2.4D, 2.5D of D5

Gestart door MiMo68, 27-03-2006 00:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MiMo68

Hier een leek op V70 diesel gebied. Ben voornemens een V70 te kopen en ik vraag me af welke diesel goed, goeder, goedst is...  ;D

Het lijkt me duidelijk dat hier de kenners zitten, die mij kunnen sturen naar een keuze...  8)

Groet,
MiMo

Ben

Welkom op dit liefhebbers forum.
Als je een 850 of een V70 classic koopt kun je geen D5 kopen want die motor was er toen nog niet.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar die D5 (en daarom heb ik 'm ook ;-)) maar dat hoort dan weer niet op dit forum maar op dit forum
Ingewikkeld hé!

)()()sT

Welkom op het forum!

Wil je een 850 of S/V70 oud model, dan kun je idd. niet uit de D5 of 2.4D kiezen.

De 850, S70 en V70 classic (ook het nieuwe model V70 tot 2001 of -02) hadden de 2.5 TDI van Audi. Typeaanduiding was TDI, en later 2.5D.

Erna is Volvo met een eigen diesel gekomen; de D5 (163 PK) en 2.4D (zelfde, maar dan met 130 PK geloof ik).

Succes met zoeken!

Eugene

Das makkelijk, dat word een 2.5D!

Dan kun je namelijk op dit forum blijven rondhangen met je 85/X70 classic ;D

Persoonlijk zou ik gaan voor een D5

If it's not blown, it sucks...

denkweb

Citaat van: eugene op 27-03-2006 12:05:08
Das makkelijk, dat word een 2.5D!

Dan kun je namelijk op dit forum blijven rondhangen met je 85/X70 classic ;D

Persoonlijk zou ik gaan voor een D5

En ik niet. De 2.5D (en vooraf de voorloper 2.5 TDI) motor van VAG is degelijker en duurzamer als de D5 naar wat ik er tot nogtoe mee van doen heb gehad.

Gezien de 2.5TDI nog steeds veelvuldig en met extreem hoge kilometerstanden voorbijkomen bewijst dat dit toch wel een erg goede motor is!

Desalniettemin zal het bouwjaar en het model van de gekochte auto wel uitmaken welke motor erin zit  ;)

ed

Daan,

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen, want tot nu toe is iedereen erg enthousiast over de D5 motor. Ook wat betreft betrouwbaarheid. Nu zijn er niet zo heel veel D5's over de drie ton, maar veel zijn er volgens mij niet stuk gegaan. Van de TDI motoren zie je toch ook regelmatig gesneuvelde versies voorbij komen. Dat is dan welliswaar meestal een gesneuvelde riem maar toch.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: denkweb op 27-03-2006 19:22:36
Citaat van: eugene op 27-03-2006 12:05:08
Das makkelijk, dat word een 2.5D!

Dan kun je namelijk op dit forum blijven rondhangen met je 85/X70 classic ;D

Persoonlijk zou ik gaan voor een D5

En ik niet. De 2.5D (en vooraf de voorloper 2.5 TDI) motor van VAG is degelijker en duurzamer als de D5 naar wat ik er tot nogtoe mee van doen heb gehad.

Gezien de 2.5TDI nog steeds veelvuldig en met extreem hoge kilometerstanden voorbijkomen bewijst dat dit toch wel een erg goede motor is!

Desalniettemin zal het bouwjaar en het model van de gekochte auto wel uitmaken welke motor erin zit  ;)

Vergeet niet dat vrijwel elke D5 een chip heeft en in een zwaardere auto z'n werk doet.
Motor heeft wel een pleuris hoeveelheid aan koppel meer dan de oude Audi motor.

Hen3

Citaat van: ed op 28-03-2006 14:14:11
Daan,

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen, want tot nu toe is iedereen erg enthousiast over de D5 motor. Ook wat betreft betrouwbaarheid. Nu zijn er niet zo heel veel D5's over de drie ton, maar veel zijn er volgens mij niet stuk gegaan. Van de TDI motoren zie je toch ook regelmatig gesneuvelde versies voorbij komen. Dat is dan welliswaar meestal een gesneuvelde riem maar toch.

