lpg verstandige keuze?

Gestart door Roger B., 14-04-2006 09:02:13

Vorige topic - Volgende topic

Roger B.

855 2,5i 20V 428000 km bouwjaar 94, rijdt nu op benzine. Ik ga er naar schatting minimaal 30.000 per jaar mee rijden.

Is het technisch danwel financieel verstandig om een lpg ombouw te doen, en kan iemand me meer informatie geven over de mogelijkheden en kosten

(hoeveel tankinhoud bij onderbouw/reservewielplek lpg/lpi g2/g3 enz enz)

Heren (en dames), alle info is welkom.

)()()sT

Het wordt dan G2 (bij FGG met '93-er 850 rees de vraag of het toch G3 werd, toch? Afloop heb ik gemist ;))

428k. lijkt  mij toch aanzienlijk om er dan nog LPG in te leggen... of is men het daarmee oneens?

Succes in ieder geval!

FGG

Het is inderdaad G3 geworden ;D
Inbouw heeft me 1450,- gekost. Ik kreeg daarvoor een ringtank die wordt geplaatst op de plek van je reservewiel. Het reservewiel komt te vervallen maar er wordt zo'n reparatiespuitbus bijgeleverd. De tank heeft een inhoud van 61 liter, da's netto dus zo'n 48 liter. Met een verbruik van 1 op 7 a 1 op 8 zul je dus +/- elke 350km moeten tankenĀ  :( voor iets meer dan 20 euro ;D
De belasting is gestegen van 600 naar 900 euro per jaar. Met jouw jaarlijkse 30.000km bespaar je dus zo'n 1700,- per jaar! Dus in minder dan een jaar heb je je gastank eruit :D

Ter illustratie (schatting, ik weet verbruik en brandstofprijzen niet uit mn hoofd):

BENZINE (1 op 9): 30.000/9 x 1.27 = 4199,- + 600,- = 4799,-
GAS (1 op 7,5): 30.000/7,5 x 0,54 = 2160,- + 900,- =3060,-
VERSCHIL = 1739,- per jaar

Succes!

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jur

@FGG ik begrijp uit de post van )()()ST dat jouw 850 van 1993 is?

Ik dacht dat je dan geen G3 kon krijgen ivm met het bouwjaar?

Ik heb een '95-er die zou ik dol graag op G3 laten zetten ipv 'gewoon' LPG zo als nu.

PS ik heb gewoon een reservewiel(thuisbrenger) deze staat rechtop tegen de zijde van de achterbak. Past heel goed.

@ Roger B. er is een 'gevaar' als je LPG laat in bouwen!!

Je gaat nog vaker te roffelen!!! Want je betaald toch zat wegenbelasting en de brandstof is dan niet meer ze verschrikkelijk duur(inverhouding dan he?).

FGG

Citaat van: Jur op 14-04-2006 09:51:39
@FGG ik begrijp uit de post van )()()ST dat jouw 850 van 1993 is?
Ik dacht dat je dan geen G3 kon krijgen ivm met het bouwjaar?
855 2.5 20V uit 1993 , idd. De 'gasboer' heeft gewoon G3 aangevraagd volgens het principe "niet geschoten is altijd mis" en bij 't RDW hebben ze dus zitten slapen. Misschien heeft 't te maken met de enorme hoeveelheid aanvragen die ze op dit moment krijgen dat ze daardoor wat minder nauwkeurig worden ??? ;D
Hij staat in ieder geval wel op G3 ;D ;D ;D
Maar garanties heb je dus niet :-\

Roger B.

dank tot zo ver...

@FGG
je schatting is erg laag, benzine kost tegenwoordig al snel 1,40 en gas zit je wel goed, verschil is dus ongeveer 13 ct per liter meer, 0,13x30000/7,5 = nog 520 euro extra besparing.

@iedereen
Onderbouw tank groter? erg veel duurder?

JoopS

@ FGG; 1425 euro??? Waar heb je dat laten doen en welk merk heb je in laten bouwen? ???

Ik ben al even op zoek naar een goede LPG wagen maar ze zijn dun gezaaid. Wellicht dat een benzine versie met een conversie naar LPG loont.
Ik zag alleen op internet bedragen van rond de 2000,- :P
Tja........

FGG

Citaat van: JoopS op 14-04-2006 15:16:00
@ FGG; 1425 euro??? Waar heb je dat laten doen en welk merk heb je in laten bouwen? ???
1450 euro. Bij vd Helm in Hengelo. Staat goed aangeschreven bij zowel de Saab- als de Volvo-dealer. Ben ook zeer tevreden over de het geleverde werk. Ik heb geen idee welk merk. Zal ik na moeten kijken. Kom ik dus nog op terug.

Ik ben al even op zoek naar een goede LPG wagen maar ze zijn dun gezaaid. Wellicht dat een benzine versie met een conversie naar LPG loont.
Daar zijn wij uiteindelijk ook voor gegaan. Onze 93-er 855 had een lage km-stand (153.000) dus LPG inbouwen was een goede keus, leek ons.

Ik zag alleen op internet bedragen van rond de 2000,- :P
Ik was ook uitgegaan van 2000 euri dus ik was verrast met de 1450 van vd Helm.

Jur

Onderbouw is erg prettig, je hebt niet voor niets een Estate natuurlijk.

Alleen heb je dan minder keuze in de grote van de tank. Dat vindt ik het grootste nadeel. Ik rijd nu een diesel leasebak en ik zou graag mijn volvo inzetten maar elke 2 dagen tanken lijkt me echt helemaal niets.

Ik zie op het forum wel gastanken van 80 liter, kijk dat schiet op.

Roger B.

hoe groot is een ONDERbouwtank dan (netto) de tank in het reservewielvak is pakembeet 40 liter begreep ik.

Hen3

Citaat van: Roger B. op 14-04-2006 23:03:59
hoe groot is een ONDERbouwtank dan (netto) de tank in het reservewielvak is pakembeet 40 liter begreep ik.

Met onderbouw wordt de ringtank in de reservewielbak bedoeld Roger, niet een tank die onder de auto hangt. Een grotere past daar dus niet in.

FGG

Citaat van: Roger B. op 14-04-2006 23:03:59
Onderbouw is idd de ringtank en die is netto 48 liter.

Jur

Wellicht wat duidelijkheid:

Dit is mijn LPG tank en reservewiel.
Bestaat uit twee delen zoals te zien.
Inhoud +/- 50 liter netto.

Was toevallig foto's aan het maken voor een doffe achterlichten how-to.

Jurjen

mehn

En een LPi tank ziet er zo uit:

55 liter bruto, 45 liter netto  :-\
Onder de "zilverkleurige" deksel zit de pomp.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FGG

Ja, zo'n ding heb ik ook ;D