Dag des oordeels

Gestart door FGG, 07-03-2006 09:56:24

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Citaat van: StefanCJ op 03-11-2007 10:35:30
Bij Erik Huzen in Holten staat al een hele tijd een 93-er 850 te koop met vermelding E2 op het kentekenbewijs maar heeft wel G3. Ik heb voor mijn toekomstige 850 daar ook eens geinformeerd maar volgens hem kon `ie elke 2.5l motor van de 850 op G3 krijgen.

Vergeet het maar. Mijn 850 2.5 20V kan via hem ook niet op G3.

Hans

Taranis

Citaat van: tha850 op 01-02-2008 21:24:50
Toch heb ik gisteren een 850 GLT U9 aangeschaft van 8/92 met G3 op het kenteken?
Ik heb geprobeerd te ontdekken wat voor installatie erin ligt maar ben er nog niet achter. Nergens een merkje o.i.d, ook niet op de tank.
Vreemd?

Heel vreemd. Ik heb een GLT van november '92 en ik heb nog niemand gevonden die het ding op G3 kan krijgen. En zonder G3 ga ik er geen gastank in gooien...

tha850

Citaat van: Taranis op 01-02-2008 22:30:00
Citaat van: tha850 op 01-02-2008 21:24:50
Toch heb ik gisteren een 850 GLT U9 aangeschaft van 8/92 met G3 op het kenteken?
Ik heb geprobeerd te ontdekken wat voor installatie erin ligt maar ben er nog niet achter. Nergens een merkje o.i.d, ook niet op de tank.
Vreemd?

Heel vreemd. Ik heb een GLT van november '92 en ik heb nog niemand gevonden die het ding op G3 kan krijgen. En zonder G3 ga ik er geen gastank in gooien...

Ik zag dat je vlakbij mij in de buurt woont, ik woon in 's Gravenpoldewr. Je bent van harte welkom om te komen kijken. Ik heb geen flauw idee wat voor installatie 't is, de vorige eigenaar ook niet, maar het staat wel degelijk op m'n kentkenbewijs: G3.
De wegenbelasting is 227,00 per kwartaal nu, dus da's wel lekker.
Mijn 10V  uit '94 is op G2 trouwens.
na 855 T-5 aut '96 (verkocht) V70 TDI Europa '98 (verkocht) nu 850 2.5i 10V Sports-Line '94 en 850 GLT 2.5 20V '92 (G3)

Taranis

Citaat van: tha850 op 01-02-2008 22:35:15

En wat betaal je daarvoor aan wegenbelasting?

Keertje mini-meet kunnen we zeker doen 8) (op zondag mag zeker niet in jouw dorp? ;D )

tha850

Citaat van: Taranis op 01-02-2008 22:41:48

Keertje mini-meet kunnen we zeker doen 8) (op zondag mag zeker niet in jouw dorp? ;D )

de wegenbelasting voor de G2 is 300,- per kwartaal voor de G3 227,- per kwartaal.
Op ons dorp op zondag? zal misschien niet mogen maar daar heb ik sch... aan ;D
na 855 T-5 aut '96 (verkocht) V70 TDI Europa '98 (verkocht) nu 850 2.5i 10V Sports-Line '94 en 850 GLT 2.5 20V '92 (G3)

ovlov 058

Sinds wanneer zijn er autoloze zondagen in nederlandse dorpen  :eusa_think: ;D

Methode

Misschien ga ik strijdend ten onder, maar ik heb een kleine survey gedaan:

1. Lichte bedrijfsvoertuigen http://www.europarl.europa.eu/factsheets/4_9_2_nl.htm
Op 26 juni 1991 heeft de Raad de geconsolideerde emissierichtlijn 91/441 aangenomen. Deze heeft met name betrekking op personenwagens met niet meer dan zes zitplaatsen en een toelaatbaar maximumgewicht van 2.500 kg. De richtlijn omvat niet alleen voorschriften voor uitlaatgassen (inclusief een duurzaamheidsproef), maar ook voor verdampingsemissies. De richtlijn is gewijzigd bij richtlijn 94/12

2. LINK

3. Alle nieuwe auto's die na 01-01-1993 in gebruik zijn genomen moeten voorzien zijn van een geregelde katalysator. Deze voldoen zonder meer aan de strengste uitlaatgasnormen. Een afzonderlijke codering op het kenteken hoeft niet worden toegepast.

De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanente eis. (dus ook bij een APK)

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

Motorvoertuigen van vóór 1993, waarvan het kenteken is voorzien van één dezer codes moeten dus ook voldoen aan de verplichting van het hebben van een katalysator.

4. 1.   Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

5. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;

niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;

niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002.

De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.

De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:

na 31 december 1993, of

na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.

Bij personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

[Dit lid is nog niet in werking getreden.]

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.

