OBD I tips en tricks

Gestart door Roger B., 02-04-2006 21:36:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Roger B.

Vertigo attendeerde mij op de mogelijkheid de "echte" kilometerstand van je 850 met OBD I uit te lezen.

Hoe te doen:

Achter de rechter koplamp, voor de ruitsproeiertank zitten de OBD I stekkers (blok B en blok A (met stekkertje, knopje en LEDje))

1) zet de auto op contact.
2) doe het pennetje in gaatje 7 van blok A
3) druk 5 x op het knopje
4) het ledje gaat branden, druk nu als het brandt 1x op de knop, wacht tot de led uitgaat en weer aan.
    Druk dan nog 1x op de knop (terwijl de led brand). Wacht tot de led uitgegaan is en weer aan is. Druk
    dan 2x op de knop (weer terwijl de led brand)
5) lees het aantal keren dat de led knippert af.

eerst geeft de code de eerste 3 cijfers van de kilometerstand weer, als je de laatste drie ook wil weten moet je stap 3 t/m 5 nogmaals doorlopen, alleen waar je eerst bij stap 4 2x drukte op de knop moet je dan 1 x drukken.

Aflezen van knippercode (stap 5)

de led gaat gelijkmatig aan-uit-aan-uit-aan (enz..) nadat het eerste getal weergegeven is volgt een langere periode uit, daarna weer een gelijkmatig aan-uit-aan-uit (enz.) en weer langere pauze voor het laatste getal in knippercode aangegeven wordt.

aan, lange pauze = 1
aan, uit, aan, lange pauze = 2
aan, uit, aan, uit, aan, lange pauze = 3 enz enz, 10 x aan = 0

doe er je voordeel mee en wie er meer weet.... vul dit topic gaarne aan!

Roger B.

weet iemand hoe je motorstoringscodes kunt wissen? (mj 94 (obdI dus))

ben dom geweest en motor gestart met losliggende maf en map

mehn

Citaat van: Roger B. op 27-04-2006 16:50:01
weet iemand hoe je motorstoringscodes kunt wissen? (mj 94 (obdI dus))

ben dom geweest en motor gestart met losliggende maf en map

Normaal gesproken als volgt:

1. Je leest de codes uit (ik ga er van uit dat je weet hoe dat moet), waarbij je de 1e code 2x uitleest.
2. Druk het knopje 5 seconden in
3. Laat de knop los en wacht tot het ledje gaat branden
4. Als het ledje gaat branden druk je de knop nogmaals 5 seconden in
5. Contact uit en contact aan: codes weg ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Roger B.

behalve hoe je de kmstand uitleest geen idee hoe het obd systeen in de 850 bediend wordt, dus als iemand DAt nog even kan uitleggen/linken, graag

Vertigo

Citaat van: Roger B. op 27-04-2006 20:06:54
behalve hoe je de kmstand uitleest geen idee hoe het obd systeen in de 850 bediend wordt, dus als iemand DAt nog even kan uitleggen/linken, graag
Contact aan
Pinnetje in A2
- 1x op het knopje drukken
- code uitlezen ( 3 cijferig dmv aantal knipperingen led)
- knopje nog een keer indrukken
- code uitlezen
- enz

Zodra je de eerste code die je uitlas voor de 2e keer tegenkomt kan je de reset procedure volgen zoals Mehn die heeft beschreven.
Code 1-1-1 is trouwens de code voor geen storingen en die hoeft dus niet gereset te worden.
Indien A2 geen foutcodes bevat, controleer dan de andere A-poorten op foutcodes (Indien je nog steeds een brandend storingslampje hebt)

Roger B.

opgelost ;)

zijn de storingscodes met verklaring toevallig ergens op Inet te vinden?

Roger B.

UIt een ander topic gecopieerd:

Resetten van het service-lampje (NADAT de beurt daadwerkelijk is uitgevoerd)


1. Je start eerst de auto
2. je steekt de plug in A7
3. Druk 4x en wacht dat het lampje knippert
4. Druk 1x en wacht dat het lampje knippert
5. Druk 5x en wacht dat het lampje knippert
6. Druk 1x en wacht dat het lampje knippert
7. Zet de motor uit
8. Start de motor -> lampje moet uit zijn

@®-


Roger B.

