V70 R AWD 265 pk

Gestart door DurkieBoy, 12-04-2006 16:34:34

Vorige topic - Volgende topic

DurkieBoy

Op Autoweek.nl viel me iets op: een V70 R AWD (comfort) met 265 PK en een 5-traps automaat.

Volgens mij is dat een zeer mooie en zeer unieke verschijning. Zowel op de weg als op dit forum, want ik lees er niets over. Niks over de 5-traps automaat, over de motor, over de extra's, de remmen, de verschillen met de andere R'en...

Mijn nog vrij algemene vragen zijn dus:
- wat zijn de eigenschappen van de 5-traps automaat? Is het een Geartronic? Is het een adaptieve automaat? Is het dezelfde als in de later S60/V70?
- hoe komt de motor aan zijn grotere vermogen? Door de turbo? Intercooler?
- hoe zit het met de remmen? Zijn dit de zelfde als zijn 'minder bedeelde' R broertjes?
- is er ook een verschil in het AWD systeem? In vergelijking met de vorige R'en?
- zijn er ook exclusieve extra's/opties geleverd op de 265 pk versie? Wat zijn de verschillen? Het audio-systeem?
- en heeft misschien iemand een brochure van de verschillende V70 R'en?

Weet iemand de antwoorden? Alvast hartelijk dank...  :)
Volvo... the best a man can get...

mehn

Neehoor, uniek is ie zeker niet. Dat is idd de MY2000 versie met nieuwe motor.
Er rijden er hier een paar rond op het forum (mathh, Rudi, etc.)

Het liefst zou ik je naar www.volvo850club.nl willen verwijzen, maar de info die daar staat klopt niet helemaal  ;)

Het is idd een adaptieve automaat en er zit een andere turbo op (19T meen ik). De remmen zijn 302mm en het AWD systeem is hetzelfde als de 2.5T AWD en de R AWD <2000.
Over de opties kan ik niets vertellen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

b0nkolok

Citaat van: DurkieBoy op 12-04-2006 16:34:34
Op Autoweek.nl viel me iets op: een V70 R AWD (comfort) met 265 PK en een 5-traps automaat.

Volgens mij is dat een zeer mooie en zeer unieke verschijning. Zowel op de weg als op dit forum, want ik lees er niets over. Niks over de 5-traps automaat, over de motor, over de extra's, de remmen, de verschillen met de andere R'en...

Mijn nog vrij algemene vragen zijn dus:
- wat zijn de eigenschappen van de 5-traps automaat? Is het een Geartronic? Is het een adaptieve automaat? Is het dezelfde als in de later S60/V70?
- hoe komt de motor aan zijn grotere vermogen? Door de turbo? Intercooler?
- hoe zit het met de remmen? Zijn dit de zelfde als zijn 'minder bedeelde' R broertjes?
- is er ook een verschil in het AWD systeem? In vergelijking met de vorige R'en?
- zijn er ook exclusieve extra's/opties geleverd op de 265 pk versie? Wat zijn de verschillen? Het audio-systeem?
- en heeft misschien iemand een brochure van de verschillende V70 R'en?

Weet iemand de antwoorden? Alvast hartelijk dank...  :)

Behalve de 5-traps en wat meer paardjes is dit type nagenoeg gelijk aan het voorafgaande type R AWD. Deze zou misschien al de dubbele pepkes achter kunnen hebben. Qua remmen heeft deze dezelfde uitvoering, 302 schijven voor, die een beetje tekort schieten bij ankeren op hoge snelheid. Verder geen echte verschillen, tenzij vorige eigenaars extra's hebben laten monteren. Ik heb een handleiding van een 1999 model.

T.o.v. de 850 T-5R en R is deze awd'er trager en 'softer'. Wel een meer luxe-gevoel, stiller en vaster op het asfalt. Hou je van het rauwere werk, kies dan een T-5 (R) of 850 R.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

george

Achter ook geventileerde schijven
Adaptieve 5 traps automaat
Variabele kleptiming
Grotere (19T) turbo
Standaard Dolby pro logic

Is (standaard)echter niet zo een race monster als je zou verwachten zou. Mijn vorige T-5 was beduidend sneller maar comfort en souplesse is des te hoger.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Rudi

Uniek is hij zeker wel,zijn maar beperkte oplage van gemaakt.En dat ik na 3,5 jaar 6000€ aan reparaties kwijt ben,en hem gewoon hou zegt ook genoeg ::)

De remmen zuigen zwaar[net als elke Volvo>edit,bedoel de remmen dan ;)] en het AWD systeem is ook veel te kwetsbaar...voor de rest is het een aangename auto ;) Over snelheid zou ik me niet druk maken,met tuning willen ze best vooruit,alhoewel dat overall ook tegenvalt,ook voor een T5 handbak...

Ik heb de brochure,kan ik wel 's meenemen naar een meeting als je wil
Dr.Go-Fast...

Laserblue

Citaat van: Rudi op 13-04-2006 20:05:49
Uniek is hij zeker wel,zijn maar beperkte oplage van gemaakt.En dat ik na 3,5 jaar 6000€ aan reparaties kwijt ben,en hem gewoon hou zegt ook genoeg ::)

De remmen zuigen zwaar[net als elke Volvo] en het AWD systeem is ook veel te kwetsbaar...voor de rest is het een aangename auto ;) Over snelheid zou ik me niet druk maken,met tuning willen ze best vooruit,alhoewel dat overall ook tegenvalt,ook voor een T5 handbak...

