Waste-gate armpje uitdraaien?

Gestart door Viper, 06-12-2002 22:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Viper

Pasgeleden heb ik een 3" downpipe gemonteerd. ;D Daarvoor was het waste-gate armpje al strakker gezet. Resultaat: elke keer met mijn bek op het stuur in de hogere versnellingen. >:( Heb ik net alles netjes afgesteld, zodat ik niet meer naar een kunstgebit solliciteer, gebeurde het vanavond weer. Buitentemperatuur 2 graden, wat is daarvan het gevolg?! meer zuurstof in de lucht. Dus weer met mijn bek op het stuur! >:( Wat is wijsheid? weer een beetje terugstellen(waar ik eigenlijk weinig zin in heb, of in de hogere versnellingen goed op toeren blijven??? Graag jullie reactie!

Groeten,

Viper
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Johann

De druk loopt aanmerkelijk hoger op met 't koude weer.
ECU zal 't wel als te hoog zien.
Je hebt er geen chip in?

Zet met die DP de WG maar weer gewoon op standaard.

Is zowiezo 't beste.

Mellow_yellow

De motor zuigt nu al koudere lucht aan en het resultaat is duidelijk meer turbodruk en vermogen, met die downpipe knal je dan inderdaad in de drukbegrenzing.... Of armpje nog slapper of een goede chip erin is de remedie. Ja, je blijft wel bezig zo natuurlijk, maar er is geen weg meer terug! Als je eenmaal gaat tunen dan wil je uiteindelijk alles goed op elkaar afgestemd hebben en dat betekend steeds weer andere aanpassingen die weer het gevolg zijn van eerdere aanpassingen. Ik kan me nog goed de tijd herinneren dat ik er 'alleen' een andere chip in had.... Zucht... dat was vele euro's terug.  :o

Viper

CiteerDe motor zuigt nu al koudere lucht aan en het resultaat is duidelijk meer turbodruk en vermogen, met die downpipe knal je dan inderdaad in de drukbegrenzing.... Of armpje nog slapper of een goede chip erin is de remedie. Ja, je blijft wel bezig zo natuurlijk, maar er is geen weg meer terug! Als je eenmaal gaat tunen dan wil je uiteindelijk alles goed op elkaar afgestemd hebben en dat betekend steeds weer andere aanpassingen die weer het gevolg zijn van eerdere aanpassingen. Ik kan me nog goed de tijd herinneren dat ik er 'alleen' een andere chip in had.... Zucht... dat was vele euro's terug.  :o

Hoeveel turbodruk kan de auto hebben als hij gechipt is??? bij 1 bar vliegt de drukbegrenzing er nu op! als ik in de hogere versnellingen hoog in toeren blijf, staat de wijzer een halve milimeter van het eind van het witte vlak vandaan!

Johann

CiteerHoeveel turbodruk kan de auto hebben als hij gechipt is??? bij 1 bar vliegt de drukbegrenzing er nu op! als ik in de hogere versnellingen hoog in toeren blijf, staat de wijzer een halve milimeter van het eind van het witte vlak vandaan!

Bij mij staat ie er 3-4 mm overheen   ;D ;)
Afhankelijk van type turbo kun je wel tot 1,3 bar gaan zonder al te veel zorgen.
Mijn S60 doet op dit moment 1,35 bar met een piekje naar 1,45.
Met de 19T turbo heeft ie tijden op 1,4 bar z'n werk gedaan en hij heeft pieken gezien tot 1,83 bar.
Dit is niet goed voor de motor en deze zal dan ook vroeger eerder dan later komen te overlijden.

Met de chip past men dit aan dat het weer als een geheel werkt.
Nu heb je de balans een beetje om zeep geholpen omdat de turbo sneller en beter z'n werk doet en omdat je de druk hebt opgeschroeft.
De ECU ziet dit als een probleem omdat hij dit zo niet kent.
Door de te snelle en te hoge druk opbouw denk ie dat de wastegate misschien vast blijft zitten dus gooit ie het vermogen er af voordat 't fout zou gaan.
Gewoon een beveiliging die met chippen op een hoger peil gezet kan worden.

