Turbo-Timer

Gestart door Guido_Smit, 08-02-2003 16:44:52

Vorige topic - Volgende topic

Guido_Smit

Zoals iedereen ondertussen wel weet, is het beter om de motor nog enkele minuten te laten nadraaien als de turbo een pittige rit achter de rug heeft.
Nu bestaat er een Turbo-Timer die de motor na het afsluiten van de auto, de motor nog enkele minuten laat nadraaien.
Dit wordt berekend door de Turbo-Timer (een mooi kastje met display), die van te voren de turbo druk heeft bijgehouden.

Ik wil het verhaal hier bij laten, want ik heb dit nl. gelezen(met foto's) op www.volvoforum.de
Zoek dit maar eens op en kijk onder "Probleme bzw. Fragen zu alle Volvomodellen ".
Dan onder "Haltbarkeit und Reperaturkosten V70" begonnen door West-Peter.
Beslist de moeite waard om te bekijken voor onze tuning en turbo liefhebbers.  :)
Misschien iets voor Marc om deze ook te gaan leveren?

Groeten: Guido.

Hans B6254

[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

levensnevel

Jongens,

kunnen we nu niets zelf meer  ???  hebben we nu overal gadgets voor nodig  :'(
Nu is het wachten nog op een verwarmingselement wat de motor op bedrijfstemperatuur gebracht heeft als je 's ochtends in je bolide stapt. Opdat je zonder gevaar voor motorschade met de toerenteller diep in het rood en de turbodruk meter stijf rechts onderin je woonwijk kan verlaten.  ;D

Get a life  >:(

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

Paco

CiteerNu is het wachten nog op een verwarmingselement wat de motor op bedrijfstemperatuur gebracht heeft als je 's ochtends in je bolide stapt. Get a life  >:(

Levensnevel

De buurman van een vriend van mij heeft een BMW 4.5 iL (of 5.0iL) waarvan die met 1 druk op de knop de oli in zijn motorblok warm kan laten worden. Dus instappen en je blokje is 's ochtends al een beetje warm  

PieT111

CiteerJongens,

Nu is het wachten nog op een verwarmingselement wat de motor op bedrijfstemperatuur gebracht heeft als je 's ochtends in je bolide stapt. Get a life

Vooruitgang is niet te stoppen, discussie is zinloos!! :P
Busje komt zo!

s©ub@

CiteerJongens,

Nu is het wachten nog op een verwarmingselement wat de motor op bedrijfstemperatuur gebracht heeft als je 's ochtends in je bolide stapt.
Levensnevel

sorry levensnevel... dat elementje zat al op mijn 84'er 740Td... gewoon aansluiten op netstroom en 's ochtends heb je een warme en op bedrijfstemperatuur zijnde wagen tot je beschikking  ;D

ennuh; get a life??
beter; where have you been the last decade?  :P
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

levensnevel

Scuba,

ergens onder een steen in Hellevoetsluis denk ik  ::)
Hangt denk ik af van de definitie van bedrijfstemperatuur. Als je de daarop volgende zin in mijn 'bijdrage' leest dan weet je wat, in dit verband, mijn definitie van bedrijfstemperatuur is.
Ik rij m'n wagen altijd netjes een kilometer of 10 warm voordat ik, desgewenst, het gaspedaal tot de bodem intrap. En aan het einde van elke rit doe ik het omgekeerde. Zie het als een warmingup en een cooling-down
En daar heb ik geen timer of verwarmingselement voor nodig, alleen common sense   ;)

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

Hans B6254

Tja, op afstanden van meer dan 20 min lukt datwel.

zit je 19 min van je bestemming af over de snelweg, dan moet je blijkbaar toch wat technische hulpjes hebben om op de volvo lane te kunnen blazen

Bovendien is het als je geen stoelverwarming hebt en of garage, best lekker om in een warme auto te stappen, en met een beetje marzal hoef je ook geen ruiten te kraben. als je de luxe hebt van een automatische stand kachel op tijdklok ( heb ik ooit eens in een BMW gezien (een 7 serie  auto met chaufeur))

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Guido_Smit

Ik heb de belangrijkste uitleg even hier neergezet.  Wel alles in het Duits maar moet toch door de meesten te begrijpen zijn.

