2.5T 1998 278.000km, wat te verwachten?

Gestart door Marc O., 29-03-2006 09:59:31

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Hallo,

We hebben eindelijk onze Golf V5 verkocht en zijn (al weer een aantal maanden trouwens) op zoek naar een mooie V70. Nu hebben we een 2.5T gezien van 1998 met ca. 270.000km op de teller, volgens de verkoper is ie altijd dealer onderhouden (boekjes zitten erbij). Het betreft een automaat. We hebben een proefritje gemaakt en de auto reed op zich goed. De automaat schakelde prima, alleen "goed" voelbaar van 1 naar 2 en nagenoeg onvoelbaar in de andere versnellingen. Accelereren en remmen ging eveneens zonder problemen.

Omdat we in eerste instantie een V70 TDI wilde hebben, heb ik me daar de afgelopen maanden behoorlijk in verdiept. Het blijkt echter dat we toch te weinig kilometers rijden voor diesel, dus hebben we onlangs besloten een benzine uitvoering te kopen en daar in de toekomst evt. gas in te leggen (of is dat af te raden bij deze km-stand?). Gevolg is echter dat ik niet echt op de hoogte ben van de typische zwakke punten van een 2.5T. Wat kan ik zoal verwachten bij dit type auto, wat zijn de zwakke punten, is een turbo beduidend duurder in onderhoud dan een 2.5 10v of TDI, gaat de automaat of de turbo problemen opleveren, etc etc???  Ik weet dat dit in zekere mate ook afhangt van de vorige eigenaar dus om die reden zullen we de auto laten keuren bij een dealer of ANWB/Dekra. Zelf zijn we geen coureurs en zeker geen stoplichtsprinters, dus daar zal het niet aan liggen. Waarom dan toch een 2.5T terwijl een 10v waarschijnlijk meer dan genoeg is? Tja, ach, 't is toch net dat beetje extra hé :)
...The Nile isn't just a river in Africa...

@®-

Bij het opschakelen van 1 naar 2 is bij mij ook wel voelbaar, wat meer dan de overige versnellingen. Maar wat is voor jou goed voelbaar, slaat ie echt in de versnelling?
Kijk even naar de bak olie: kleur, geur, niveau.

Marc O.

Nee beslist niet. Je voelt dat ie overschakelt, maar meer dan een licht schokje is het niet. Viel me 100% mee, maar omdat ik totaal geen verstand heb van automaten wil ik de auto laten keuren bij een dealer zodat zij daar eens goed naar kunnen kijken.

@®-

Zou ik zeker laten doen.

Maar als de olie de goede kleur en geur heeft zou ik me over de bak niet zo veel zorgen maken.

Eugene

De turbo's overlijden meestal rond de 180.000-240.000 beetje afhankelijk hoe ermee is gereden.
Aangezien de auto 278k op de teller heeft zou ik in de historie nakijken of de turbo al eens vervangen is. Dit scheelt een hoop geld.

Ik heb een T-5 met 280K die nog de 1e turbo heeft, en hij doet zelfs gechipt nog heel goed zijn werk. (de vraag is natuurlijk, hoe lang nog? ;) )

Als de vorige eigenaar er netjes mee is omgegaan, en dat is ook te zien aan de staat van de auto. Krassen en deuken in de lak. Scheuren en krassen in het interieur, enz enz.... Dan denk ik dat je je in combinatie met een goedkeur van de dealer weinig zorgen hoeft te maken.

If it's not blown, it sucks...

Marc O.

Wat zijn ongeveer de kosten voor een nieuwe turbo? En als ik een keuring laat doen, kan ik dat beter bij de dealer laten doen of bij de ANWB? Wat zijn verder de valkuilen van deze auto? Ik heb er ook eentje op het oog met ca. 100.000km minder (stand ca. 180.000km) maar met een ca. 3000 euro hogere vraagprijs en een aantal interessante opties die op de andere ontbreken. Ik heb echter het idee, wat hiervoor ook al min of meer werd aangehaald, dat daar misschien wel een en ander aan vervangen moet worden wat bij die andere inmiddels al is gedaan. Overigens heb ik in die auto nog niet gereden.

mehn

Ruilturbo kost ongeveer 700 à 800 euro

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Eugene

Rond de 200.000 gaan heel veel dingen kapot. Ik heb ook bewust een auto gekocht met meer dan 240.000 omdat al het dure onderhoud dan grotendeels gedaan is. remmen, distributie, draagarmen, airco, schokbrekers, enz...

Dat er bij mij geen nieuwe turbo op zit, maakt me niet zo veel uit. Ik was toch van plan een grotere te kopen, binnen niet al te lange tijd.

Ik zou de keuring bij de dealer laten doen, zij weten veel meer van Volvo's af dan een ANWB garage wat eigenlijk dan een "universele garage" is.

Ook zou ik de onderhoudshistorie opvragen bij de dealer waar de auto in onderhoud is geweest, dan weet je precies wat er allemaal al aan vervangen is en dus ook wat er eventueel binnekort zit aan te komen.

Ga ook in een aantal 2.5T proefrijden, dan weet je ook hoe de auto hoort aan te voelen.

Marc O.

Is de motor van een 2.5T verder het zelfde als van een 2.5 20v (behalve de turbo dan)? Wat kan ik ongeveer aan benzineverbruik verwachten, is dat beduidend meer dan een normale 2.5liter 10v of 20v, uitgaande van een normale rijstijl?

Ricardo

11 liter is best haalbaar. Maar let toch effe op dat de cilinderkoppakking niet onfeilbaar is zoals sommigen denken. Is ook best duur. Heb ik liever nieuwe turbo. Wat gas betreft, je kunt een garantie erbij nemen zodat je niet voor onvoorziene kosten komt te staan. Dit is voor 100000 km, en alle motorschade zit hierin.

RonnieDuck

Ik neem aan dat je 11 liter op 100 km bedoelt, ipv 1 op 11!!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Marc O.

Is het correct om aan te nemen dat een defecte koppakking kan worden gedetecteerd middels een compressietest?

RonnieDuck

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Eugene

Dat zul je (bijna) nooit tegenkomen hoor, een Volvo 5 cilinder met een defecte koppakking.

Wat betreft die nieuwe turbo, als er bij 278k nog de originele op zit, weet je wel dat er goed mee omgesprongen is ;)

De vorige eigenaar deed gemiddeld 1/10 met de T-5 :o

Ricardo

Lees dan toch maar eens goed het forum erop na. Defekte koppakkingen kunnen bij elke motor en bij elke km stand. Ik bedoel inderdaad 11l / 100 km