Bij personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn

Persoonlijke conclusie

Ik laat mijn emissieuitsoot meten voor mijn 854 uit 01-1994 met typeaanduiding E2 op benzine. Voldoet deze aan aan de norm 94/12 dan ga ik verder zo niet, stoppen.

Deze vraag is al neergelegd bij het RDW. Dit naar aanleiding dat een keurmeester van het RDW mij telefonisch heeft gemeld dat er moet worden aangetoond dat er een bepaalde emissie uitstoot moet zijn bij een bepaald toerental. Zo ja, dan kan er gewoon een G3 aantekening plaatsvinden.

Wat gebeurt er nu. Vraag aan gasbouwer of lpg kan worden omgezet naar G3. Gasbouwer raadpleegt Volvo Nederland. VN zegt nee, DUS is het ook nee. Bullshit. Het gaat erom of je wagen voldoet aan de gestelde norm. Niet meer en niet minder.

Misschien loop ik wel stuk, maar mijn intuitie zegt dat er iets niet klopt. Wordt vervolgd. Uw razende gas reporter
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

-D©©©L-

Ik dacht dat de betreffende G3 installatie ook voorzien moest zijn van een homologatie met de betreffende motorcode en toegepaste ECU.

Voor een 2.5 10V is dit -meen ik- vanaf MY1994 en voor een 2.5 20V vanaf MY1996.
Nou is het RDW wat dat betreft nogal makkelijk en dus zijn er ook oudere modellen "op G3" gezet. Zo bestaat er ook een 240 met G3, raar maar waar. Niet teveel vragen, voor je het weet gaat men opletten  ;)

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 09-03-2008 00:14:11
Niet teveel vragen, voor je het weet gaat men opletten  ;)

of de mensen dat geven, waar ze recht op hebben.  ;)

goeie actie trouwens!.  :D

Methode

Dank voor de morele support. Vragen of geen vragen. De LPG inbouwer verschuilt zich achter Volvo NL. De hamvraag is nog steeds of de lijst van Volvo NL klopt? Oftewel: indien ik aantoon dat mijn 850 GLT A E2 uit 1994, op gas, voldoet aan de emissienorm, op benzine, dan is er iets goed verkeerd gegaan.

We moeten met z'n allen terug naar de basis en niet klakkeloos overnemen wat een autoriteit heeft neergelegd. Ook de autoriteit kan foutjes (sic) maken.

Daarnaast is er een wetgeving. Niet Volvo bepaald de wet, maar nog steeds de wetgever. RBW is een uitvoerende instantie van een wetgeving!

Jur

Citaat van: tha850 op 01-02-2008 22:47:28
Citaat van: Taranis op 01-02-2008 22:41:48

de wegenbelasting voor de G2 is 300,- per kwartaal voor de G3 227,- per kwartaal.
Op ons dorp op zondag? zal misschien niet mogen maar daar heb ik sch... aan ;D

Die 73 euro bespaar je toch lang en breed van G2 ten opzichte van benzine nu? Ik bedoel G3 is beter maar G2 is ook al besparing.

Taranis

Klopt, G2 was ook al een besparing geweest, maar de terugverdientijd zou dan meer dan 2 jaar zijn. Dat vond ik te lang want zo lang was ik niet van plan nog met die auto te doen. En ik heb 'm dus inmiddels inderdaad ook niet meer.

Methode

Vandaag gebeld met de gasinbouwer van Florian. Zeer teleurstellend. Hij wist mij door de telefoon te vertellen dat mijn LPG installatie (Vialle) niet was om te zetten naar G3. Was zo teleurgesteld dat ik vergeten ben waarom nu precies. Nieuwe G3 kost € 1.000,00.

Moet dit even verwerken, maar kom terug

Starbuck

Citaat van: Methode op 10-03-2008 22:28:34
Vandaag gebeld met de gasinbouwer van Florian. Zeer teleurstellend. Hij wist mij door de telefoon te vertellen dat mijn LPG installatie (Vialle) niet was om te zetten naar G3. Was zo teleurgesteld dat ik vergeten ben waarom nu precies. Nieuwe G3 kost € 1.000,00.

Moet dit even verwerken, maar kom terug

Kom op man, dit is het einde van de wereld niet!
Ik ken een heel goede psychiater, die kan je vast helpen.
Maar zo'n sessie kost in totaal méér dan 1000 euro!
Toch niet even nadenken dan?

Volvo Kusters

Citaat van: ed op 07-03-2006 16:26:15
Volgens mij kan een 20 klepper pas vanaf 97 G3 worden gemaakt. Een 10 klepper vanaf 95. Heb ik zelf destijds ook laten doen. Er was echter iemand laatst die een 92-er op G3 heeft gekregen (recent dus).

Mijne 1995 2.5 20 kleps   is g3