Additieven

Gestart door Jak, 30-12-2002 21:01:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jak

Wie heeft ervaring met additieven voor olie en benzine, en helpen ze echt?
K
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

george

#1
Additieven voor benzine kunnen denk ik wel een reinigende werking hebben voor de injectors.
Additieven in de smeerolie is naar mijn mening de grootste onzin en geldklopperij die er bestaat. Je kunt veel beter op de door de contructeur aangegeven intervals olie verversen en een nieuw filter monteren tenzij je de mogelijkheid heb om een smeerolieanalyse te laten uitvoeren. Een analyse is echter veel duurder dan 6 liter synthetische olie en een oliefilter. In de scheepvaart en industrie is een analyse zeer gebruikelijk, maar daar praat je over een smeeroliehoeveelheid van (vuistregel) het aantal pk's in liters. Dus een diesel van 13500 pk heeft ongeveer een smeeroliehoeveelheid van 13000 ltr. Hier zijn wel additieven of dergelijke om bijv. het TBN getal weer op peil te krijgen. Daar hebben kleine benzinemotoren geen last van dus koop voor die smeerolieadditieven (.....) maar een kratje Grolsch, kom ik je daar wel mee helpen. :P

Zeker bij de turbo's zou ik het verversingsinterval aanhouden en als de bewuste auto veel voor korte afstand gebruikt wordt dit interval nog kleiner maken.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Jans Duiven

#2
De VARLN (alfa romeo club) heeft eens een additief  in een guiliettablok geknikkerd en even warm laten draaien. (naam zoek ik nog even op Ik dacht Tristar lubifricants... Molenberg aandrijftechniek te Hoogeveen verkoopt dit aparte spul) Olie eruit en carterpan verwijderd.

De motor gestart en een uur lang laten draaien op 4000 toeren per minuut, voordat het blok vastliep.
Nou kan je zeggen wat je wilt, maar dat was je met gewone motorolie niet gelukt.

Hans Duiven

george

#3
Op de TV doen ze ook wel dit soort destructieve testen, ik moet er alleen maar om lachen. :D :D :D :D
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Mellow_yellow

#4
CiteerDe VARLN (alfa romeo club) heeft eens een additief  in een guiliettablok geknikkerd en even warm laten draaien. (naam zoek ik nog even op Ik dacht Tristar lubifricants... Molenberg aandrijftechniek te Hoogeveen verkoopt dit aparte spul) Olie eruit en carterpan verwijderd.

De motor gestart en een uur lang laten draaien op 4000 toeren per minuut, voordat het blok vastliep.
Nou kan je zeggen wat je wilt, maar dat was je met gewone motorolie niet gelukt.

Hans Duiven

Klopt, maar dit wil niet zeggen dat het beter is dan gewoon met goede motorolie (en carterpan  ;D ) te rijden..... Vaak verstoren dergelijke additieven de werking van de dopes in de motorolie. Met als gevolg dat de olie na verloop van tijd sneller indikt en dus slechter smeert.

Jans Duiven

#5
Yep, daarom gebruik ik die additieven ook nooit.
De test van de Alfaclub vond ik wel appart en daarom even deze vermelding. ;D

Hans

Jak

#6
Beste wensen en veel PK's voor 2003 allemaal !

Zo te lezen: niet doen dus.

Is er dan een manier om de motor van binnen goed schoon te krijgen, zodat ie ook 's ochtends meteen als een naaimachine loopt?

K
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Johann

#7
Paar keer kort achter elkaar filter en olie wisselen kan al wonderen doen.

Ik zeg kan omdat het met de vervuiling nog best wel mee kan vallen.

Doe eens nieuw filter en olie na 3000 of 5000KM.

Een goeie motorolie kan wel 30000 KM mee voordat ie aan kracht verliest dus echt nodig is 't niet.

Ligt er ook aan hoe dik en zwart de oude olie er uit komt.

Voor het reinigen van 't inlaat traject zou je die speciale goedjes voor injecteur of kleppen reiniging wel eens kunnen proberen maar dat hoeft echt niet elke beurt.

jan855t5r

#8
Nog even over die Alfa moter:
Die test zal wel ONBELAST zijn uitgevoerd.
Laat 'm maar eens droog draaiend RIJDEN, die Giulietta, dan staat ie zo stil met een of meer uitgelopen lagers en vastgelopen zuigers.
Ge-slick-t of niet!

Dat zo' Alfa-moter kapot gaat is overigens toch de gewoonste zaak van de wereld? Olie of niet!  ;D Ik kan het weten als ex-Spider-rijder...! God, god , wat een slechte auto was dat!! >:( :-[

Full Metal Bernd

#9
Mijn mening is dat alleen benzine reinigers nut hebben.
Toen ik mijn 850 kocht met 56.000km in 6jaar tijd was er
best veel sludge in de olie.Ben toen de snelweg opgegaan
en in 4e versnelling een tijd gereden, goed warm draaien.
Daarna na afkoeling olie/oliefilter vervangen.
Dit heb ik 4 keer herhaald(enkele weken,best kostbaar)
De olie was erg zwart, zelfs na enkele 100km'rs.
Nu als ik peil is de olie nog steeds honing kleur, zelfs na
+/- 7500km.
Dus ik denk dat de ergste vervuiling voor een motor is als je
weinig en korte stukjes rijd.
Volvo schrijft voor: bij belasting met caravan of veel stadverkeer, vaak olie te verversen.

martijn.

#10
Hoi,

Je krijgt je motor helemaal schoon van binnen,wanneer je voor de olie verversing motorflush van Forte erin doet,de motor een 30 minuten latendraaien op verhoogd toerental en dan de olie en oliefilter vervangen(kijk uit olie is zo dun als water).
Een perfect resultaat.Olie blijft weken schoon.
Forte maakt ook topend treatment en dat is speciaal voor de kleppen,dit erna toevoegen bij nieuwe olie(bevat geen teflon)
Heb dit allebij gedaan en weg tikkende kleppen s' ochtends,bij koudstart.

mvrg martijn

j.middel

#11
Werkt dit allemaal voor de dieseltjes ???
 ??? ??? ???

Jans Duiven

#12
CiteerNog even over die Alfa moter:
Die test zal wel ONBELAST zijn uitgevoerd.
Laat 'm maar eens droog draaiend RIJDEN, die Giulietta, dan staat ie zo stil met een of meer uitgelopen lagers en vastgelopen zuigers.
Ge-slick-t of niet!

Dat zo' Alfa-moter kapot gaat is overigens toch de gewoonste zaak van de wereld? Olie of niet!  ;D Ik kan het weten als ex-Spider-rijder...! God, god , wat een slechte auto was dat!! >:( :-[

Jazeker was die test onbelast uitgevoerd. En Alfa's: ik heb er vier gehad, waarbij ik zelfs met de 155 nog roestproblemen had. Nooit weer Alfa Romeo.
Alfa was eens eens sportief merk, waarbij het vermogen tot de verbeelding sprak. Tegenwoordig zijn er alleen in het topsegment (3.0 en de turbootjes) nog redelijke prestaties te halen. De rest is armoe. Te veel gewicht in verhouding tot de pk's.

Hans Duiven

Jak

#13
Boyz, weer dank voor vele tips

Ik ga hem een paar keer vaker verversen !

PS, paar dagen later: done. Nu maar wachter of die ratel weg is.

K
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Jak

#14
Nou neen dus verversen allen helpt nog niet, zoals elders gemeld lijkt een toevoeging nu iets aan de ratel te doen (zegt ie voorzichtig)
Maar weer even km's maken dan ..
K
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB