Diffuser

Gestart door Walter, 24-11-2002 14:19:09

Vorige topic - Volgende topic

Walter

Ik had laatst een brainwave  :o Misschien iets onnozels, maar misschien ook wel een idee.

Alle nieuwe sportwagens hebben een zogenaamde diffuser onder aan de achterzijde hangen. Dit om door ideale luchtgeleiding meer grip te houden. Het schijnt echt te werken want je ziet het steeds terug, ook op het circuit.

Nu hebben de achterbumpers van de Alter 2-850's in het midden die geul zitten. Kan je die geul er niet uit snijden en er een soort diffuser/onderspoiler van maken?? Je moet dan wel iets hebben om erachter te plaatsen, iets moet toch de lucht geleiden. Misschien een maf verhaal, maar als het werkt kan je heel discreet (want je tast de originele buitenkant niet aan) de wegligging op hoge snelheid verbeteren.

Ik heb weinig ervaring met tuning, heeft met mijn 2 liter niet zo veel nut (van nix kan je moeilijk veel maken), maar ik was trots op mijn ingeving  :-/ Wat is jullie idee hierover? Moet ik patent aan gaan vragen  ;D of maar mijn kop weer houden  :-[

Greetzzz

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Reitse

Idee is volgens mij (ook niet echt een licht op het gebied van tuning) niet zo heel slecht. Alleen vraag ik me af of het zin heeft. Immers staat een 850 volgens mij toch wat hoger op de geveerpootbrugde pootjes dan een Chrysler Viper (om maar wat te noemen). Ik zou me voor kunnen stellen dat het zuigende effect onder een 850 te gering is om een diffuser nuttig te maken.

Rene

de diffuser is er om de auto aan het wegdek te zuigen, waardoor je meer grip houdt of krijgt. Voornamelijk voor achterwiel aandrijvers. Onze roffels hebben voorwielaandrijving. En lijkt me een achterspoiler meer dan genoeg.
De diffuser is dan ook echte voor echte raceauto´s

Blackstone

een diffuser lijkt me voor de snellere bolides onder ons geen geen gemis. mijn ervaring is dat mijn T5R steeds meer aan de weg plakt als ik sneller rijd, als gevolg van de standaard al goed uitgebalanceerde stroomlijn. het is zelfs zo dat tijdens mijn ritten op de autosnelweg op topsnelheid (volgens meter 260 km/u) met gemak met één hand kan sturen., zo 'plakt' ie aan de weg. (zorgt wel voor zenuwachtige reactie van medepassagiers overigens ;D ;D ;D)

reinoud

Walter

Ik zie het ook meer als vervanger van de spoiler. Ben niet zo'n liefhebber van spoilers...

Er zijn er genoeg die dik 200+ redden, dus dan kan het net dat tikkie extra stabiliteit geven.

Facta non verba
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.

Johann

Citeerde diffuser is er om de auto aan het wegdek te zuigen, waardoor je meer grip houdt of krijgt. Voornamelijk voor achterwiel aandrijvers. Onze roffels hebben voorwielaandrijving. En lijkt me een achterspoiler meer dan genoeg.
De diffuser is dan ook echte voor echte raceauto´s

Is voor elk type auto wel van toepassing maar het ligt wel aan welke toepassing.
Een voorwiel aandrijver is ook een echte sport auto, je moet er alleen van houden.
Voor hog snelheid zou je de auto inderdaad aan de grond kunnen trekken.
Gebruikt met vaak als er vaste maten voor de vleugels zijn en het regelement het toelaat om zo'n "ground effect" te gebruiken.

Rene

CiteerEen voorwiel aandrijver is ook een echte sport auto, je moet er alleen van houden.

Ik zei niet dat een voorwiel aandrijver geen echte sportauto kan zijn.

Johann

CiteerIk zei niet dat een voorwiel aandrijver geen echte sportauto kan zijn.
OK ;D

jan855t5r

Volgens mij zit het zo:
Een diffuser werkt alleen als de auto al erg laag op de weg ligt en voorspoiler + sideskirts heeft.

Door de voorwaardse snelheid wordt  aan  de voorkant de lucht opgestuwd.(net als bij een sneeuwschuiver)  Aan de voorkant ontstaat overdruk door stuwing van de lucht. Aan de voorkant kan die overdruk niet egaliseren vanwege de spoiler.(dit houdt de voorkant van de wagen op de grond)
Aan de zijkant kan de lucht niet terugstromen onder de auto om de druk weer te egaliseren; dit vanwege de skirts.
onder de auto bestaat dus gewoon normale luchtdruk.(minder dus dan de overdruk voor de auto)
Achter de hard rijdende auto (120+km/h, VOORAL bij een stationcar!!) bestaat een onderdruk. De diffuser is een soort van venturi die ervoor zorgt dat de lucht onder de auto zeer gemakkelijk z'n weg kan vinden zonder veel turbulentie (= weerstand) naar het onderdrukgebied direct achter de auto.
Hierdoor ontstaat een beetje onderdruk onder de auto.
(de gewone atmosferische druk onder de auto en de onderdruk achter de auto middelen uit)

Dit heeft 3 voordelen: meer downforce en minder turbulentie achter de auto = minder luchtweerstand en een schoonblijvende achterruit  ;D

Werkt het op straatauto's? Nee, want die liggen absoluut niet laag genoeg. En de snelheden zijn meestal veel te laag om er profijt van te trekken.

