High performance Turbo motoren op lpg, UPDATE p.3 Fotoverslag! LPi in de AERO

Gestart door davidjoost, 01-04-2006 18:01:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davidjoost

Okey mensen, we zijn er uit! Na vele installaties te hebben overwogen is er nu een definitieve beslissing genomen: het wordt een Vialle LPi-systeem met een 5e injector. Aanvankelijk zou er nog sprake zijn van risico's van 'backfire', maar dat is niet het geval aangezien het een centrale injector betreft die lpg mengt met lucht die bestemd is voor 4 cilinders, in plaats van 1. Hierdoor is het mengsel lpg/lucht niet gevaarlijk (ontvlambaar). Nog even voor het overzicht de installaties die we hebben overwogen:

Prins-systeem: Voordeel was dat zij al eens eerder een lpg-systeem hadden gemaakt voor een 20pk minder krachtige Aero (oude type dus) met automaat. Verder was de prijs laag: 2000 euro. Nadeel is dat de fabrikant maximaal 50pk per injector opgeeft terwijl wij 62,5 pk per cilinder hebben. Verder werkt dit systeem met een verdamper en is dus niet zo modern als de vloeibare lpg-injectie die het Vialle systeem heeft.

BRC-systeem: Voordeel was dat dit systeem met 4 injectoren 272pk kon halen. Nadelen waren dat er geen g3-typegoedkeuring voor het merk Saab voorhanden was wat 319 euro méér belasting per jaar betekent. Verder werkt dit systeem net als dat van Prins nog met een verdamper. Tenslotte was de aanschafprijs hoog: ruim 2700 euro.

Vialle-systeem: Aanvankelijk viel dit systeem af omdat ze net als Prins injectoren gebruiken die maximaal 50pk aankunnen. Echter, Allround LPG in Spijkenisse heeft (op mijn verzoek) contact gehad met LPG Techniek Limburg (België), waar ze ervaring hebben met het plaatsen van een extra injector. Hierdoor komt het totaal op 250pk, wat precies voldoende is! Het Vialle systeem heeft als groot voordeel de vloeibare injectie, die vermogenswinst kan opleveren (lpg zet uit in de verbrandingskamer) en een koelend effect op de motor heeft wat de hogere verbrandingstemperatuur enigszins compenseert. Verder zijn Vialle en Saab al jaren met elkaar verbonden en bleken er al meerdere auto's rond te rijden met een 5e of (in het geval van Volvo) 6e injector. Het kost wel wat (2700 euro), maar dan heb je ook wat: de zekerheid dat het systeem het vermogen aan kan en bovendien geen vermogensverlies. En uiteraard heeft ook Vialle wél een g3-typegoedkeuring voor Saab beschikbaar.

Ik wil graag iedereen bedanken voor het geven van adviezen en meningen, welke hebben geholpen een goede afweging te maken en een besluit te nemen. De 1e week van mei is de inbouw, ik houd jullie op de hoogte (ga de auto namelijk zelf brengen en halen – ouders zijn op vakantie)!!

Groeten,

davidjoost
Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

davidjoost

Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

mehn

Citaat van: davidjoost op 18-04-2006 20:40:32
kennelijk niemand meer geïnteresseerd? ???

??? Nou namens iedereen die je geholpen heeft: graag gedaan. Goede keuze, veel plezier alvast ermee.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Citaat van: davidjoost op 18-04-2006 20:40:32
kennelijk niemand meer geïnteresseerd?  ???

davidjoost

uuhhh.....ik dacht dat je óns op de hoogte zou houden...;)

Maar goed: veel succes met de ombouw en we horen het wel! :)
...The Nile isn't just a river in Africa...

davidjoost

nouja toen ik eindelijk 'de beslissing' gepost had bleef het akelig stil dus vandaar dat ik dacht dat het hele forum in slaap gevallen was...   ::)

maargoed nogmaals bedankt iedereen voor de nuttige adviezen, en als het er ingebouwd zit zal ik foto's posten (moet ik dan maar een nieuw topic aanmaken?  :-\)!

davidjoost
Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

mehn

Citaat van: davidjoost op 18-04-2006 22:00:34
maargoed nogmaals bedankt iedereen voor de nuttige adviezen, en als het er ingebouwd zit zal ik foto's posten (moet ik dan maar een nieuw topic aanmaken? :-\)!
davidjoost

Ja dat wordt een moeilijk verhaal ;D
Foto's van een Saab in het technisch gedeelte is eigenlijk niet de bedoeling ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

davidjoost

ik zal proberen alleen de injectors op de foto te zetten!  ;D

in dit topic laten dan maar?

davidjoost
Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

Marc O.