Met jouw turbo zou je zowiezo over een redelijk toeren gebied 1,1 bar kunnen draaien.
Om en nabij de 3000-3500 kan ie 1,2 doe en bovenin zal ie inzakken naar 0,9 tot 1 bar ongeveer.
"Your milage may vary" zeggen ze dan maar zonder cat. moet dit toch wel minimaal haalbaar zijn.

Misschien dat Tom nog beter kan vertellen wat ie zou doen maar hij heeft de boost controller er tussen zitten en uit zijn brein is een heel gemeen plan ontsproten waarbij hij dat ding zijn wil opgelegd heeft en de 15G nu harder aan 't werk moet als ooit tevoren ;D

Zippo

CiteerPasgeleden heb ik een 3" downpipe gemonteerd. ;D Daarvoor was het waste-gate armpje al strakker gezet. Resultaat: elke keer met mijn bek op het stuur in de hogere versnellingen. >:( Heb ik net alles netjes afgesteld, zodat ik niet meer naar een kunstgebit solliciteer, gebeurde het vanavond weer. Buitentemperatuur 2 graden, wat is daarvan het gevolg?! meer zuurstof in de lucht. Dus weer met mijn bek op het stuur! >:( Wat is wijsheid? weer een beetje terugstellen(waar ik eigenlijk weinig zin in heb, of in de hogere versnellingen goed op toeren blijven??? Graag jullie reactie!

Groeten,

Viper

Gewoon 3 slagen geven is voldoende!!
Ben je niet tevreden........... grotere turbo monteren ;D
Een chip van rica wil ook wel eens helpen, grotere turboslangen(samco) doet ook een hoop.
Heb jij wel eens gedacht aan een dump-valve ???
Als je dat allemaal gedaan hebt en je rijd zo'n 5000km
dan kun je een andere versnellingsbak aanschaffen.... ;D
Duur geintje trouwens......

Greetz Maarten(zippo)

PJ-T5R

CiteerOm en nabij de 3000-3500 kan ie 1,2 doe en bovenin zal ie inzakken naar 0,9 tot 1 bar ongeveer.
Mijn wagen haalt in het middengebied een turbodruk van ongeveer 1,1 bar, een mm buiten de schaalverdeling. Daarboven zakt hij terug naar 0,7 - 0,8 bar. Komt dit nu door de ecu of kan de turbo in hoge toeren die hogere druk niet meer leveren?

PJ

Johann

CiteerMijn wagen haalt in het middengebied een turbodruk van ongeveer 1,1 bar, een mm buiten de schaalverdeling. Daarboven zakt hij terug naar 0,7 - 0,8 bar. Komt dit nu door de ecu of kan de turbo in hoge toeren die hogere druk niet meer leveren?

PJ

PJ, jij hebt geen DP er achter toch?

PJ-T5R

CiteerPJ, jij hebt geen DP er achter toch?
Nee, nog niet. ;D

Gelebanaan

CiteerMisschien dat Tom nog beter kan vertellen wat ie zou doen maar hij heeft de boost controller er tussen zitten en uit zijn brein is een heel gemeen plan ontsproten waarbij hij dat ding zijn wil opgelegd heeft en de 15G nu harder aan 't werk moet als ooit tevoren ;D

Inderdaad het is aanpoten voor m'n turbotje  ;D. Ook ik haal 4 mm buiten de schaal (+/- 1,25 bar) Maar eerlijk gezegd kun je dat maar een paar keer doen op de snelweg. Hij staat dan zo te "bloasen" dat de temp enorm oploopt en dat m'n banaantje gaat pingelen. 1,15 bar blijkt een goede waarde te zijn, hierbij treedt geen pingelen op. Dit is ongeveer 2 mm buiten de schaal. Deze waarde houdt de 15G door het snelle opspoelen overigens bijna over het gehele toerenbereik! (Johann gain 7(!) en geen scramble ghh ghh ghh  ;D)

Samenvattend: Een standaard turbo kan over het hele toerenbereik is 1,1- 1,15 bar goed aan. Via de ECU kun je een traject hebben met hogere waarden. De levensduur zal denk ik wel wat korter worden  :D .