In de achterbumper van een T5R zit al een aerodynamisch hulpmiddel om de onderdruk achter de auto snel te verminderen; het is een soort spoilerachtig deel dat onder aan de bumper hangt. Dit heeft een heus vleugelprofiel, trekt de auto op de grond en zorgt dat de onderdruk achter de auto snel wordt gecompenseerd.
De voorspoiler werkt ook echt; een T5R stuurt super solide en strak bij 245km/h!  8)

Wat denken jullie, klopt het een beetje?
Schieten maar!  ;D

Groet
Jan

Walter

Hallo Jan,

Zoals al eerder gesteld ben ik geen technicus. Weet meer van oude auto's af dan van het fijngetunede nieuwe spul. Maar jouw verhaal klinkt erg geloofwaardig.

Ik wist niet dat de T5-R een andere achterbumper heeft? Ik heb ff op VADIS gekeken, maar er wordt geen onderscheid gemaakt qua achterbumper. Dus jouw bumper maar koesteren en bij iedere bumperklever maar plankgas geven  ;D om te voorkomen dat 'ie je aanrijd...

Facta non verba

Edwin

CiteerIk zei niet dat een voorwiel aandrijver geen echte sportauto kan zijn.

He Rene,

nog lekker aan het brullen geweest in de RAWD de laatste tijd??? Was een tof ritje man op de clubdag lekker rauw en snel ;D. De zwager van mijn broer (een BMW Coupe rijder) was ook wel onder de indruk jig jig, vooral het terugschakelen bij 180+ vond ie errug indrukwekkend. Nu hem nog uit die beamer en in een turbo zien te krijgen. :P

gr. Edwin.  8)

jan855t5r

He Walter,

Ik weet ook niet of mijn achterbumper anders is maar de bumper die op mijn auto zit heeft over vrijwel de hele breedte een sleuf van ongeveer 4cm breed erin waardoorheen lucht kan stromen.
DAT onderste, geintegreerde gedeelte van de bumper ONDER die sleuf heeft een soort van vleugel profiel. (is dit misschien een 'Geurney' zoals ze dat in F1 noemen? Wie weet het?)

Dat viel mij op tijdens het autowassen.

Ik benieuwd of andere 850-estates dit ook hebben

Jan

Rene

CiteerHe Rene,

nog lekker aan het brullen geweest in de RAWD de laatste tijd??? Was een tof ritje man op de clubdag lekker rauw en snel ;D. De zwager van mijn broer (een BMW Coupe rijder) was ook wel onder de indruk jig jig, vooral het terugschakelen bij 180+ vond ie errug indrukwekkend. Nu hem nog uit die beamer en in een turbo zien te krijgen. :P

gr. Edwin.  8)

Hi Edwin,

Voorlopig alleen in het weekend, errug druk met werk :-[ :-[
Zeg, voel je nou dat er aan die stang gedraaid is ???
Ben eigenlijk wel benieuwd.

EEN BEAMER, had ik dat geweten >:( :D ;D , geintje.
Maar dat moet dan nog wel effe bekeerd worden ;)

Gr, René

HaRdCoRe-WeZ

Een Gurney is een klein (vaak aluminium/carbon) opstaan randje op het uiteinde van een vleugel/spoiler. Zorgt net voor dat beetje extra downforce.

DUH M@ZZOL$$ [smiley=cwm28.gif]

Edwin

CiteerHi Edwin,

Zeg, voel je nou dat er aan die stang gedraaid is ???
Ben eigenlijk wel benieuwd.

Gr, René

He Rene,

jij bedoelt de wastegate arm neem ik aan? Wel hij lijkt iets veller te trekken en de drukmeter slaat ook wel iets verder uit dus zou je zeggen: meer druk = meer hengsten? Hij trekt in ieder geval nog steeds als een lier  ;D
Baat het niet, dan schaad het ook niet zal ik maar zeggen.
Ik heb nu de winterbanden erop, 15" en dat merk je wel het deint en schommelt echt wel meer, het lijkt wel een Amerikaan jig jig dus ook met gasgeven doe ik het nu maar wat rustiger aan anders is dat winterrubber zo weg.

gr. Edwin.  8)