backfire bij vragen vermogen

Gestart door jaapieo, 14-04-2006 17:30:21

Vorige topic - Volgende topic

jaapieo

Hallo,

Na heel wat gelees en gezoek op het forum begin ik aardig aan het eind van mijn opties te komen.

Ik heb een '92 sedan, automaat met 316000 op de teller. Hij rijdt opzich lekker, aangezien ik veel rotondes rij op weg naar mijn werk en huis (24  :-\ ) komt het vaak voor dat ik afrem tot bijna stilstant en vervolgens "vol" vermogen vraag. Als de motor goed warm is na cq 40 km. resulteert dit redelijk vaak in een backfire. Gemiddeld heb ik momenteel om de 50 km (1x per rit) een backfire. Mijn LMM is dan ook niet meer in gebruik ;)

ik heb de volgende dingen al gedaan:
- boegies vervangen
- boegie kabel "geleend" (uit een '96 t5 am. met 130.000 km)(de mijne waren nog uit 92)
- Rotor vervangen
- verdeelkap vervangen

verder weet ik niet meer zo goed wat het kan zijn en begin ik er ook aan te denken om hem weg te doen.

wat ik vandaag nog hoorde was dat het zou kunnen dat de gas pomp niet goed meer is. LPG is door volvo ingebouwd in 94 (dacht ik) Zou dit kunnen?

En wat zijn eventueel de andere mogelijkheden?
744 > 854 > 745 > 854

FGG

Hoe herken je een backfire ??? (even uit interesse)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elmarconi

Citaat van: jaapieo op 14-04-2006 17:30:21
Hallo,

Na heel wat gelees en gezoek op het forum begin ik aardig aan het eind van mijn opties te komen.

Ik heb een '92 sedan, automaat met 316000 op de teller. Hij rijdt opzich lekker, aangezien ik veel rotondes rij op weg naar mijn werk en huis (24  :-\ ) komt het vaak voor dat ik afrem tot bijna stilstant en vervolgens "vol" vermogen vraag. Als de motor goed warm is na cq 40 km. resulteert dit redelijk vaak in een backfire. Gemiddeld heb ik momenteel om de 50 km (1x per rit) een backfire. Mijn LMM is dan ook niet meer in gebruik ;)

ik heb de volgende dingen al gedaan:
- boegies vervangen
- boegie kabel "geleend" (uit een '96 t5 am. met 130.000 km)(de mijne waren nog uit 92)
- Rotor vervangen
- verdeelkap vervangen

verder weet ik niet meer zo goed wat het kan zijn en begin ik er ook aan te denken om hem weg te doen.

wat ik vandaag nog hoorde was dat het zou kunnen dat de gas pomp niet goed meer is. LPG is door volvo ingebouwd in 94 (dacht ik) Zou dit kunnen?

En wat zijn eventueel de andere mogelijkheden?

Gaspomp zou LPi impliceren? Maar LPi en backfire is mij volledig onbekend.
Meestal is backfire gevolg van een lek in het aanzuigtraject nadat het LPG aan de luchtstroom is toegevoegd. Ik ken een 960 waar zeker 2 maand zoeken in heeft gezet omdat het lek, (aansluiting slangklemmen) een niet te zien klein spleetje had, wat er dus bij flinke onderdruk, bijv. volgas vanuit laag in de toeren, het aangezogen lucht-LPG mengsel zo verdunde dat het slecht wou ontsteken.

Dus, vanaf waar het LPG de inlaat inkomt als verdacht beschouwen, en op zoek naar lekjes.
--
Autogas Inside . . .

pimsam

Ik heb 1 keer een backfire nadat ik met een bijna lege gastank (AMS) vol gas gaf en tot 6000 tpm doortrok. Dom van mij en het resulteerde in een knal onder de motorkap. Vervolgens kon ik nog net de kant van de weg bereiken.  Deksel van luchtfilter los geknald, LMM kapot, kapje over de CIS klep los en katrol gaskabel losgesprongen.

Een arm mengsel kan dus resulteren in een backfire. Maar ook een laag toertal met volgas kan resulteren in backfire (rotonde in derde versnelling en met veel gas wegrijden). En tijdens de start is de kans op een backfire groot. Daarom starten de AMS systemen ook altijd op benzine. LPI heb ik geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat als een pomp niet voldoende gas levert bij volgas er een arm mengsel ontstaat dat een backfire tot gevolg kan hebben.

Hen3

Citaat van: FGG (Florian) op 14-04-2006 18:09:18
Hoe herken je een backfire ??? (even uit interesse)

Je hoort een knal en je motor slaat af. Daarna wil ie niet goed meer lopen omdat er een slang is losgeschoten.
Dat was tenminste wat er bij mij ooit gebeurde..... slang er weer op en lopen maar.

Oh ja... als je pech hebt kan je luchtfilter in de fik vliegen. Het best kun je daarom meteen proberen te starten, dat doof je een eventueel vuurtje weer.

Roger B.

Het probleem kan ook veroorzaakt worden door een verkeerd ontstekingstijdstip (ik meen te vroeg), het mengsel wordt dan al ontstoken VOOR de inlaatklep dicht is en dus kan de explosie in je luchtinlaatsysteem komen (met eventuele schade als gevolg)

italia

Slechte doorstroming van het mengsel levert vaak ook problemen op, bv door een oud luchtfliter. Regelmatig (vroeg) onderhoud is hierom van levensbelang.

