Ruw aanslaan

Gestart door Gert, 22-03-2006 09:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gert

Sinds enige tijd slaat mijn V70 2.5D automaat ('99) met ruim 270.000 km op de klok af en toe erg 'ruw' aan. Het lijkt net of bij de eerste paar omwentelingen van de motor 1 of 2 cilinders niet meedoen. Daarna loopt 'ie prima, trekt 'ie goed en is het verbruik volgens de boordcomputer met 6,4 l/100 km ook netjes. Bij de apk plus beurt van een paar weken geleden is in verband hiermee 1 gloeibougie vervangen, maar omdat het probleem al vrij onregelmatig voorkwam (meestal na 1 of 2 dagen stilstand en bij koud weer, maar niet altijd onder die omstandigheden) is het moeilijk te beoordelen of er nu weer een of meer gloeibougies slecht zijn, of dat de oorzaak van het ruwe aanslaan ergens anders moet worden gezocht. Kun je de werking van de gloeibougies gemakkelijk zelf controleren? Als het geen gloeibugie-probleem is, in welke richting moet dan gezocht worden?
Alvast bedankt voor goede tips!
Rust roet...

thuur

Waarom is er voor gekozen maar 1 gloeibougie te vervangen?


Gr 8)

Gert

Omdat er maar eentje stuk was, maar achteraf dacht ikzelf ook dat die dingen waarschijnlijk ongeveer wel dezelfde levensduur zouden hebben en dat de rest er wellicht ook aan zat te komen. Maar ja, met die ene gloeibougie, een aircocompressor, nieuwe schijven en blokken voor, nieuwe blokken achter, de gewone beurt + apk en nog enkele kleine dingetjes zat ik al op bijna 1.900 euri's, dus heb ik maar even op de korte termijn gedacht...

Gert
Rust roet...

thuur

Je zou kunnen proberen om wat langer voor te gloeien. Dus: voorgloeien, contact uit, voorgloeien, starten. Kijk of de motor beter tot leven komt.


Gr 8)

VolvoSpecialist

Inspuit tijdstip van de brandstofpomp bij de Volvo-dealer even laten controleren met de VIDA-kast en precies op tijd laten zetten.   ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

pac

Citaat van: Gert op 22-03-2006 09:51:39
Omdat er maar eentje stuk was, maar achteraf dacht ikzelf ook dat die dingen waarschijnlijk ongeveer wel dezelfde levensduur zouden hebben en dat de rest er wellicht ook aan zat te komen. Maar ja, met die ene gloeibougie, een aircocompressor, nieuwe schijven en blokken voor, nieuwe blokken achter, de gewone beurt + apk en nog enkele kleine dingetjes zat ik al op bijna 1.900 euri's, dus heb ik maar even op de korte termijn gedacht...

Gert

1900 euro en een slecht lopende roffel.....direct terug ermee...laat hun het maar oplossen voor dat geld!!!

Gert

Hoi VolvoSpecialist, als de pomp van tijd is, zou ik dat dan ook niet aan andere dingen gemerkt moeten hebben? Zoals tijdens snel accelereren of aan een hoger verbruik?
Rust roet...

Emiel

Als de pomp van tijd staat merk je dat ook aan de manier van ronddraaien, stiller dan normaal. Ook is ie een stuk sneller dan normaal :)

VolvoSpecialist

En afslaan bij de eerste koude start, (typisch een symptoom van een pomp die van tijd staat)   ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Ben123

je kunt het vaak zien aan de pompriemspanner,als je er tussen door kijkt zie je die spanner,als de pijltjes niet meer overeen komen,is hij meestal van tijd af.

Taranis

Citaat van: Emiel op 23-03-2006 18:50:58
Als de pomp van tijd staat merk je dat ook aan de manier van ronddraaien, stiller dan normaal. Ook is ie een stuk sneller dan normaal :)

En hij walmt nóg meer dan anders (gegarandeerd reacties van medeweggebruikers bij kickdown, we hebben ook een '99 V70 2.5D automaat gehad)

850fan

De pomp in mijn wagen stond ook van tijd en merkte ook dat, vooral met warm weer en warme motor, hij heel moeilijk aansloeg. Startmotor ging wel 20-25 keer rond voor dat de motor liep. Na het op tijd zetten geen klachten meer  8)

Gert

Distributieriem, waterpomp, pompriem en spanrollen zijn 30.000 km geleden vervangen, bovendien heeft het probleem zich vandaag niet voorgedaan. Het lijkt dus samen te hangen met de duidelijk hogere temperatuur en het feit dat het niet meer nodig is om voor te gloeien. Meer roken e.d. heb ik niets van gemerkt. Al met al vraag ik me dan ook sterk af of de pomp inderdaad van tijd is, ook omdat de motor niet de neiging had/heeft om af te slaan na de koude start, ook verloopt de start (koud en warm) op zich heel vot. Het was puur het gevoel alsof tijdens de eerste omwentelingen niet alle cilinders meededen. Ik zie het nog even aan en laat ´m vrijdag a.s. waarschijnlijk bij de dealer aan de diagnosekast hangen. Ik houd jullie op de hoogte.
Rust roet...

denkweb

Voorgloeibougies laten controleren alsmede de spanning van je accu, deze kan ook invloed hebben op het slechte aanslaan van de auto.

Gert

Vreemd genoeg is het probleem vanzelf helemaal verdwenen, ook na de koude vriesnachten die er nog zijn geweest, deed het probleem zich op een gegeven moment niet meer voor. Raar, maar waar...
Rust roet...