Ik heb de brochure,kan ik wel 's meenemen naar een meeting als je wil

Zondag ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

DurkieBoy

Na zelf ook wat onderzoek gedaan te hebben, bleek dat de V70 R AWD (comfort) een 2.4 turbomotor heeft (2435 m3) met dus een grotere turbo (de 19T volgens mehn en george) en variabele kleptiming. Dat wordt toch ook gebruikt op de huidige R'en?

Het AWD systeem is gelijk aan het systeem van de S60/V70 van nu? Dus met Haldex koppeling in plaats van Visco koppeling? Is dat beter? Of anders: elektronisch/mechanisch? Maar is dus (nog steeds) zwak?

En de adaptieve 5-traps automaat is dus ook later in de S60/V70 gekomen? Is die ook sterker? Kan ie makkelijker chiptuning + grotere downpipe aan?

Zondag was ik er niet, had andere dingen te doen. Ben ook geen lid ;) De folders zag ik al ergens op dit forum voorbij komen, in ieder geval de link naar de site van Uncle Olav en dan met name pagina 8 van de prijslijst van de V70 R (AWD) van vóór mei 1999.

Dank je wel voor de antwoorden tot nu toe. Hopelijk kunnen ook de vragen in dit bericht een antwoord krijgen. Alvast bedankt... :)

Volvo... the best a man can get...

mehn

Citaat van: DurkieBoy op 18-04-2006 11:52:38
Het AWD systeem is gelijk aan het systeem van de S60/V70 van nu? Dus met Haldex koppeling in plaats van Visco koppeling? Is dat beter? Of anders: elektronisch/mechanisch? Maar is dus (nog steeds) zwak?

Nee, sterker nog: de eerste V70R's nieuw model hadden ook nog visco volgens mij ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Walter

Citaat van: mehn op 18-04-2006 12:35:48
Nee, sterker nog: de eerste V70R's nieuw model hadden ook nog visco volgens mij ;)

De V70 AWD en V70 XC AWD "nieuwe tiep" wel, met de komst van de R-serie is alles omgegaan naar Haldex. De dubbele pijp is specifiek MY 2000, 265pk en 5-traps automatiek. Verder is de uitrusting ongeveer gelijk met de oudere R-ren (simpelweg bijna alles), al geloof ik dat de injectoren ook iets meer mogen spugen.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Johann

Citaat van: VolvoMafia op 18-04-2006 12:41:16
Citaat van: mehn op 18-04-2006 12:35:48

De V70 AWD en V70 XC AWD "nieuwe tiep" wel, met de komst van de R-serie is alles omgegaan naar Haldex. De dubbele pijp is specifiek MY 2000, 265pk en 5-traps automatiek. Verder is de uitrusting ongeveer gelijk met de oudere R-ren (simpelweg bijna alles), al geloof ik dat de injectoren ook iets meer mogen spugen.

V70 en XC AWD kregen in 2003 volgens mij al Haldex. De S60 AWD is meende ik Haldex vanaf het begin geweest, de eerste Volvo met Haldex.

BenC70ES

Citaat van: Johann op 18-04-2006 12:52:26V70 en XC AWD kregen in 2003 volgens mij al Haldex. De S60 AWD is meende ik Haldex vanaf het begin geweest, de eerste Volvo met Haldex.

Klopt...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Hilgert

om nog maar es een oud draadje naar boven te halen...is het mogelijk om een V70R AWD uit 98 om te bouwen naar Haldex ipv Visco?
En is het mogelijk om het visco systeem er tussen uit te halen en 'star' te maken zodat je continue 4x4 hebt?
2012 508 SW Blue Lease Exec 1.6-16V HDi 115pk FAP
1998 Volvo V70R AWD
1991 205 3.0-24V V6 ; 1990 205 Speedster 2.0 turbo ; 1989 205 Cabrio T16

JCviggen

Gezien de kostprijs en obstakels zou ik zeggen dat't niet realistisch is.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

Citaat van: Hilgert op 29-08-2006 22:05:16
om nog maar es een oud draadje naar boven te halen...is het mogelijk om een V70R AWD uit 98 om te bouwen naar Haldex ipv Visco?
En is het mogelijk om het visco systeem er tussen uit te halen en 'star' te maken zodat je continue 4x4 hebt?

Ze zijn op dit moment bezig om te kijken of de "standalone" aftermarket Haldex controller zoals deze lverbaar is voor de Audi's en VW's ook op de Volvo's gebruikt kan worden.
Mocht dit zo zijn dan zal het technisch heel goed mogelijk zijn de Visco te vervangen maar het diff van de P2R's past niet zomaar in het X70Classic AWD achtersubframe.

Met continue 4x4 breek je de haakse binnen de kortste keren af.

Verschil tussen motor 2000R en P2R,

2,4 ltr vs 2,5 voor de P2R, 3,2 mm langere slag.
Kop van de P2R is nieuw, meer koeling en volledig variabel op inlaat en uitlaat vs alleen de uitlaat kant voor de 2000 R.
Nieuw uitlaat spruitstuk met iets betere flow voor de P2R
KKK-K24 turbo met groter turbine wiel voor de P2R vs 19T voor de 2000R

Verder heeft de P2R een computergestuurde brandstof pomp welke tot 6 bar druk kan leveren wanneer nodig en er zit een benzinedruk sensor op de fuel rail. MAF is groter, luchtfilter groter, kortere inlaat, betere downpipe, dubbele intercooler (farce?)
Af 2005 sneller communicatie van het Canbus netwerk/ECU

Hilgert

Duidelijk! Dank daarvoor.
2012 508 SW Blue Lease Exec 1.6-16V HDi 115pk FAP
1998 Volvo V70R AWD
1991 205 3.0-24V V6 ; 1990 205 Speedster 2.0 turbo ; 1989 205 Cabrio T16