hakerig schakelen

Gestart door gerritjan, 18-03-2006 22:31:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerritjan

mijn volvo van 95 schakelt niet zo fijn kan dit in de overbrenging liggen van pook naar bak en hoe zit dit  is dit net zo als en v40 {hij schakelt verder wel goed maar een beetje hakerig}
ger

@®-

Is het altijd zo geweest, of heeft de bak vroeger wel soepeler geschakeld.

Ik weet niet wat een 850 voor een schakelsysteem heeft (ik rij zelf automaat) maar er is een degelijk verschiltussn een stangenstelsel of een stelsel met kabels. Zo ver ik weet heeft een V40 een kabel systeem.

Ik heb ook ooit eens gehoort dat wanneer je in een handgeschakelde versnellingsbak ATF olie doet dat de bak veel soepeler schakeld. Wat darvan waar is weet ik niet, en ook niet wat de eventuele gevolgen zijn.

speedyT5

Citaat van: @®- op 18-03-2006 22:57:46
Is het altijd zo geweest, of heeft de bak vroeger wel soepeler geschakeld.

Ik weet niet wat een 850 voor een schakelsysteem heeft (ik rij zelf automaat) maar er is een degelijk verschiltussn een stangenstelsel of een stelsel met kabels. Zo ver ik weet heeft een V40 een kabel systeem.

Ik heb ook ooit eens gehoort dat wanneer je in een handgeschakelde versnellingsbak ATF olie doet dat de bak veel soepeler schakeld. Wat darvan waar is weet ik niet, en ook niet wat de eventuele gevolgen zijn.

nee, het is net andersom, de V40 heeft een stangenstelsel en de 850 een kabelsysteem.
En de meeste 850's schaklen een beetje hakerig ja.
Sorry niets aan te doen....
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

thuur

Volvo schrijft zelf een synthetische olie voor voor de handbak. Verversen doen ze niet aan. Er zijn inderdaad mensen die zeggen dat de bak wel degelijk beter schakelt na verversen, maar er zijn er net zoveel die zeggen geen verschil te merken.

Is het in alle versnellingen?

Dan zou je ook nog eens de remvloeistof kunnen spoelen en verversen (en uiteraard ontluchten). Omdat je koppeling met deze vloeistof is bekrachtigd zou het ontkoppelen ook nog wat beter kunnen gaan. Maar dat ligt er een beetje aan wat je verstaat onder 'hakerig schakelen'. ;)


Gr 8)

Eugene

In vadis staat verversen om de 105.000km

Ik heb nu na 278.000 voor het eerst de olie ververst. €40,- voor 2 liter :o

Hij schakelt soepeler. Hij schakelt nu koud zo soepel als toen hij voor de wissel warm was. Warm schakelt ie nog een beetje soepeler.

De 850 heeft een anders schakelsysteem en het vervangen van de busjes (zoals bij een V40) is helaas niet mogeliijk :(

If it's not blown, it sucks...

thuur

Citaat van: eugene op 18-03-2006 23:34:32
In vadis staat verversen om de 105.000km



Hmm... dan moet ik nog eens goed zoeken :-\


Gr ;)

gerritjan

hij wil soms niet in de eerste versnelling zit er ook nog afstelmogenlijk heden op vanaf pook naar bak ? gr ger
ger

Eugene

nope, er kan wel door de jaren heen speling ontstaan zijn in de overbrening.

If it's not blown, it sucks...

DopdeDouwer

Waar zit je aangrijppunt ongeveer?
Het kan zijn dat dat in loop van tijd steeds iets lager komt te liggen zonder dat je er zelf erg in hebt, je merkt dat niet, steeds zon klein verschil. Maar uiteindelijk kan hij de laag komen te liggen. Je moet je koppeling dan bija door de bodem trappen om makkelijk te kunnen schakelen. Dit was zo bij onze roffel. Bij de dealer hebben ze dit in een paar minuten gedaan door te "ontluchten". Misschien is dit een oplossing voor je? Het moet ook makkelijk zijn om zelf te doen, je hebt er een lange stang voor nodig  om iets tegen te houden ofzo. Wat dat precies is weet ik niet. Maar anderen op t forum zullen dat vast wel weten, misschien foto  :P??
Vierkant Rules

VolvoSpecialist

@ DopdeDouwer, het makkelijkst gaat het door de koppelingsgaffel op de versnellingsbak een paar keer (5 a 10 keer) langzaam terug te drukken (je kunt in het remreservoir de luchtbelletjes zien ontsnappen), totdat alle lucht is verdwenen uit het systeem.
Niks moeilijk of remolie knoeien.
De bovenste koppelingscilinder pakt lucht, een bekend verschijnsel van (vooral) de eerste 850ers.   ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.