Downpipe.

Gestart door Huib, 31-01-2003 13:45:19

Vorige topic - Volgende topic

Huib

Heeft iemand enig idee hoeveel pk verschil tussen een dp met katalisator en zonder katalisator zit? of is dit te verwaarlozen.
Enne, met losse flens, beter of slechter?
(Ik heb nl wat op de "te koop" sectie gezien :P :P...)

Mellow_yellow

Met of zonder racekat scheelt iets maar niet veel. Je kunt niet kiezen voor een losse of vaste flens, het type turbo (15G, 16T, 18T of 15T) bepaalt welke aansluiting je nodig hebt.

Mellow_yellow

Die downpipe op de TE KOOP-sectie is een originele standaard downpipe met originele keramische kat. en dus géén 3" downpipe met racekat!

Huib

Aha, dacht dat het een was met racecat,
(vond het al een mooi prijsje) 8)

Rudi

Dat het iets meer vermogen oplevert is bekend,maar dat het een langere levensduur voor turbo en motor is,is volgens Rica te verwaarlozen.Wie heeft er nu gelijk?We praten wel over 1000€ :(
Dr.Go-Fast...

Johann

Als je bij RICA in 't uitlaten rek kijkt zie je een aantal types downpipes hangen die helemaal niet gek veel groter zijn dan de standaard downpipe.
Ik denk dat het daar een beetje op gebaseerd is.
Of 't voor de turbo zelf qua levensduur beter is kan te maken hebben met of je vaak plankgas gaat, ik bedoel dan echt planken en niet lekker hard rijden want dan doet de turbo bijna niets.
In principe bepaald de mengsel verhouding de temperatuur maar je kunt wel degelijk merken dat een turbo met standaard downpipe last krijgt van de warmte na verloop van tijd en ik denk dat daar ook de aanname vandaan komt dat een dikke downpipe beter zou zijn omdat de warmte sneller weg kan.
Als ik na een potje trappen onder de kap kijk is de turbo, spruitstuk en het eerste deel van de 3" downpipe ook gewoon oranje wit van kleur dus heet worden doet deze ook......
Het heet stil zetten van de turbo maakt meer kapot en te snel afkoelen van het hete turbine huis kan ook barsten veroorzaken.

Ik heb al eerder verteld dat ik drie jaar lang met een gechipte V70T5 met standaard uitlaat getrapt heb en die had nergens last van....

Rudi

Oke Johann,bedankt hier kan ik wat mee.Wat mijn rijgedrag betreft zou het misschien ook beter zijn,alhoewel ik niet altijd tot het uiterste ga.... ;)
Dr.Go-Fast...

Mellow_yellow

Tja en ik had met een gechipte 850 al na enkele maanden een gescheurde turbo.... En die verhalen komen vaker voor. Dirk Matthes met een T-5R (Nato kenteken) had ook een gescheurde turbo. Heeft toch allemaal met hitte te maken. Feit is gewoon dat een grotere downpipe zorgt voor minder hitte en dat kun je niet met het blote oog zien, natuurlijk wordt ie met 3" downpipe ook roodgloeiend als je stevig gaat trappen. Jij rijdt toch ook niet voor de show met een 3" downpipe?

Johann

Ook met 3" downpipe kun je dus een spruitstuk laten scheuren.... :-/
Gescheurde turbo's komt veel vaker voor en ook gewoon bij niet gechipte auto's.
Zal wel minpuntje van 't concept zijn.
Feit blijft wel dat de meeste mensen er natuurlijk niet voor niets chips in doen.(Denkweb?  ;D )
Hebben we wel eens een poll gedaan over de levensduur van een turbo?
Mijn 850 heeft volgens de papieren bij 265K een nieuwe 15G er op gekregen.
Auto was gechipt vanaf medio 97.

Mellow_yellow

Mijn 15G gaf in het jaar 2000 bij 134.000 km de geest... Toen maar meteen een 18T gemonteerd!  ;D  Dat was in de tijd dat men nog gek opkeek als men een grotere turbo monteerde, althans de werkplaatschef snapte het niet helemaal; "past dat dan?".