Bij G3 is Backfire nagenoeg onmogelijk. (waarom moet je me niet vragen, zal vast met de vorm en functie van de gasring te maken hebben...)

elmarconi

Citaat van: italia op 15-05-2006 15:49:43
Slechte doorstroming van het mengsel levert vaak ook problemen op, bv door een oud luchtfliter. Regelmatig (vroeg) onderhoud is hierom van levensbelang.

Bij G3 is Backfire nagenoeg onmogelijk. (waarom moet je me niet vragen, zal vast met de vorm en functie van de gasring te maken hebben...)

Lpi heeft geen gasring maar injectoren.
Kijk hier maar eens.
--
Autogas Inside . . .

italia

Klopt Elmacaroni, maar LPI is geen G3 en visaversa

Dit is een Appels en Peren...  ;D

elmarconi

Citaat van: italia op 16-05-2006 08:33:06
Klopt Elmacaroni, maar LPI is geen G3 en visaversa

Dit is een Appels en Peren...  ;D

Een eerste generatie gasinstallatie is een conventionele, mechanisch gestuurde gasinstallatie. De tweede generatie (G2) is computergestuurd.
Een G3-autogasinstallatie verschilt in de volgende opzichten van een G2-installatie:

- zelflerend (zelfcorrigerend), net als moderne benzine-injectiesystemen
- volledig automatisch afstelbaar, dit systeem zorgt zelf altijd voor de juiste brandstofafstelling
- geschikt voor on-board diagnostics, een systeem dat technische storingen van een auto registreert en opslaat, zodat deze tijdens een onderhoudsbeurt uitgelezen kunnen worden

Ik ben me niet bewust van LPi installaties die niet G3 zijn. Het kan uiteraard wel maar ik zou de meerprijs van LPi niet accepteren als deze niet G3 zou zijn.

Verder ken ik meerdere G3 (niet LPi) volvo's met verdamper (Prins oid) waar de luchtfilterhuizen niet meer in nieuwstaat  ;D zijn omdat er een paar flinke klappers hebben plaatsgevonden.

Na lang zoeken bleek de oorzaak een vacuumlekje in het aanzuigtraject.
Gefixed, en sindsdien geen backfire meer.
--
Autogas Inside . . .

italia

Verassing!!!

Gister met het AMS (g3.. ;0 ) even langs de kant van de weg gestaan.

Mn vriendinnetje reed (stom van mij natuurlijk) en net op het moment van kickdown om de voorganger in te halen een grote knal.

Na wat speurwerk vond ik het dopje van de aanzuig op de accu, en bleek het volledige luchtfilterhuis los te liggen. Motor bleef wel lopen trouwens.

Boel weer in elkaar gezet maar nu rijst er de vraag waarom?

Regelmatig onderhoud gehad, nieuwe filters en bougies 10K oud. maar blijkbaar wel een historie van eerdere backfires omdat er diverse scheuren in het luchtfilterhuis zaten.

Stationair ist ie enigsinds van slag. Gister 1500 toeren, vandaag 1200 en dalende. Blij dat het om een 10 klepper gaat, anders was ik nu ook aan de beurt.....

Freakybaby

backfire heeft mij ook mijn LMM gekost.  bij mij is het bij het met tussengas terugschakelen van 4 naar 2 gebeurd (vandaar ook tussengas) deksel van het luchtfilter los, motor bleef gewoon lopen maar ik vond die plof onder de kap reden zat om zsm te stoppen.

Ik heb met een leen bobine gemerkt dat er ook door de bobine best veel gedaan kan worden om een backfire te voorkomen. (mijn bobine met koude motor flink ploffen, met de leen bobine veel minder ploffen.)

Bij mij is het zo dat de motor niet uivalt als je de stationair regelaar los haalt, en dat zou volgens Ludo wel moeten. Ik moet dus nog even een stationair regelaar vinden om te testen.

Mijn stationair toerental is wisselend 1100 tot braaf 800. (op benzine dan)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Citaat van: Freakybaby op 09-07-2007 15:23:41
Bij mij is het zo dat de motor niet uivalt als je de stationair regelaar los haalt, en dat zou volgens Ludo wel moeten. Ik moet dus nog even een stationair regelaar vinden om te testen. 

bij mij valt de motor alleszins af als je de stekker van de regelaar afhaalt.
je kan hem ook middels OBD even aansturen om te controleren alstie werkt.  ;)

om kapotte LMM e.d. te vermijden, kan je een rubber dop in het luchtfilterhuis monteren. (beetje creatief zijn...)
bij een backfire vliegt dan enkel die dop eraf, zonder dat je verdere (hogere) kosten hebt.

thuur

Citaat van: Ludo op 09-07-2007 16:07:22
Citaat van: Freakybaby op 09-07-2007 15:23:41

Volgens Vadis moet de auto zo'n 1400 toeren stationair gaan lopen als je de stekker van de stat.reg. lostrekt. (Let wel, je krijgt een foutcode). Mijn GLE ging schommelen tussen 1200 en 1600 toeren met een frequentie van ca. 2 sec. :o

De dop hoeft niet bij de 10V, er zit geen dure LMM die stuk kan.

Gr ;)

Freakybaby

Citaat van: Ludo op 09-07-2007 16:07:22

En hoe moet ik dat dan doen? Storingscode vd LMM zit erin, das duidelijk, maar dat stationair regelaar aansturen via OBD?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn