Wel/geen lekstroom

Gestart door immy, 22-03-2006 13:20:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

immy

Hallo,

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een 850 Estate. Sinds eind vorig jaar kreeg ik opeens startproblemen als gevolg van een lege accu. Nu enkel malen opladen bleef het probleem aanwezig. Tijdens APK gelijk accu laten vervangen op aanraden dealer. Een paar weken ging het goed totdat ik opeens weer niet kon starten. Terug naar dealer. Lekstroom onderzoek (was mijn auto 5 dagen kwijt) Conclusie: geen lekstroom maar accu zou niet goed zijn. Dit is onder garantie hersteld.

Ik sta nu weer stil.(Soms na een paar weken. Soms binnen een paar uur! De dynamo is goed en laat op. Alle verlichting gaat netjes uit bij afsluiten.

Volgens ANWB kan de startonderbreking welke gekoppeld is aan het alarm en de centrale deurvergrendeling de boosdoener zijn en adviseerd om de boel eruit te slopen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Imanuel

PS. Zal me binnenkort uitgebreid voorstellen!

thuur

Hallo Imanuel en welkom op het forum.

Als je zeker weet dat de dynamo altijd goed oplaad zul je inderdaad wel een lekstroom hebben. Apparaten die altijd aan staan: radio, klok, alarm, cv, ... Echter mogen deze maar heel weinig ampere trekken.

Je kunt een lekstroom meten en lokaliseren. Neem een ampere-meter en sluit deze aan tussen de pluspool van je accu en de rode kabel. Let wel: zolang de meter er tussen hangt: niet starten!.

Kijk naar het display. Is deze waarde hoger dan een 100 a 200 mA (wat ik wel acceptabel vind voor een niet-nieuwe auto) trek dan de zekeringen een voor een uit de zekeringkast en kijk of de meter reageert. Zie je opeens een flinke dip in het stroomverbruik dan weet je welke 'groep' je moet inspecteren.

Houd wel je radiocode bij de hand en zet je alarm (cq. sirene) uit tijdens het aansluiten. Nadat de meter er tussen zit, de auto gewoon afsluiten/op alarm zetten zoals normaal.


Ook loont het zich in deze om de accupolen eens goed te reinigen. Staalborstel en schuurpapier of evt. remmenreiniger. En de massapunten schoonmaken (achter je koplamp bij de accu) en die 2 strips aan de achterzijde van je motorblok.


Suc6


Gr 8)

Racingbrick

Nog een tip, als je die zekeringen er 1 voor 1 uithaald, noteer dan even welke waar zat....