Stadslicht

Gestart door GeertG, 08-03-2006 08:32:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeertG

Vorige week ging dashboardlampje van de verlichting branden. Dacht al aan zoveelste keer mijn rechterkoplamp, maar het was nu het stadslicht linksvoor (die van 5W). Dus even kijken welk lampje precies, nieuw lampje halen, wat klungelen met een veertje (vast herkenbaar voor de meesten.....), lampje wisselen, weer terugklungelen en klaar is k.......

Euh, niet dus, lampje doet het nog steeds niet en is ook op dashboard te zien.... Zal toch niet een kapot lampje hebben gekocht ? Uit voorzorg een verpakking met twee stuks, dus weer even klungelen (door oefening al minder lastig) en nu dus echt klaar is k.....

En ja hoor, alweer niet. Zou ik nu echt het staatslot van de kapotte lampjes getrokken hebben ?
Dus het rechterlampje maar gedemonteerd en aan linkerkant geplaatst en tegelijkertijd en nieuw lampje aan rechterkant. Resultaat: rechts, het nieuwe doet het maar links nog steeds niet..........

En dan begint het moeilijk te worden...... Heb de kabels en aansluitingen, zover mijn mogelijkheden reiken, gecontroleerd, maar daar is niets vreemds te ontdekken.

Dus nu mijn vraag naar tips waar ik moet gaan zoeken. Enige informatie die ik nog heb is dat er nergens vocht zichtbaar was, geen kabelbreuk (in nabijheid van de aansluitingen) en geen beschadigingen aan stekkers waarneembaar zijn. Ziet er allemaal normaal uit (ook wanneer je vergelijkt met rechterkant). Het lampje wat er in eerste instantie uit kwam was het wel redelijk zwart......

???
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ribke

 ;D wel 12 volt erop?

thuur

Zet de lichten uit en krab eens flink met een staalborstel in de fitting.

Als ie dan nog niet brandt moet je echt bij het begin beginnen... Zekeringen b.v. ;)


Gr 8)

GeertG

Citaat van: thuur op 10-03-2006 09:25:46
Zet de lichten uit en krab eens flink met een staalborstel in de fitting.

Als ie dan nog niet brandt moet je echt bij het begin beginnen... Zekeringen b.v. ;)


Gr 8)

Straks of morgen zal ik eens krabben.

Aan zekering dacht ik ook al, maar nog niet gekeken in de veronderstelling dat dat ene miezerige lampje geen eigen zekering heeft.... Wel soms ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

@®-

Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

mehn

#5
Citaat van: GeertG op 10-03-2006 10:41:31
Aan zekering dacht ik ook al, maar nog niet gekeken in de veronderstelling dat dat ene miezerige lampje geen eigen zekering heeft.... Wel soms ?

Jawel: nummer 23 links en nummer 24 rechts  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: @®- op 10-03-2006 10:42:29
Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

Denken hebben we niets aan ;D
Staat in het instuctieboekje  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

GeertG

Citaat van: @®- op 10-03-2006 10:42:29
Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

Daar vrees ik ook voor.
Maar.....zomaar uit het niets nadat het lampje duidelijk zwart was ?

En wanneer ik met mijn beperkte elektrotechnische verstand verder redeneer zou dat natuurlijk juist door een kabelbreuk veroorzaakt kunnen zijn...Of is mijn kennis nu echt veel te beperkt ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

GeertG

Citaat van: mehn op 10-03-2006 10:45:37
Citaat van: GeertG op 10-03-2006 10:41:31
Aan zekering dacht ik ook al, maar nog niet gekeken in de veronderstelling dat dat ene miezerige lampje geen eigen zekering heeft.... Wel soms ?

Jawel: nummer 23 links en nummer 24 rechts  ;)

A ha !
Deze lees ik nu net pas na mijn vorige commentaar....
Zou wel mazzel zijn. Ik ga niet morgen kijken maar al straks !!!!!!!!  :D
(en je hebt gelijk wat betreft dat denken, ten minste geldt dat voor mij wanneer het over auto's gaat.... ha ha ha)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

thuur

Citaat van: GeertG op 10-03-2006 10:46:58
Citaat van: @®- op 10-03-2006 10:42:29
Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

Daar vrees ik ook voor.
Maar.....zomaar uit het niets nadat het lampje duidelijk zwart was ?

