ET waarde velgen

Gestart door flap, 26-03-2003 17:39:39

Vorige topic - Volgende topic

flap

Et waarde van 850 velgen is meen ik 43.
Heb je voor montage van andere velgen ook speling.
Heb goedkoop iets met ET 37 zien liggen.
kan ik daar wat mee?

Hans B6254

Gevonden op internet:

met www.Google.com als zoekopdracht: ET WAARDE VELG VOLVO

http://www.deboosere.be/nederlands/faqnl.html

Trek zelf je conclusie.
===================================

Andere wielen
In april kreeg ik mijn nieuwe VW Polo 1.6 met 75 pk. Deze auto staat nu op banden in de maat 175/65 R 13. Nu wil ik lichtmetalen wielen monteren, maar bij de VW-dealer kan je alleen 5,5x13 inch of 6x14 inch bestellen. Ik wil graag 15-inch velgen monteren.
Weet u welke ET-maat ik dan moet nemen? En moet het 6x15 inch of 7x15 inch zijn? Verder wil ik banden met een breedte van 185 of 195 monteren. Weet u welke hoogte deze banden dan moeten hebben om de wielkuipen niet te raken? Ik heb wel gehoord dat de kilometerteller de snelheid dan niet meer goed aangeeft. Weet u hoeveel het verschil ongeveer zal zijn?
Het is niet verstandig om grotere en/of bredere banden en wielen te monteren dan de fabrikant heeft vrijgegeven. En wel om de volgende redenen. Ze zullen de zorgvuldig door de constructeurs uitgekiende en zeer delicate voorwielgeometrie verstoren, waardoor de rij- en stuureigenschappen zullen verslechteren (hinderlijke reacties in het stuur, zwaar sturen e.d), de aanwijzing van kilometerteller en snelheidsmeter kan gaan afwijken, rol- en luchtweerstand zullen toenemen (en daarmee het brandstofverbruik) en bredere banden verhogen de kans op de gevaarlijke aquaplaning. Komen de wielen verder naar buiten, dan zullen onderdelen van de voorwielophanging ook nog zwaarder belast worden, met kans op verhoogde slijtage. Welke afwijkende wiel- en bandenmaten toegestaan zijn, kan de VW-dealer u vertellen.

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Johann

Ga zo door Hans! ;)

ET 37 zou kunne mits de velg niet breder is als 7J.
Is ie breder dan zal hij een klein beetje buiten de voorspatborden uit steken.

flap

velg is 7,5 J.
Betekent dat dat de spoorbreedte dan groter wordt?
Raken de banden dan niets bij inveren en is er ook een andere uitlijning noodzakelijk?

levensnevel

levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

Hans B6254

op verzoek korte uitleg ET waarde:  ;D

De offset -ook wel ET-waarde genoemd- geeft het aansluitpunt in het wiel weer. Bij een hoge ET ligt dit aansluitpunt verder aan de buitenkant van een wiel, waardoor het wiel, gemonteerd onder de auto, verder in de wielkast naar binnen zal vallen. Bij een lage ET, zal het wiel verder naar buiten verbreden

Ook is de ET-waarde van zeer groot belang. Als men namelijk een velg monteert met de onjuiste ET waarde, dan verandert de spoorstraal en aslengte van de auto. Nu heeft de fabrikant deze natuurlijk niet voor niets bepaald. Gaat men deze veranderen dat kunnen de rijeigenschappen van de auto zodanig veranderen dat er bijvoorbeeld altijd onbalans is, ook al zijn de banden perfect uitgebalanceerd. De auto kan gaan trekken naar een bepaalde kant, of zeer onrustig worden in bochten. Het is daarom zaak de juiste velgen te monteren.

en als uitsmijter:
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als rem-men.

Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.

Wat deze grenzen zijn heb ik niet kunnen vinden. Lijkt me een leuke uitdaging voor een Volvo dealer  ;)
Volgens : http://www.tyresave.co.uk/fitment.html#VOLV  dus
35...40

nog een bonus:

Kode op je wiel:
Wat betekenen alle aanduidingen op de zijkant van een wiel?                        

8 1/2  velgbreedte in inches          
J hoorncode        
x eendelig wiel
17 velgdiameter in inches
H2 dubbele hump
LK 100 steekcirkeldiameter in mm.  
ET 35 de ET-waarde is 35 mm.    

Wielen of velgen?

Wat is nu het verschil tussen wielen en velgen? 'Wielen' is de officiële term voor wat men in de volksmond 'velgen'noemt. Een wiel bestaat uit een velg en een wielschijf. Een velg is dus een onderdeel van een wiel

nog meer info vind je hier:

http://www.vaco.nl/producten/wielen_in.asp
http://www.noorderkade.nl/velg1.htm
http://www.wielengids.nl/wieleninfo.html
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

flap

Heren,

Dank voor de info.
Een en ander ligt er inmiddels onder.
Komt inderdaad iets uit de wielkast, maar rijdt en remt goed.

gr

Zippo

Die Hans!!! ;D
Wat een verhalen zeg.......................ppffffffffffhhhh 8)

levensnevel

En Flap,

ook uitgeprobeerd met 4 passagiers aan boord en een volle kofferbak ?

levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !