Lekkage koelvloeistof en kosten?

Gestart door koekdoosopwielen, 15-04-2006 13:06:35

Vorige topic - Volgende topic

koekdoosopwielen

Mijn v70 tdi (240000 km) lekt koelvloeistof:

februari minus 3 cm (tov randje koelvloeistof reservoir, km gereden ongeveer 3000)
maart minus 0,5 cm (km gereden ongeveer 3000)

Weet iemand wat mogelijk het euvel is en wat dit ongeveer gaat kosten om te laten repareren? Of moet ik gewoon doorrijden en regelmatig bijvullen.

Alvast bedankt.

mehn

Dat kan vanalles zijn.
Last van vettige ramen of zoete geur in de auto? Kijk dan eens naar je kachelradiator.
Die zit in een witte kunststof bak, als die lekt kun je dat eenvoudig zien.

Kijk anders HIER ff voor foto's

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

@®-

Inspecteer de motor ruimte op koelvloeistof. Ik ben er vanmiddag ook achter gekomen dat ik een lekkage heb  >:(. Ik moest ook bijvullen en zag ineens verse koelvloeistof. Nu nog zoeken waar het vandaan komt.

@®-

Citaat van: @®- op 16-04-2006 20:18:09
Inspecteer de motor ruimte op koelvloeistof. Ik ben er vanmiddag ook achter gekomen dat ik een lekkage heb  >:(. Ik moest ook bijvullen en zag ineens verse koelvloeistof. Nu nog zoeken waar het vandaan komt.
Onder de auto gekropen, van boven bekeken maar kan niets zien. De verse koelvloeistof ligt als je voor de auto staat aan de linker kant van de radiateur (op de onderplaat van de auto die de radiateur e.d. beschermt). Gekeken naar de aansluitingen van de koelslangen, ook niets. Zou het dan mijn radiateur zijn?

thuur

Citaat van: @®- op 17-04-2006 19:51:44
Inspecteer de motor ruimte op koelvloeistof. Ik ben er vanmiddag ook achter gekomen dat ik een lekkage heb >:(. Ik moest ook bijvullen en zag ineens verse koelvloeistof. Nu nog zoeken waar het vandaan komt.
Onder de auto gekropen, van boven bekeken maar kan niets zien. De verse koelvloeistof ligt als je voor de auto staat aan de linker kant van de radiateur (op de onderplaat van de auto die de radiateur e.d. beschermt). Gekeken naar de aansluitingen van de koelslangen, ook niets. Zou het dan mijn radiateur zijn?

Hee, dat had ik ook. Meestal is het dan de bovenste slangaansluiting. Soms is het plastic gebroken, soms kun je de slangklem wat aandraaien.

Bij mij bleek de plastic zijkant zeer lichtjes (een paar cm.) te lekken, halverwege de zijkant waar deze op het binnenwerk zit geklemd.

Sterkte!

Gr :-\

[edit] Nee, dat is niet te repareren. Een radiatorenrevisiebedrijf kan wel een nieuw binnenwerk plaatsen. [/edit]

Jeroentjuh

Citaat van: koekdoosopwielen op 15-04-2006 13:06:35
Mijn v70 tdi (240000 km) lekt koelvloeistof:

februari minus 3 cm (tov randje koelvloeistof reservoir, km gereden ongeveer 3000)
maart minus 0,5 cm (km gereden ongeveer 3000)

Weet iemand wat mogelijk het euvel is en wat dit ongeveer gaat kosten om te laten repareren? Of moet ik gewoon doorrijden en regelmatig bijvullen.

Alvast bedankt.

240.000km? Distributie met waterpomp al vervangen? Zo niet kijk dan ff naar je waterpomp...... Anders ff je koelsysteem op druk zetten en kijken waar die lekt.....

@®-

Citaat van: thuur op 17-04-2006 20:28:54
Citaat van: @®- op 17-04-2006 19:51:44
Inspecteer de motor ruimte op koelvloeistof. Ik ben er vanmiddag ook achter gekomen dat ik een lekkage heb >:(. Ik moest ook bijvullen en zag ineens verse koelvloeistof. Nu nog zoeken waar het vandaan komt.

Hee, dat had ik ook. Meestal is het dan de bovenste slangaansluiting. Soms is het plastic gebroken, soms kun je de slangklem wat aandraaien.

Bij mij bleek de plastic zijkant zeer lichtjes (een paar cm.) te lekken, halverwege de zijkant waar deze op het binnenwerk zit geklemd.

Sterkte!

Gr :-\

[edit] Nee, dat is niet te repareren. Een radiatorenrevisiebedrijf kan wel een nieuw binnenwerk plaatsen. [/edit]
Stel het zou dit zijn zou het dus opgelost zijn met een nieuwe radiateur?

thuur

Citaat van: @®- op 17-04-2006 20:33:20
Stel het zou dit zijn zou het dus opgelost zijn met een nieuwe radiateur?

Als de bovenste slangaansluiting gebroken is, of de plastic bak loslaat van het binnenwerk: ja.

Maar ben er zeker van! Zou zonde zijn als een slangklem of een slang verrot is... :-\

Gr ;)

@®-

Ik moet wel zeggen dat de bovenste slangklem erg geroest is, en dat ik wel wat kalkafzetting zie daar onder maar geen verse koelvloeistof.

@®-

Zojuist een stuk gereden en gekeken, in eerste instantie zag ik niet, totdat ik eronder kroop. Waar de radiateur aan de onder kant aan de platsic bak zit zit mijn radiateur tegen mijn opvangbak/beschermplaat aan en daar is het nat.
Aan de rechter kant van de auto/radiateur vanuit de auto gezien.

Niet het rode pijltje maar waar het kunststof vastzit op de radiateur, haaks op het rode pijltje

thuur

Citaat van: @®- op 18-04-2006 20:27:29
Zojuist een stuk gereden en gekeken, in eerste instantie zag ik niet, totdat ik eronder kroop. Waar de radiateur aan de onder kant aan de platsic bak zit zit mijn radiateur tegen mijn opvangbak/beschermplaat aan en daar is het nat.

Niet het rode pijltje maar waar het kunststof vastzit op de radiateur, haaks op het rode pijltje

Je ziet de druppels echt tussen de plastic bak en binnenwerk vandaan komen?

Dan rest je maar 1 echte oplossing :-\

Gr :P

@®-

Citaat van: thuur op 19-04-2006 00:29:12
Citaat van: @®- op 18-04-2006 20:27:29

Je ziet de druppels echt tussen de plastic bak en binnenwerk vandaan komen?

Dan rest je maar 1 echte oplossing :-\

Gr :P
Eehhmmm, even wachten en aanzien denk ik, nu is ie weer droog en koelwaterpeil blijft op peil  ??? :-\

SenorSjon

Tja, ik heb net een radiatorwissel achter de rug. Reparatie door garage is een €400-450 euro. Als je het zelf doet (is op zich niet moeilijk, alleen wat gepruts) zit je rond de 100-150 voor een nieuw radiator en een vrije zaterdag .:P

@®-

Ik heb dus geluk  >:( hij is lek.

Wie weet hoeveel het werk het is om de radiator te wisselen voor een doe het zelfer.

SenorSjon

Wij waren met behulp van een Haynes wel ff bezig. Maar dat was meer omdat er meer onderdelen in de weg zaten dan de Haynes beschreef.

1. Lego weghalen, oftewel de slang voor het luchtfilter en de 2(?) interieurfilters.
2. Fan verwijderen. Deze zit met 4 schroeven vast aan de voorkant. Dop 8 en 10 uit mijn hoofd. Plaatje erboven weghalen (die met de relais) en wat stekkers loshalen. Dan kan je de fan er zo uit tillen.
3. Onderplaat weghalen. Deze zit met een paar klemmen en 2 schroeven vast. Schroeven zitten tussen wiel en mistlamp in ongeveer. Bestuurderszijde had bij mij een obscuur potje met luchtslang in de weg hangen. Weet nog steeds niet wat dat is. Daar zat ie iig achter.
4. In geval van A/C.
A/C radiator boven loshalen en radiator met touw of tie-wraps aan bovenste plaat hangen, dan onderste 2 schroeven loshalen. Schroeven zitten aan straatzijde.
5. Aftappen, slangen loshalen.
6. Radiator hangt halverwege op 2 steunen. Deze zitten van onderaf vastgedraaid in een gelaste moer. Loshalen en je kan de radiator uitnemen. Als dit moeizaam gaat ivm ruimte kan je ook de auto aan 1 kant een beetje opkrikken, dan heb je wat meer speling en kan je de radiator ook onderlangs weghalen.

Dit is het in een notendop.

Al met al zijn we er wel een poos mee bezig geweest. Vooral omdat er wat onderdelen niet geheel vrijwillig losgingen. Maar als je een zaterdagje tijd hebt is het wel te doen. En het scheelt je bijna 300 euro ofzo.