Citaat van: davidjoost op 18-04-2006 22:08:15

in dit topic laten dan maar?

davidjoost

Welja. Twéé topics over een Saab is misschien wat teveel ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

davidjoost

Beste forumleden,

Na maanden research en wikken en wegen is de auto van mijn ouders eindelijk klaar voor de 55.000km/jaar! Er is deze week lpg ingebouwd terwijl zij een weekje weg waren. Ik heb alles voor ze geregeld. Hier een verslag van deze week:

Maandag 1 mei was het zover! De LPG-installatie van het merk Vialle is ingebouwd in onze Saab 9-5 Aero Estate van 2002 bij Allround LPG in Spijkenisse. Woensdag 3 mei kon ik de auto al weer ophalen. Diezelfde avond nog uitgebreid mee gereden. Ook mijn oom heeft voor en na de inbouw gereden met de Aero. Hij rijdt zelf een 9-3 2.0T van 185pk en daar heb ik dan weer in mogen rijden. Zowel op lpg als op benzine is de Aero gewoon merkbaar veel sneller, merkten we bij het achter elkaar aan rijden (ik in de 9-3 en hij in de 9-5). Op papier zou het niet zo heel veel mogen uitmaken (9-5 zit in 7,3 sec op de honderd, de 9-3 in 8,0 sec), maar dat deed het dus wel. Beide in de 2e versnelling met 40km/uur vol op het gas leverde een snel uitlopende aero op.

Hier nog 1 foto van de fotoshoot die we hebben gedaan op de Westkapelse dijk:


Donderdag ben ik 's ochtends vertrokken naar Zuid Limburg om het lederen Saab 9000 interieur voor op mijn studentenkamer op te halen. In Best heb ik Jan (Ferrari 400GT van het AutoWeek-forum) opgehaald op het station, die zou met mij meerijden voor foto's en filmpjes en om mij gezelschap te houden. In Landgraaf aangekomen hebben we het (in zeer mooie staat verkerende) lederen interieur in de Aero gepropt. Achterbank omlaag en het paste allemaal net, zodat ik nog goed zicht naar achteren had.

Foto's:




Vervolgens zijn we door Duitsland teruggereden naar Groningen. Eerst op lpg (toen haalde die met gemak 245km/u, maar helaas was er geen ruimte om nog harder te gaan) en daarna op benzine, omdat we nergens in Duitsland gas konden tanken. De top heb ik toen ook maar uitgetest (op benzine), die lag op 252 op de teller.



Wel op een overzichtelijk recht stuk toen er even geen verkeer was uiteraard! Ik heb ook echt langdurig snelheden boven de 230 kunnen halen, op de A31.

Hier nog een foto van mij en Jan op een terrasje van een wegrestaurant in Duitsland:


Toen de benzine ook op begon te raken heb ik V-power 100 getankt, kostte me 85 euro (auw)!! Gelukkig bij de grens naar Nederland weer lpg kunnen tanken en goedkoop en met de cruise-control op 120 weer verder gereden. Motor trok als een lier na een paar uur in Duitsland te hebben gereden, ik denk dat hij helemaal schoongebrand is. Normaal trektie al hard, maar nu leek het wel een gechipte Aero, zo fel.
Gisteren heb ik nog even wat acceleratiemetingen verricht (tussensprints), van 50 naar 80 in de 2 en 3. Bleek een volle seconde verschil te zitten tussen LPG en Benzine!!! In het voordeel van lpg ook nog...! Ik kan me even alleen de tijden van de 2e versnelling herinneren, 2,5 sec op lpg tegen 3,5 sec op benzine. Dit was beide wel met een aanloopje vanaf 40km/u. Het lijkt er ook op dat de auto op lpg sneller turbodruk opbouwt, hij gaat ook veel gemakkelijker in het rood.

Tot slot dan foto's van hoe het LPG in is gebouwd...

Motorblok voor:

en na inbouw:


Vanuit een ander hoek voor:

en na inbouw:


De beruchte 5e injector:

Die zorgt ervoor dat de volle 250pk kunnen worden geleverd...!

Dan de schakelaar, op verzoek geplaatst op de 2 lege knoppen:

Uitstekend af te lezen vanaf het stuur:


Helaas zijn ze vergeten ons een hoes voor het reservewiel te geven:

En de (eigenlijk te kleine) lpg tank (55 liter, effectief zo'n 40 liter):


En als laatste het enige zichtbare bewijs aan de buitenkant, de vuldop:

Van verder af:


Dat was het dan weer, het was een zeer leuke en spannende week geweest...! Vanaf nu tanken voor 45 cent per liter en op naar de 300.000km!

Groeten,

davidjoost
Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

Marc O.

Mooie reportage. Veel plezier met de auto! Maarreeehhh.....wat moet je nou met een lederen Saab interieur in een studentenkamer?? ::)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Eugene

Hoe zit jij achter het stuur?

Zo kun je die knop wel mooi aflezen, maar dan zie je geen tegenliggers ;)

If it's not blown, it sucks...

davidjoost

je ogen naar onderen richten is voldoende om door het 'gat' in het stuur de vulling van de gastank af te lezen...

het lederen 9000 interieur staat in mijn studentenkamer als meubilair!  ;D Zit heerlijk hoor  ;)

davidjoost
Ik: S**b 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk / 273Nm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk/460Nm | Vialle LPi
S**b 9-5 Estate Aero '02 | >250pk by Abbott Racing | Vialle LPi

GeertG

Vandaag hele story gelezen en moet zeggen dat ik het knap vind hoe je alles hebt uitgezocht en een wel overwogen keuze hebt gemaakt. Chapeau !
Verder erg leuk om te lezen hoe je 'Saab-verslaafd' (getuige je studentenkamer-interieur  ;D). Denk dat het 850 gevoel hier op zo'n manier bij menig forummer ook zo leeft.

Succes met je bolide !
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)