Met dank aan JAK die onderstaande ook vermeldde bij  zijn inbouwhandleiding originele cruisecontroll.

Omdat men bij het zoeken naar OBD I wellicht ook hier zoekt:

Citaat van: JAK
4. Foutcodes ODB I (allemaal maar even)

A1 = El. versnl. bak
A2 = Brandstofsysteem
A3 = ABS
A5 = TCU
A6 = Ontstek. systeem
A7 = gecomb. instrument
B1 = Klimaat
B2 = Cruise-Control
B5 = SRS
B6 = Elek. Stoelen

A1: http://www.volvospeed.com/Repair/ElectronicTransmissionSocketA1.htm

A2: http://au.geocities.com/ozbrick850/computercodesvolvo.html
      http://www.volvospeed.com/dtc_a2_codes.htm
      20V zonder turbo
      20V met turbo
      20V met turbo

A3: http://www.volvospeed.com/Repair/ABSsocketA3.htm

A6: http://www.volvospeed.com/Repair/IgnitionSystemSocketA6.htm

B1: http://www.850turbo.be/FAQ/ECC.pdf

B2: http://www.850turbo.be/FAQ/CruisContr.pdf

mehn

A1 is overigens de automatische versnellingsbak  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Roger B.

#10
Nog een site met OBD I info, wederom geleend uit een ander topic op dit forum....

met dank aan German R:

http://www.denkweb.com/fenix5_2.pdf

Opmerking van Mehn uit andere topic even hierbij:

uit de titel af te leiden zou dit document betrekking hebben op 10 kleppers, voor 20 klepper en turbo gelden andere codes

Roger B.

en weer een aanvulling vanuit een ander topic:

met dank aan WdeJong:
http://www.troublecodes.net/Volvo/

de skries

hallo nou zoek me het schompus om de code voor
de srs airbag  zie hem er niet bij staan nl
iemand een idee zag aleen b 5 staan maar dan verder ??

mzllllll de skries

Roger B.

een aantal op A2 uit te lezen codes met hun betekenis, en mogelijke oorzaak/oplossing.

Wederom gecopieerd uit een ander topic :

Citeer
3-1-3 = Signaal EVAP klep ontbreekt of is onjuist
- kijk ff of de stekker er wel opzit en of de slangen allemaal heel zijn en juist gemonteerd zijn, als die kapot zijn kun je ook onderstaande fout krijgen...

2-3-2 = Adaptieve lambdaregeling startionair boven- of ondergrens
- waarschijnlijk ergens valse lucht. Kijk ff alle vaccuum slangen na, vooral het bochtje aan de zijkant van het inlaatspuitstuk.....

4-1-1 = Gasklepstandsignaal buiten zijn spaningsbereik
- ook ff kijken of de stekker erop zit anders sensor doormeten.....

1-3-2 = Accu spanning te laag of te hoog
- ooit met een lege accu gestaan?





johan283

Citaat van: mehn op 27-04-2006 16:54:45
Citaat van: Roger B. op 27-04-2006 16:50:01
weet iemand hoe je motorstoringscodes kunt wissen? (mj 94 (obdI dus))

ben dom geweest en motor gestart met losliggende maf en map

Normaal gesproken als volgt:

1. Je leest de codes uit (ik ga er van uit dat je weet hoe dat moet), waarbij je de 1e code 2x uitleest.
2. Druk het knopje 5 seconden in
3. Laat de knop los en wacht tot het ledje gaat branden
4. Als het ledje gaat branden druk je de knop nogmaals 5 seconden in
5. Contact uit en contact aan: codes weg ;)

Moet je dan alle codes uitlezen van A1 t/m B6 Of kun je volstaan met het uitlezen van de codes voor bijvoorbeeld A2 en dan alleen de foutcodes van in dit geval A2 wissen?