automaat stationair te hoog

Gestart door Basbb, 02-04-2006 11:51:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basbb

Hallo allen,
Na zoeken op dit forum ben ik niemand tegengekomen met het probleem wat ik bij een auto die ik wel gaan kopen:

Ik heb een s70 op het oog, echter bij de proefrit viel me op dat auto wel heel erg de neiging heeft zelf gas te geven:

De auto houdt zelf een snelheid van 30km/h in stand, zelfs op slecht wegdek met hoge rolweerstand.
Erg hard kruipen in de D-stand
In de achteruit te hard kruipen
Soms " kreun" geluiden van koppelomvormer wanneer drive ingeschakeld wordt

Ik heb het idee dat het stationaire toerental te hoog is. Zowel in N, R als D stand blijft het toerental tussen 950rpm en 1000rpm. Bij schakelen van N naar bijv. D veranderd het toerental totaal niet.

Motor loopt verder zeer goed, automaat schakeld verder prima, alleen door ineens het gas vol in te trappen is de automaat te verleiden tot een duidelijk voelbare schok bij het terugschakelen, mar het is niet overmatig. Bij normaal rijden totaal schokloos perfect zijdezacht schakelen. Schakelen tussen P,R, N, D gaat goed, ook de sportstand functioneerd goed. In N staat de auto zoals het hoort totaal in zijn vrij.

Het lijkt mij dus echt een probleem met de afregeling van het stationaire toerental in drive wat ongeveer 200-250rpm te hoog is.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hier van kan zijn?

Probleem dient natuurlijk door de verkopende partij opgelost te worden, ik ga dus eerst nog een proefrit maken, want er waren nog een aantal zaken niet in orde zoals het bekende probleem met de airco. Ik ben alleen erg benieuwd wat het probleem van het overmatig snelle kruipen van de automaat veroorzaakt.

Niet onbelangrijk als laatste, het is een 2.5 10v automaat.
s70 2.5 20v aut

elianmars

Het toerental van onze 850 T-5 ligt ook rond die 950, als ik voor een verkeerslicht stil sta, de automaat in "D" staat en mijn voet op de rem heb.
Als ik de automaat in "N" zet, zakt het toerental iets.

Lijkt me dat het toch zo hoort, of niet?

Basbb

@elianmars, je hebt geen last van overmatig kruipen/zelf weg rijden?
Ik denk dat een T-5 verder een totaal andere automaat heeft, het lijkt me ook moeilijk om het toerental te vergelijken, mogelijk dat toerental misschien iets opgevoerd wordt in D i.v.m. de turbo die erop zit.

Het is normaal dat het toerental wijzigd als je van N naar D gaat, bij alle andere automaten die ik eerder heb gereden wijzigde het toerental iets als er tussen N en D gekozen wordt. Ik heb verder een tijdje een V40 2.0t automaat gehad, verder verschillende s80' s 2.4 170pk automaat  als leenauto' s gereden verder nog stuk of 8 verschillende automaten gereden varieren van lage koekblik-klasse tot/met aan limo. Geen van allen reden zo hard uitzichzelf weg. Daarom denk ik dat er iets mis is met die s70.

Het effect is vergelijkbaar door met een automaat op de rem te staan en tegelijk een heel klein beetje gas te geven.  Wanneer ik die s70 liet uitrollen vanaf 50km/h, rolde deze eigenlijk niet uit maar bleef min of meer gewoon rijden met 50km/h.
s70 2.5 20v aut

thuur

Toerental lijkt mij ook in orde.


Gr 8)

pwassink

dat toerental is toch standaard zo en ook niet eens direct afstelbaar als ik het goed begrepen had uit de diverse fora / boekwerkjes ?

pwassink
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mehn

Citaat van: Basbb op 02-04-2006 14:06:37
Ik denk dat een T-5 verder een totaal andere automaat heeft,

Neehoor, allemaal dezelfde automaten

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Basbb

hmm
Gezien de reacties zouden alle s70 en v70 classics dus redelijk hard vandoor moeten gaan. Dat vind ik ronduit irritant.

Dan ga ik misschien toch maar kijken naar een wat nieuwere waar een andere automaat in ligt
s70 2.5 20v aut

Vertigo

Citaat van: Basbb op 02-04-2006 14:06:37
Het is normaal dat het toerental wijzigd als je van N naar D gaat, bij alle andere automaten die ik eerder heb gereden wijzigde het toerental iets als er tussen N en D gekozen wordt. Ik heb verder een tijdje een V40 2.0t automaat gehad, verder verschillende s80' s 2.4 170pk automaat  als leenauto' s gereden verder nog stuk of 8 verschillende automaten gereden varieren van lage koekblik-klasse tot/met aan limo. Geen van allen reden zo hard uitzichzelf weg. Daarom denk ik dat er iets mis is met die s70.

Maak eens een proefrit in een willekeurige andere S/V70 automaat en je weet of het aan die specifieke auto ligt.

Rudi

#8
Die van mij doet normaal 900rpm,echter vanmiddag even iets boven de 800rpm..weet ook niet hoe dat komt...zit trouwens ook wel 's boven de 900 dus dat moet wel goed zijn...
Dr.Go-Fast...

b0nkolok

Citaat van: Basbb op 02-04-2006 11:51:58
Hallo allen,
Na zoeken op dit forum ben ik niemand tegengekomen met het probleem wat ik bij een auto die ik wel gaan kopen:

Ik heb een s70 op het oog, echter bij de proefrit viel me op dat auto wel heel erg de neiging heeft zelf gas te geven:

De auto houdt zelf een snelheid van 30km/h in stand, zelfs op slecht wegdek met hoge rolweerstand.
Erg hard kruipen in de D-stand
In de achteruit te hard kruipen
Soms " kreun" geluiden van koppelomvormer wanneer drive ingeschakeld wordt

Ik heb het idee dat het stationaire toerental te hoog is. Zowel in N, R als D stand blijft het toerental tussen 950rpm en 1000rpm. Bij schakelen van N naar bijv. D veranderd het toerental totaal niet.

Motor loopt verder zeer goed, automaat schakeld verder prima, alleen door ineens het gas vol in te trappen is de automaat te verleiden tot een duidelijk voelbare schok bij het terugschakelen, mar het is niet overmatig. Bij normaal rijden totaal schokloos perfect zijdezacht schakelen. Schakelen tussen P,R, N, D gaat goed, ook de sportstand functioneerd goed. In N staat de auto zoals het hoort totaal in zijn vrij.

Het lijkt mij dus echt een probleem met de afregeling van het stationaire toerental in drive wat ongeveer 200-250rpm te hoog is.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hier van kan zijn?

Probleem dient natuurlijk door de verkopende partij opgelost te worden, ik ga dus eerst nog een proefrit maken, want er waren nog een aantal zaken niet in orde zoals het bekende probleem met de airco. Ik ben alleen erg benieuwd wat het probleem van het overmatig snelle kruipen van de automaat veroorzaakt.

Niet onbelangrijk als laatste, het is een 2.5 10v automaat.

Als automaat roffelrijder (al wat jaartjes) zie ik geen probleem. Zou hem eigenlijk even moeten 'voelen'  of R echt iets is waarover je zorgen zou moeten maken.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Basbb

#10
Ik zal kijken of ik komende week elders nog een proefrit kan lospeuteren. Zal dan me bevindingen hier neerzetten :)

Edit,
Bij nader inzien niet eens tweede proefrit. Aan de auto waren wat meer zaken die niet klopte en tegnestrijdig waren met het verhaal van de verkoper. Dus wegwezen  :)
s70 2.5 20v aut