wielbout gebroken

Gestart door flap, 11-04-2006 18:50:27

Vorige topic - Volgende topic

flap

vandaag bij een poging om de zomerbandjes te monteren is een wielbout gebroken.  >:(

Volvogarage stuurt me naar de bandenboer en die boort asymmetrisch een gat en stuurt me wegens tijdgebrek eerst weer naar huis met de opmerking dat ik geld kan sparen door zelf langzaam het gat op te boren.

Ik ben alleen bang dat ik de schroefdraad voor de bout beschadig.

wie heeft een lumineus idee om een en ander op te lossen.

Bout is vlak met de naaf afgebroken. Kun je de naaf in zijn geheel er af halen?

Vertigo

Citaat van: flap op 11-04-2006 18:50:27
vandaag bij een poging om de zomerbandjes te monteren is een wielbout gebroken. >:(

Volvogarage stuurt me naar de bandenboer en die boort asymmetrisch een gat en stuurt me wegens tijdgebrek eerst weer naar huis met de opmerking dat ik geld kan sparen door zelf langzaam het gat op te boren.

Ik ben alleen bang dat ik de schroefdraad voor de bout beschadig.

wie heeft een lumineus idee om een en ander op te lossen.

Bout is vlak met de naaf afgebroken. Kun je de naaf in zijn geheel er af halen?
Er zijn bandenboeren en beunen die daar een speciaal apparaatje voor hebben.
Het is eigenlijk een soort schroef met linkse draad die in de (resten van) de bout wordt gedraaid. Op het moment dat die er helemaal in is, gaat de bout meedraaien.
Dit apparaat wordt ook gebruikt bij mensen die het verloopstuk van hun boutsloten kwijt zijn...

Heb het in werking gezien. Binnen 5 minuten is de bout eruit.

Esveldt

Sapper de flap dat is een mooie oplossing.

Sorry, kon het niet laten.

;)

Paul

bud

hoe ver steekt hij door aan de andere kant van de naaf ?
vlakke breuk ?
vast geroest eerst ff kruipolie er op
met een pijptang ( ook wel moordenaar genoemt ) goed er op zetten ( zo dat hij zich zelf vast trekt ) aan de achterkant van de naaf het eindje er door heen draaien.
als het het afgebroken stukje erg vervormt is, niet zo doen, beschadig je de draad.

linkse tappen moet je links laten liggen, zijn bekend voor het afbreken

uitboren met een linkse boor is een beter plan

good luck
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

M a r c

Las er gewoon een bout op, daarna de naaf warm stoken en dan met een flinke pijp lostrekken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: M a r c op 11-04-2006 19:34:23
Las er gewoon een bout op, daarna de naaf warm stoken en dan met een flinke pijp op je wielsleutel lostrekken.

Toch?

Marc O.

Citaat van: Vertigo op 11-04-2006 18:54:10

Dit apparaat wordt ook gebruikt bij mensen die het verloopstuk van hun boutsloten kwijt zijn...

Heb het in werking gezien. Binnen 5 minuten is de bout eruit.

Daar sta ik van te kijken zeg. Een half jaartje geleden wilde ik op onze toenmalige Golf nieuwe banden laten monteren. Bij de Kwik Fit aangekomen bleek dat ik dat slotboutje niet bij had. Vervelender werd het toen ik hem thuis ook niet kon vinden. Dus ik naar de lokale VW-dealer die mij doodleuk vertelde dat ze wel eens een dag bezig zouden kunnen zijn om die bout los te krijgen. Nu hadden we al een aantal zeer negatieve ervaringen met dit bedrijf, maar als ik lees dat ze dit misschien wel in 5 minuten zouden kunnen oplossen dan voel ik me met terugwerkende kracht genaaid (sorry). Uiteraard had ik geen zin om dit bedrijf met dergelijke bedragen te sponsoren dus ben ik thuis nog eens goed gaan zoekn en vond alsnog dat slotboutje.

Hoe dan ook, een goeie tip die ik niet zal vergeten!
...The Nile isn't just a river in Africa...

Emiel

Maar een slotbout is wel anders, met een slotbout zit het wiel nog op de auto, met een afgebroken wielbout niet.....

M a r c

Citaat van: elianmars op 11-04-2006 19:59:17
Citaat van: M a r c op 11-04-2006 19:34:23
Las er gewoon een bout op, daarna de naaf warm stoken en dan met een flinke pijp op je wielsleutel lostrekken.

Toch?

uiteraard  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

flap

Bedankt voor de tips, zal ze morgen een voor een proberen.

die linkse boor is toch niet zoiets als een vierkante driehoek of een vergiet zonder gaatjes?

heb inmiddels een linkse tap afgebroken.

kan ik de naaf er afhalen om eventueel bij de achterkant te komen?

thuur

De naaf is er zo af (wiel eraf, remklauw los, schijf eraf, asmoer lossen en 4 E14 torxjes (uit m'n hoofd).

De wielboutgaten zijn inderdaad van de andere kant bereikbaar dan. Ik weet niet wat je hiermee wilt winnen ???

Gr 8)

flap

Citaat van: thuur op 11-04-2006 23:09:57

De wielboutgaten zijn inderdaad van de andere kant bereikbaar dan. Ik weet niet wat je hiermee wilt winnen ???

ik hoop dat de bout er aan de achterkant wel iets uitsteekt om grip op te krijgen, of om iets aan vast te lassen.

Dan is mijn probleem dankzij jullie snel en gemakkelijk opgelost :D

thuur

Citaat van: flap op 12-04-2006 08:37:20

Citaat van: thuur op 11-04-2006 23:09:57

ik hoop dat de bout er aan de achterkant wel iets uitsteekt om grip op te krijgen, of om iets aan vast te lassen.

Dan is mijn probleem dankzij jullie snel en gemakkelijk opgelost :D

Volgens mij steekt de bout niet uit :-\

Gr ;)

Marc O.

Citaat van: Emiel op 11-04-2006 22:20:23
Maar een slotbout is wel anders, met een slotbout zit het wiel nog op de auto, met een afgebroken wielbout niet.....

Daar heb je inderdaad gelijk in. Maar dan nog lijkt het me mogelijk om er een gat met linkse draad in te boren. Afijn, die Golf is weg en ook eigenlijk niet de moeite dat ik me daar nog druk om maak :) Vandaag de V70 ophalen!! :) :)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Johann

Ik denk dat je wel genoeg ruimte hebt om de bout er verder in te draaien zodat ie er aan de achterkant uit kan. Schijf moet er wel af natuurlijk. Zorg ook even dat het breukvlak schoon en binnen de diamter is anders vreet je 't zakie vast op de laatste wikkel.