Rudi

Het type turbo maakt dus ook verschil of niet?Ik heb zo,n 19T geval,maar ik denk dat het eerst overgaat.Wat volgens mij de meeste schade veroorzaakt is niet warmdraaien,en de motor meteen uitdoen als je op plaats van bestemming bent.

Ook al rij ik een klein stukje,laat ,m nog ongeveer een minuut draaien,bij hardrijden nog langer....

En mocht de Turbo het begeven,dan zet ik er gewoon een nieuwe op ;D

Vanmorgen bij dat tankstation,tussen Rotterdam en Delft[in de richting Delft] stond een Cream Yellow,was jij dat Marc?Was om 10.45u...
Dr.Go-Fast...

Johann

Citeerde werkplaatschef snapte het niet helemaal; "past dat dan?".

Maak je niet ongerust, zo reageren ze nu nog.. ;)
Vandaag even een prijsje van een spruitstuk gevraagt bij de dealer. Welke? vroeg ie.
Ik zei, doe er maar een van een 850T5 van '96 of een 850R of een V70T5 of R of van een 2.4R, maakt niet uit, kijk maar welke je 't eerste tegen komt...
Dat kon helemaal niet! ghehgeh ;D

Johann

Volgens mij zal bij volle belasting de temperatuur ongeveer gelijk zijn, zo niet dan hadden we al veel meer gesmolten motoren moeten zien.
Bij half last met zware voet geeft een gechipte motor meer vermogen dus zullen de temperaturen ook sneller omhoog gaan.
Bij vollast bepalen brandstof en lucht de verbrandings temperatuur en de onsteking kan hier ook nog een beetje in regelen.
Ik heb eerlijk waar geen flauw benul hoe je die warmte huishouding zou moeten uitleggen.
Wel weet ik dat de Volvo's bij vollast onder de 4000 toeren volledig in de lambda regeling blijven werken en verschrikkelijk arm hun werk blijven doen, pas bij 4000 toeren gaan ze "blussen".
Er zijn ook mensen die menen de uitlaat te moeten inpakken met isolatie om de warmte in de uitlaat te houden.
Dit heeft weer met de eigenschappen van heet gas te maken die op die manier beter  of sneller kan stromen.....
Allemaal dingen die je op de verschillende forums wel tegen komt.
Bij mijn 850 is het scheuren van het spruitstuk naar mijn idee mijn eigen schuld toen ik de 19T turbo er op heb gezet.
Hij ging een beetje zwaar op de centreer ring en heb 'm gelijkmatig over de 4 bouten vast gezet maar daarna niet weer los gemaakt dus er zal wel spanning in hebben gezeten.
Dit in combinatie met ouderdom, bijna alle spruitstukken vertonen scheuren bij de hoeken van de schotjes in de turbo montage flens, zal wel de oorzaak zijn denk ik.

Maar we hebben al een gebruikte nieuwe met 60K km op de klok!! ;)

Mellow_yellow

CiteerHet type turbo maakt dus ook verschil of niet?Ik heb zo,n 19T geval,maar ik denk dat het eerst overgaat.Wat volgens mij de meeste schade veroorzaakt is niet warmdraaien,en de motor meteen uitdoen als je op plaats van bestemming bent.

Ook al rij ik een klein stukje,laat ,m nog ongeveer een minuut draaien,bij hardrijden nog langer....

En mocht de Turbo het begeven,dan zet ik er gewoon een nieuwe op ;D

Vanmorgen bij dat tankstation,tussen Rotterdam en Delft[in de richting Delft] stond een Cream Yellow,was jij dat Marc?Was om 10.45u...

Nee, was ik niet.

Rudi

Wat is bij een getunede R met AT het nut van een downpipe[buiten het feit dat de warmte beter wegkan]immers het teveel aan vermogen wordt op een bepaald moment de nek om gedraaid.Zou je de AT ook kunnen "dwingen" om meer vermogen aan de wielen door te geven,door bv nog grotere turbo dan de 19G te monteren? ;D....of sla ik nu door :-/ ::)

Dr.Go-Fast...