km teller

Gestart door Roger B., 03-04-2006 22:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Roger B.

Kan (en mag en wil) iemand me vertellen hoe ik de kilometerstand kan veranderen (nee ik wil niet illegaal doen dat heeft de vorige eigenaar al gedaan) MIjn teller staat 2 ton lager dan via OBD uit te lezen is. Ik wil dit eigenlijk graag weer gelijktrekken.

Ik begrijp best dat men dit hier niet openbaar wil kan en mag zetten, maar zou iemand me dit dan per PB oid kunnen vertellen?

Vertigo

op marktplaats.nl staan wel advertenties van bedrijven die dat doen (voor 50 euro)

thuur

En waarom staat je stand 2 ton lager als ik vragen mag?

Gr :-\

mehn

Citaat van: thuur op 03-04-2006 22:44:13

Is teruggedraaid door de vorige eigenaar. Bij aanschaf werd door de garagehouder verteld dat er waarschijnlijk met de km stand was geknoeid. Dat heeft hij dit weekend geconstateerd door de km uit OBD te lezen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 04-04-2006 07:17:48

Is teruggedraaid door de vorige eigenaar. Bij aanschaf werd door de garagehouder verteld dat er waarschijnlijk met de km stand was geknoeid. Dat heeft hij dit weekend geconstateerd door de km uit OBD te lezen.

En nu is de vraag of het fraude-verhaal compleet gemaakt kan worden :o :o :o

Gr ???

llinssen

Citaat van: thuur op 04-04-2006 09:17:26

Gr ???

Volgens mij impliceert hij dat hij kilometerstand wil ophogen naar OBD stand.

Is het een mechanische kilometertellen? Dat is volgens mij niet makkelijk om die goed te veranderen. Ik heb altijd begrepen dat je een teruggetelde mechanische kilometerteller kunt herkennen aan het niet op 1 lijn staan van de cijfers bij "ronde" kilometerstanden (300000 etc). Bij vooruitdraaien zal wel dat hetzelfde zijn. Een boor aansluiten was de oplossing die ik wel eens gelezen heb om achteruit te draaien, maar dat was niet meer mogelijk omdat de tellers maar 1 kant op konden. Vooruit moet dat zeker werken.
Is er niet gewoon een ander instrumentenpaneel in de auto gekomen?

Is de kilometerteller electronisch? Ik meende altijd dat daar OBD en kilometerteller gelijk waren. Maar goed, dan bieden marktplaats types uitkomst.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

mehn

Gr ???

Hoe bedoel je dat? Hij had er bij de aanschaf rekening mee gehouden en de verkoper heeft het gemeld. De prijs was er blijkbaar naar.
In de voorsteltread staat hier meer over ;)

Hij wil nu idd de kilometerstand in de auto gelijk krijgen aan de OBD stand.

XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 04-04-2006 12:35:13

Gr ???

Hoe bedoel je dat? Hij had er bij de aanschaf rekening mee gehouden en de verkoper heeft het gemeld. De prijs was er blijkbaar naar.
In de voorsteltread staat hier meer over ;)

Hij wil nu idd de kilometerstand in de auto gelijk krijgen aan de OBD stand.

Zodat bij de evt. verkoop dit feit geheel niet meer te achterhalen is ???

Sorry, maar ik blijf het dubieus vinden. Als mijn tellerstand teruggedraaid zou zijn, zou ik de km-teller weer vooruitdraaien zodat ie gelijk staat met de OBD stand.

Wat maakt de km-stand van een Volvo nou uit ???

Gr ;)

PS: niet kwaad bedoeld hoor, maar ik plaats er gewoon mijn vraagtekens bij.

Hen3

Citaat van: llinssen op 04-04-2006 10:02:39
Is het een mechanische kilometertellen? .... Een boor aansluiten was de oplossing die ik wel eens gelezen heb om achteruit te draaien, maar dat was niet meer mogelijk omdat de tellers maar 1 kant op konden. Vooruit moet dat zeker werken.

een mechanisch aangedreven teller is het zeker niet. Alle 850's hebben een electronische teller. Er zit dus geen kabel (zgn. bowden-kabel) aan die je kunt aandrijven. Alleen een stroomdraadje....

