Aanpassingen voor caravan trekken?

Gestart door HJStam, 04-04-2006 13:16:09

Vorige topic - Volgende topic

RRRRR_Ramon

Ik ben ook caravanner (met een 855 op LPG en een KIP 48T van ca. 1300 kg). Na de eerste vakantie met de caravan waren de veren volledig doorgezakt en heb voor het jaar daarop de extra zware veren bij Estate Services Obdam gekocht (met clubkorting!!)

Die veren bevallen zeer goed na 2 jaar nu. Ook het normale weggedrag is er niet op achteruit gegaan, je merkt er eigenlijk niets van. Met de caravan eraan uiteraard wel, de wagenhoogte is iets hoger en de combinatie is meer in balans, blijft mooi recht dus.

Het rijden op LPG met de caravan doe ik eigenlijk niet of nauwelijks. Ik heb een 10 klepper en een AMS installatie en kan echt merken dat rijden op LPG vermogensverlies geeft. Ik rij in de vakantie op Euro 98 of Duitse V-power 100, voor die 3 weken per jaar kan dat wel, tis vakantie dan kijk ik niet zo op de centen. Op benzine rijdt ie dus gewoon lekkerder met de caravan. Als er nog LPG in de tank zit rij ik dat op de bestemming zonder caravan op. Is in het vakantieland LPG verkrijgbaar dan tank ik dat wel en rij erop zonder de caravan.

Van koelingsproblemen is mij niets bekend, de meter staat in de winter met -10 op dezelfde plaats als met +35 mét caravan door de Oostenrijkse Alpen. (kan die meter wel verder dan 3 uur??;)) Tijdens het rijden met de caravan heb ik geen koelwaterverlies of extra olieverbruik.

Veel succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