dacht idd dat het vanaf de naaf los moet.

Jeroentjuh

Citaat van: thuur op 08-02-2006 23:19:06
De as kun je dan uit de bak trekken.

Die lange trek je er meestal zo uit, maar de korte kan goed vastzitten. Is speciaal gereedschape voor maar een goede bandenlepel werkt ook meestal wel....

De as in de naaf kan ook goed vastzitten, deze werden wel eens gelijmt/locktide tegen krakende geluiden (spiebanen).... Pas met het eventueel losslaan hiervan wel goed op dat je de schroefdraad op de as niet beschadigd.....

HJStam

Ik weet niet hoe vast een en ander zit, maar als ik op schroefdraad moet slaan, draai ik er eerste wel een moer op.
Mijn vraag was eigenlijk of er een truuk was om de as eruit te krijgen zonder alles los te halen. Nee dus. Natuurlijk niet, het zit allemaal zo strak in elkaar gebouwd.
Overigens, is dit een 'gekende' kwaal van de 850, deze lekkage uit de bak?

HJStam

Gisteravond de keerring vervangen. Wiel eraf, naaf los, bovenste ophanging los (twee bouten), ophanging naar buiten trekken, aandrijfas eruit. Keerring vervangen. Oude was zichtbaar versleten. Half uurtje werk, zes euro voor de keerring plus nieuwe versnellingsbak olie. Naar schatting was er ruim een liter uitgelekt en verspreid door het universum. Ook nog de achterste ophanging van de uitlaat gelast. Schijnt een kwaal te zijn. Een vreemd kwaaltje.

thuur

Mooi dat het gelukt is man 8)


Gr ;)

CBX6

Hallo,  ik zit met de zelfde lekkage en heb er ook nog een vraagje over n.l. kun je de keerring er zo uit wippen of zit er nog een borging voor?

Jeroentjuh

Citaat van: CBX6 op 20-02-2006 19:16:45
Hallo,  ik zit met de zelfde lekkage en heb er ook nog een vraagje over n.l. kun je de keerring er zo uit wippen of zit er nog een borging voor?

Kan er zo uit, zit niet geborgt.......

CBX6

Hallo Jeroenthu,  Bedankt ! :)

elianmars

Citaat van: HJStam op 15-02-2006 16:47:01
Ook nog de achterste ophanging van de uitlaat gelast. Schijnt een kwaal te zijn. Een vreemd kwaaltje.

Er zijn speciale revisie-uitlaat-ophangings-klemmen te koop op o.a. eBay. 't Is inderdaad een vreemd kwaaltje... :P

HJStam

Beetje late reactie misschien.
Keerring wip je er zo uit met een schroevendraaier. Terugplaatsen is lastiger. Ik heb hem er eerst licht ingezet en toen met een passende bus op de rand voorzichtig ingeslagen. de as glijdt er zo in. Oliebijvullen via de dop aan de linkerzijde van het huis tot het eruit loopt: genoeg.