Gr. Tom

Viper

Als ik jullie verhaal een beetje aanhoor, is het dan wel wijsheid om de auto te chippen met een 15G turbo??? Als ik nu op 0,9 bar zit en dit door chippen verhoogd zou kunnen worden tot 1,1-1,2 bar. Is de vermogenstoename in verhouding met de prijs dan wel redelijk, en zo ja, hoe lang kan ik er dan plezier van hebben. Ik haal alles uit de auto wat er in zit, ook als hij b.v. 400 pk heeft! WAT IS WIJSHEID????

Viper

Enne nog iets! Wat doet de koppeling??? Trek ik hem er niet doorheen????

Mellow_yellow

Met je 15G is het eigenlijk de kunst om die piekdruk zo rond de 5000-5500 tpm te hebben, daarna mag (moet) ie gaan teruglopen. Teveel boost (en dus koppel) bij lagere toeren heeft toch geen zin, dan slippen de banden toch maar door en ook voor het motorblok is het niet lekker. Daarnaast voelt de auto dan hoger in toeren een beetje sloom aan. Je kunt beter een mooie vloeiende opbouw hebben van de vuldruk tot aan die 5000-5500 tpm en daarna aftoppen. De 15G kan kortstondig best de 1,25bar aantikken, toch goed voor ca. 300 échte pk's (of meer, afhankelijk van de staat van de motor). Het is zaak om een chip (ecu) te nemen die gemapped is om dit zo te bewerkstelligen. Omdat jij nagenoeg een kompleet open uitlaatsysteem hebt zal jouw turbo heel erg snel opspoelen, het is dus zaak dat de ecu dit goed onder controle houdt. Hij zal dus snel moeten regelen middels de aansturing naar de wastegate-solenoid. Uiteraard kun je ook een grotere turbo nemen, die haalt met minder boost dezelfde pk's. Is dus veiliger voor de motor en beter te beheersen!

Johann

CiteerEnne nog iets! Wat doet de koppeling??? Trek ik hem er niet doorheen????

Met de 15G kom je daar net niet aan.

Draai die wg nou maar terug naar 1 slag ofzo.
Het voelt misschien iets minder fel aan maar hij gaat net zo hard zo niet harder.
Zoals Marc ook zegt zullen de wielen met een strakke WG eerder los breken en de eerste reactie is dan al vaak dat je je voet van 't pedaal haalt met als gevolg dat je toch het vermogen er af haalt.
WG iets losser, al je tanden nog, meer druk hoger in de toeren.
Bij meer druk hoger in de toeren is een chip eigenlijk al een must.
Volvo's staan er bekend om dat ze extreem arm lopen tot 4000 toeren omdat de lambda regeling er op zit maar daarboven moet wel de ECU er op ingesteld zijn dat ie voldoende brandstof geeft want de regeling zit er dan niet meer op.
Hij haalt z'n inspuit gegevens dan uit een vaste tabel, de vollast map, en deze moet er wel op ingesteld zijn om bij meer druk ook de brandstof mee te geven.
Ik dacht dat 't tot 1 bar nog wel goed gaat.
Met chip ken je je auto gewoon niet weer, vraag maar aan Micha.

Viper

Bedankt voor de info!! ik zal het in overweging nemen. Eerste plaats komt toch het aanpassen van het onderstel, omdat ik nu een wegligging heb van een pannekoek die over de datum is.

Groeten,

Viper