En wanneer ik met mijn beperkte elektrotechnische verstand verder redeneer zou dat natuurlijk juist door een kabelbreuk veroorzaakt kunnen zijn...Of is mijn kennis nu echt veel te beperkt ?


De gloeidraad van een gloeilamp verdampt tijdens het gebruik. Dit zet zich af tegen het glas (aan de binnenkant) en slaat zwart uit. Is dus niets anders dan een gloeilamp met de nodige ervaring 8)

Bij een halogeenlamp is dit effect sterk verminderd: door het onder druk toevoegen van een gas wordt het verdampen sterk geremd. Daarbij keert een substantieel deel van het verdampte metaal weer terug naar de gloeidraad en gaat hier een nieuwe verbinding aan. Daarom zijn deze een stuk minder bruin/zwart als ze door hun branduren heen zijn.


Gr ;)

GeertG

Citaat van: thuur op 10-03-2006 11:20:44
Citaat van: GeertG op 10-03-2006 10:46:58
Citaat van: @®- op 10-03-2006 10:42:29
Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

Daar vrees ik ook voor.
Maar.....zomaar uit het niets nadat het lampje duidelijk zwart was ?

En wanneer ik met mijn beperkte elektrotechnische verstand verder redeneer zou dat natuurlijk juist door een kabelbreuk veroorzaakt kunnen zijn...Of is mijn kennis nu echt veel te beperkt ?


De gloeidraad van een gloeilamp verdampt tijdens het gebruik. Dit zet zich af tegen het glas (aan de binnenkant) en slaat zwart uit. Is dus niets anders dan een gloeilamp met de nodige ervaring 8)

Bij een halogeenlamp is dit effect sterk verminderd: door het onder druk toevoegen van een gas wordt het verdampen sterk geremd. Daarbij keert een substantieel deel van het verdampte metaal weer terug naar de gloeidraad en gaat hier een nieuwe verbinding aan. Daarom zijn deze een stuk minder bruin/zwart als ze door hun branduren heen zijn.


Gr ;)

Kijk, hier leer je nog eens wat  ;)
M.a.w. even zekering straks bekijken en evt wisselen en probleem zou opgelost moeten zijn....
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

flap

bij mijn '93 850 reageert het lampje niet op de stadslichten.

@®-

Ik hoop voor je dat het opgelost is met een zekering, hoewel je dan ook moet gaan bedenken waarom deze is door gegaan.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn rechter dimlicht, alleen had ik wel een kabelbreuk en ik kan je zeggen dat de ruimte beperkt is om het te repareren en je dus eerst 4x je handen moet breken zodat je ergens bij kan komen.

@®-

Citaat van: mehn op 10-03-2006 10:46:47
Citaat van: @®- op 10-03-2006 10:42:29
Dat denk ik ook niet ik denk eerder aan een kabelbruek

Denken hebben we niets aan ;D
Staat in het instuctieboekje  ;)
Ik ben wel aardig in denken, soms wat minder in uitvoeren, maar een ster met aanwijzingen geven (of het de goede zijn of niet)  ;D

GeertG

Citaat van: @®- op 10-03-2006 17:35:08
Ik hoop voor je dat het opgelost is met een zekering, hoewel je dan ook moet gaan bedenken waarom deze is door gegaan.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn rechter dimlicht, alleen had ik wel een kabelbreuk en ik kan je zeggen dat de ruimte beperkt is om het te repareren en je dus eerst 4x je handen moet breken zodat je ergens bij kan komen.

Afgelopen zaterdag : motorkap open, zekeringkastje open, zekering zoeken, en ja hoor, hij was door..... Even een nieuwe erin en hopla, stadslicht doet het weer en dashboardlampje uit..........

Thuur en Mehn : wederom bedankt (en volgende keer zal ik iets meer lezen  ;))

@Armin :
tsja, de vraag waardoor het komt ??? Denk dat ik eerst maar eens even de struisvogel-techniek ga toepassen, dus kop in het zand en even afwachten maar (heb op vocht gecontroleerd en gekeken of kabels en aansluitingen in orde waren, het lampje heeft toch in eerste instantie de geest gegeven, omdat wanneer eerst de zekering door gaat het lampje nog goed zou zijn geweest)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)