Ik hoorde laatst het verhaal (kwam via via van Thom de Jong af) dat de D5 na een ton vaak last krijgt van de verstuivers.. Een reparatie van € 1700,-. Schijnt vaak voor te komen.

denkweb

Citaat van: Hen3 op 28-03-2006 15:04:54
Citaat van: ed op 28-03-2006 14:14:11
Daan,

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen, want tot nu toe is iedereen erg enthousiast over de D5 motor. Ook wat betreft betrouwbaarheid. Nu zijn er niet zo heel veel D5's over de drie ton, maar veel zijn er volgens mij niet stuk gegaan. Van de TDI motoren zie je toch ook regelmatig gesneuvelde versies voorbij komen. Dat is dan welliswaar meestal een gesneuvelde riem maar toch.

Ik hoorde laatst het verhaal (kwam via via van Thom de Jong af) dat de D5 na een ton vaak last krijgt van de verstuivers.. Een reparatie van € 1700,-. Schijnt vaak voor te komen.

D5
150.000km verstuivers
na vervangen distributieriem: geknapte riem binnen 25.000km
Losrakende Lambdasondes (auto gelijk in noodloop)
150.000km vervuild brandstofsysteem/verstopte verstuivers

Eerlijk is eerlijk, bij de TDI doet dat probleem met die d-riemen zich ook veelvuldig voor de laatste tijd, vaak wordt er ook te lang met een riem doorgereden. Maar motorisch gezien is dat ook de enige echte zwakke plek van de motor. En ja, nieuwere motoren hebben nu eenmaal de betere prestaties in vermogen...


Hen3

Citaat van: denkweb op 28-03-2006 19:29:08
nieuwere motoren hebben nu eenmaal de betere prestaties in vermogen...

die van jou heeft toch net zoveel vermogen als een D5, nietwaar..... ;D

denkweb

Ach, wat heet  ;D

Mijn schoonvader kan het in ieder geval niet bijbenen met zijn (zwaardere) V70N... ;)

Nu heeft hij wel grote voeten, maar of ze ook zwaar genoeg zijn is dan de tweede vraag.

Sverige

Citaat van: denkweb op 28-03-2006 21:02:23
Ach, wat heet  ;D

Mijn schoonvader kan het in ieder geval niet bijbenen met zijn (zwaardere) V70N... ;)

Nu heeft hij wel grote voeten, maar of ze ook zwaar genoeg zijn is dan de tweede vraag.

Alstie maar geen steunzolen heeft anders voelt tie het rempedaal nie zo best aan.... ;D

Over de motoren, de D5 is natuurlijk wel mooi met z'n 163 pk's en inmiddels 185 geloof ik in de nieuwe modellen vanaf 2005. Zelfs op te pompen tot boven de 200 pk lijkt me.
Zelf vindt ik de D5 wel rustiger lopen, heb er een tijd terug ingezeten.
De 2.5D, die ik zelf rijdt, heeft wat meer last van resonanties en loopt iets rauwer.
Daar staat tegenover dattie  absoluut zuiniger rijdt. Gemiddels rijdt ik 1 op 17, ja echt waar.
Persoonlijk vind ik dat ook van belang omdat ik er toch een kleine 40K per jaar mee rijdt.
Dat compenseert de tegenvallers op onderhoud enigszins.

Han

ed

Volgens mij loopt een D5 ook zoiets, en ik heb van de meeste TDI rijders begrepen dat de meesten net de 1:15 halen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

italia

Blijkt dat de D5 nogal veel startproblemen kent in z'n eerste productiejaren. De Commonrailtechnologie laat het afweten. vanaf MY 2004 is er een voorwaarderegeling toegepast dat eerst de brandstofdruk eerst op peil moet hebben voor de startmotor wil draaien.

Dit alles ZEEEER offtopic maar ik hoop dat dit mij vergeven is.

BenC70ES

Citaat van: Sverige op 03-04-2006 19:37:42
Zelf vindt ik de D5 wel rustiger lopen, heb er een tijd terug ingezeten.
De 2.5D, die ik zelf rijdt, heeft wat meer last van resonanties en loopt iets rauwer.

Dat is wel heel zacht uitgedrukt!  :o die 2.5d van Audi trilt en maakt het lawaai van een echte traktor, zeker bij koudstart. Om over de dikke zwarte roetpluimen nog maar te zwijgen.

Geen twijfel, de D5 of 2.4D nemen...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!