caravan met 10 klepper automaat?

Gestart door why-not, 11-04-2006 16:58:16

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Ik snap wat je bedoelt...

ALs je 'm in D laat staan gaat ie op een gegeven moment wanneer het bv. wat begint te stijgen, of flinke tegenwind,  terugschakelen en evt. weer opschakelen.
Door de hendel in 3 te zetten zet je 'm gewoon een versnelling terug en blijft ie daar ook instaan (tenzij het nog steiler wordt).

Het meeste wat er in de zilvere (automaat) gereden wordt is in D (zeg maar de "5" --> 95 km/h; +2000 toeren) of in 3 (qua toeren te vergelijken met de 4). Op een paar hellingen zoals bij Luik zet ik 'm wel eens in L omdat die BEHOORLIJK is zijn en je niet boven de 70 uitkomt met een 20V.

volvowillem

Citaat van: )()()sT op 23-04-2006 18:53:03

Door de hendel in 3 te zetten zet je 'm gewoon een versnelling terug en blijft ie daar ook instaan (tenzij het nog steiler wordt).

Het meeste wat er in de zilvere (automaat) gereden wordt is in D (zeg maar de "5" --> 95 km/h; +2000 toeren) of in 3 (qua toeren te vergelijken met de 4). Op een paar hellingen zoals bij Luik zet ik 'm wel eens in L omdat die BEHOORLIJK is zijn en je niet boven de 70 uitkomt met een 20V.

Wie vertaalt dit voor me naar een V70 uit Oktober 1999 20V automaat met 4 standen;
L - 2 - 3 - 4
Is dan de 3 een goed stand??

Effe belangrijk, ik mocht al eens een versnellingsbak laten vervangen :-[
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

mehn

Citaat van: volvowillem op 30-06-2006 13:25:42
Wie vertaalt dit voor me naar een V70 uit Oktober 1999 20V automaat met 4 standen;
L - 2 - 3 - 4

Klopt dat wel? Bij een 4-bak heb je normaal gesproken L, 3 en D, bij een 5-bak volgens mij L, 3, 4 en D...

Als je een stand "4" hebt, dan heb je vast ook nog een stand "D"
Je kunt je automaat dan hetzelfde gebruiken als een handbak.
Als je met een handbak bergop naar de 3 geschakeld zou hebben, kun je dat met jouw automaat ook doen. Ik weet niet hoe dat bij een 20v zit, maar bij mijn T-5 hoef ik dat niet zelf te regelen, de automaat schakel znel genoeg zelf terug.

Ik gebruik de 3 en de L (ik heb een 4-bak met L, 3 en D) alleen om af te remmen op de motor als het stijl bergaf gaat ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

breakman

ik heb ook een 10v automaat maar dan zonder caravan (belg  :P) maar in de bergen gebruik ik die terugschakelposities ook wel vooral in afdalen om op de motor te remmen maar ook soms om te stijgen in D (en vooral in sport) reageert hij nogal wispelturig wanneer hij dan terugverder schakelt mankeer je soms vermogen en moet hij weer terugschakelen vandaar is die keuzehendel wel gemakkelijk in de bergen. Het is mss niet de sterktste motor op het forum om een caravan te trekken maar in vergelijking met de andere caravantrekkers die je tegenkomt op de baan blijft het best wel een krachtige motor!   :)

prettige vakantie !! 8)

)()()sT

Volvo willem:

Ik zou zeggen probeer het eens ff uit zonder aanhanger. Als ik met de automaat rond de 90 rij, in D dan zit ie qua toeren vergelijkbaar met een handbak in zn 5 (iets boven 2000 toeren). Zet je m in stand 3, dan gaat ie een gang terug, richting 3000 omw. (vergelijkbaar met een handbak in zn 4).

Kijk eens wat er gebeurt als jij m in stand 4 zet? En als je m evt. in 3 zet?

Het gaat erom dat je bergop genoeg toeren maakt met caravan (richting of boven 3000) zodat alles lekker doorloopt. Handmatig terugschakelen voorkomt dat de bak soms op en neer blijft schakelen...

Het komt wel goed ;)

20kleppertje

Vorig jaar augustus naar italie geweest met de caravan achter mijn 850 2.5 20v automaat.... had hem tot de max. laadvermogen geladen.. en op de brenner ging het prima stukjes in stand 3 gereden maar verder gewoon in zijn D

nu nieuwe caravan met max. laadvermogen van 1600 kilo dus dat gaat er wel in.. maar Augustus komt er een turbo op dus wellicht trek ik het onderstel er wel onderuit haha :P

volvowillem

Citaat van: mehn op 30-06-2006 13:36:09
Citaat van: volvowillem op 30-06-2006 13:25:42
L - 2 - 3 - 4

Klopt dat wel? Bij een 4-bak heb je normaal gesproken L, 3 en D, bij een 5-bak volgens mij L, 3, 4 en D...

Als je een stand "4" hebt, dan heb je vast ook nog een stand "D"
Je kunt je automaat dan hetzelfde gebruiken als een handbak.
Als je met een handbak bergop naar de 3 geschakeld zou hebben, kun je dat met jouw automaat ook doen. Ik weet niet hoe dat bij een 20v zit, maar bij mijn T-5 hoef ik dat niet zelf te regelen, de automaat schakel znel genoeg zelf terug.

Ik gebruik de 3 en de L (ik heb een 4-bak met L, 3 en D) alleen om af te remmen op de motor als het stijl bergaf gaat ;)

Natuurlijk heb je gelijk; deze 5-bak heeft op de pook L - 3 - 4 - D - N - R. En hij schakelt genoeg terug. Als je omhoog rijdt kun je zelfs nog accelereren met een stivig toerental. Moet je 'm nog wat inhouden anders peert-ie 'm.

Met dat afremmen: dat is bij mij het eerste signaal geweest voor vervanging van de bak. Dat deed hij erg slecht en later kon ik 'm vervangen.

Citaat van: )()()sT op 30-06-2006 14:57:35
Het gaat erom dat je bergop genoeg toeren maakt met caravan (richting of boven 3000) zodat alles lekker doorloopt. Handmatig terugschakelen voorkomt dat de bak soms op en neer blijft schakelen...

Dat op en neer schakelen, zal ik eens in de gaten houden. Gebruik ik die 4 wat vaker.

Bedankt en goede reis.

V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

sturdy

Hallo,
ben net terug van vakantie met mijn v70 2.0 t automaat + kip kompakt uit 1986. maximaal te beladen met 850 kg. op de snelweg vaak 110 gereden berg op zowel als bergaf. heel soms in de 3 gezet om te accelereren.
wat mij betreft ging het als de brandweer. ;D

dullek

Ik rij een 850 2.5 10v met automaat en een caravan die beladen 1300 kg weegt. Vorig jaar naar Oostenrijk geweest en zonder problemen in standje D door de bergen gegaan. Af en toe bij het omhoog gaan de kick-down in trappen of even de sportstand indrukken. No problemos.