Der HKS Turbo Timer Type-1 gehört zu den Turbo Timern mit den meisten Messfunktionen. Er erlaubt die Anzeige und Messung von:

- Geschwindigkeit inkl. aktustischer und optischer Warnfunktion
- Drehzahl
- Warnfunktion für Schaltdrehzahl und roter Bereich
- Batteriespannung
- Intervall- und Rundenzeiten
- Verschiedene Beschleunigungsmessungen

Neben einer Reihe von manuellen Einstellungen für die Nachlaufzeit bietet der Turbo Timer auch eine Funktion zum automatischen Errechnen dieser. Der Turbo Timer hat ein modernes blaues Display, welches bei Warnungen auf Rot wechselt.

Preis: ca. 200,00 EUR inkl. Steuer

Das Teil von HKS ist mal abgesehen von seiner Funktion als Turbo-Timer auch noch ein interessantes Tool zur Messung und Anzeige verschiedener Werte!

Die Grundsätzliche Funktionsbeschrebung (auch wenn ich hier etwas erwähne, was du ja schon gesagt hast):

Viele Turbolader gehen aufgrund falscher "Pflege" kaputt! Wenn der Turbolader durch eine Volllastfahrt richtig heiss ist und über 400°C hat, ist es absolut schädlich, den Motor abzustellen, da dann kein Öl mehr durch den Lader gepumpt wird! Das im Turbolader befindliche Öl klebt auf der heissen Welle und im Lagergehäuse fest! Die Folge ist, dass der Lader irgendwann keinen Druck mehr macht und überholt oder gar ersetzt werden muss! Das ist eine sehr teure Angelegenheit! Mit einem Turbotimer ist man auf der sicheren Seite. Man stellt die gewünschte Nachlaufzeit ein, steigt aus, und der Motor läuft noch die eingestellte Zeit, bevor er sich abschaltet!

Der Anschluß ist nicht unbedingt ein Kinderspiel, aber auch keine Hexerei. Ich habe den Einbau von einer Elektronik-Werkstatt erledigen lassen   Es ist aber auch selbst zum schaffen - vor allem, da zB beim oben beschriebenen HKS-Teil eine deutsche Einbauanleitung dabei ist! Ich war einfach 1. zu faul, 2. hatte keine Zeit und 3. sicher ist sicher  

Die Turbotimer, die (wie der von HKS) eine automatische Berechnung der Nachlaufzeit haben werden meistens über den Ladedruck gesteuert. Der Turbotimer misst ganz einfach den Ladedruck im "Rohr" und errechnet daraus, aus "Erfahrungswerten" die Nachlaufzeit. Der Anschluß erfolgt logischerweise über Zündung bzw. Zündunterbrecher zum Abstellen des Motors.  

Sonst gehören natürlich auch die Datengeber für Geschwindigkeit und Drehzahl angeschlossen - zumindest bei dem Teil von HKS, da dieser ja diese messen kann.

Ein Gerät ohne Zusatzfunktionen wäre zb:

Der HKS Turbo Timer Type-0 ist eine einfacher Turbo Timer ohne grosse Sonderfunktionen. Er beschränkt sich auf seine Hauptfunktion, dem Nachlaufen von Motoren. Als einzigste Sonderfunktion bietet der Turbo Timer Type-0 eine Anzeige und Überwachung der Batteriespannung.  

Neben einer Reihe von manuellen Einstellungen für die Nachlaufzeit bietet der Turbo Timer auch eine Funktion zum automatischen Errechnen dieser. Der Turbo Timer hat ein modernes rotes Display.

Preis: ca. EUR 130,00 inkl. MWSt.

Ich habe auch einen Partner in Deutschland, der diese TurboTimer liefern kann, falls Interesse besteht.

Werde auch schauen, dass ich mehr Infos zum Thema Einbau bekomme!

CU

Alexej Muraschov

Johann

Om een turbo timer te laten werken in een Volvo met alarm moet je een behoorlijk moeilijke schakeling installeren die wel ergens op 't internet te vinden is.
Mocht je de turbo timer zo installeren dan willen de deuren niet op slot omdat er nog delen van de auto, waaronder de acc. stand, actief zijn.
De aangepaste schakeling laat de deuren op slot gaan maar niet het alarm er op.
Als de timer af loopt gaan de deuren van 't slot, motor uit en vervolgens de deuren weer op slot met alarm activering....

Leuke puzzel! ;)

Mellow_yellow

Een Turbo-timer is niet echt nodig op onze 850. De turbo is watergekoeld en na het afzetten van de motor blijft het koelwater nog een tijdje doorcirculeren door warmte en drukverschillen. Vroeger had mijn 440 Turbo zelfs een electrische pompje om de turbo nog na te koelen. Dat hoorde je mooi lopen als je de auto afzette.

jan855t5r

is zo'n 440-pompje niet in te bouwen in een T5(R) en TDI?
 ;D 8) Cool! letterlijk.