[edit]
nu ik ff doordenk... als je op dit stroomdraadje een puls zou aanbieden (zoals die bij het rijden dus van de auto komt) zal je teller vooruit lopen.. Dat heeft hetzelfde effect als het draaien aan een bowdenkabel. Wel gaat dit een tijdje duren denk ik....200.000 km.. Je zou moeten proberen welke frequentie de teller aankan.

.... maar dan moet je natuurlijk wel de apparatuur hebben om dit te kunnen.... :-\
[/edit]

)()()sT

Citaat van: thuur op 04-04-2006 13:07:36
Sorry, maar ik blijf het dubieus vinden. Als mijn tellerstand teruggedraaid zou zijn, zou ik de km-teller weer vooruitdraaien zodat ie gelijk staat met de OBD stand.
Wat maakt de km-stand van een Volvo nou uit ???

Gr ;)

PS: niet kwaad bedoeld hoor, maar ik plaats er gewoon mijn vraagtekens bij.

Uhm.... dit wilt hij toch ook?

Hen3

Citaat van: thuur op 04-04-2006 13:07:36

Goed lezen thuur.. volgens mij is dat precies wat hij juist wil! Door de km teller (in het dashboard dus) vooruit te draaien de standen weer 1 op 1 krijgen.

[edit]
sorry joost... 30 seconden te laat
[/edit]

thuur

Laurens, Joost en Hen, zo kun je het ook lezen inderdaad. Er staat 'gelijktrekken', dat kun je op 2 manieren interpreteren ;)

Het heeft geen zin om pulsjes te geven, want je VDO geheugenchip zal dan net zo hard meetellen :P Anders kon je gewoon een boormachine op de (mechanische) tellerkabel zetten..

A7 is namelijk je klokkenwinkel.

Openmaken en met de vingertjes aan de cijfers draaien is waarschijnlijk de methode zoals gehanteerd door de verkoper.

Maar goed, wellicht dat Roger dan even uitsluitsel kan geven over wat hij nou precies wil ;D

Gr ;)

mehn

Citaat van: thuur op 04-04-2006 13:23:06
Laurens, Joost en Hen, zo kun je het ook lezen inderdaad. Er staat 'gelijktrekken', dat kun je op 2 manieren interpreteren ;)
Het heeft geen zin om pulsjes te geven, want je VDO geheugenchip zal dan net zo hard meetellen :P Anders kon je gewoon een boormachine op de (mechanische) tellerkabel zetten..
A7 is namelijk je klokkenwinkel.
Openmaken en met de vingertjes aan de cijfers draaien is waarschijnlijk de methode zoals gehanteerd door de verkoper.
Maar goed, wellicht dat Roger dan even uitsluitsel kan geven over wat hij nou precies wil ;D
Gr ;)

Er zit een functie in OBD-I om bij een klokkenwinkelwissel de kilometerstand van de nieuwe klokkenwinkel gelijk te krijgen aan de oude klokkenwinkel (=OBD stand). Deze funcie zou TS kunnen gebruiken. ;)

XC60 D4 AWD:

Hen3

Citaat van: thuur op 04-04-2006 13:23:06
Het heeft geen zin om pulsjes te geven, want je VDO geheugenchip zal dan net zo hard meetellen.

Ja...als je de stekkers laat zitten wel. Ik bedoelde met losgenomen klok. Dan komt de puls niet bij je OBD aan.

@®-

Hou wel rekening met de APK (daar wordt de km.stand ingevoerd) dat je NAP wordt geupdate anders kan je nog problemen krijgen met je verzekering als je niet meer dan 12.000 km per jaar rijdt voor de verzekering, en er zou wat gebeuren en de km. stand wordt gechecked. Heb je ineens 200.000 km. meer gereden dan je hebt opgegeven aan de verzekering.