Brainstorm: Koeling van de turbo

Gestart door jan855t5r, 28-10-2002 23:51:50

Vorige topic - Volgende topic

jan855t5r

Bij onze Volvo's zit de turbo eigenlijk niet optimaal....Helemaal achter het blok, laag weg...
Op een Saab 9-3 zit 'ie beter n.l. in de rijwind direct achter de radiateur. Waarom hoor ik jullie denken.

Door betere koeling van het turbo-huis zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om meer levensduur uit je turbo te halen EN meer vermogen door lagere inlaatluchttemperatuur.

Gezien op: http://www.xs4all.nl/~pjdp/index2.htm

Kijk goed naar de DUBBELE pijp die over de kop heen leidt; dit is gewoon een stuk flexibele aluminium pijp dat op de normale standaard luchtinlaat-nozzle is aangesloten en die verticaal naar beneden gaat tot vlak boven de Turbo-compressorhuis: rijwindkoeling!
De andere pijp is uiteraard je normale '94 inlaatsysteem.
Je airbox-inlaat kan je dan verleggen naar de spoiler.

Bij de foto staat ook nog een toelichting wat de winst is van deze modificatie: 3% meer volume de moter in en 5% lagere olietemperatuur. Winst in PK? onbekend... 3%?

Tom, Marc, Johann iets voor jullie? ;-)
Ik ga in ieder geval hobbyen!

Groet
Jan

PJ-T5R

Jan,

En ik maar zoeken op mijn eigen homepage.......
Ik denk dat je een link via mijn homepage hebt bereikt.

Toevallig deze?

http://www.mr-tuning.de/showroom/850t5r.html

Of bedoel je nog een andere foto?

Groet PJ

jan855t5r

He PJ,

Je hebt gelijk! Foute URL. 't was al laat op de avond...
Leuke site trouwens, die van jou. Zo genereer ik ook nog wat site-hits voor jou! ;D

Dus medelezers : ik bedoel de link in de posting van PJ!

Groet
Jan

Mellow_yellow

Het zal zeker helpen, ik heb dit ook al een keer gezien. Inmiddels heb ik al wel de intercoolerpijp boven de motor geisoleerd. Deze koelpijp komt er ook nog wel op, maar dan moet ik eerst even wat meer vrije tijd hebben....  :)

Gelebanaan

Hmm, had die foto inderdaad al eens gezien. Lijkt wat in te zitten....... Wat dacht je van het omgekeerde? De twee luchthappers in de voorspoiler gebruiken om via de onderzijde frisse lucht naar de turbo te leiden? Laat ons je ervaringen weten?

Viper

Een luchthapper op je motorkap maken, is dat niets? Hitteschildje boven de turbo weghalen. Volgens mij blaas je dan de hitte onder je auto door. Of zie ik dat verkeerd???
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Plim

CiteerEen luchthapper op je motorkap maken, is dat niets? Hitteschildje boven de turbo weghalen. Volgens mij blaas je dan de hitte onder je auto door. Of zie ik dat verkeerd

Een beetje zoals bij een Subaru Impreza ? Misschien kun je de turbo ook nog extra koelen, zoals ze dat bij Subaru doen met een water spuit ? ???
Venetian Red

Johann

Hier is ook nog een V70R met die aanpassing.

Joris_Scholte

Ik heb ergens een filmpje van een fransman met een (over-)gemodificeerde 850 Estate. Een oranje. Misschien wel eens gezien? Was ooit bij het programma "Turbo", op Discovery Channel. Auto vind ik persoonlijk niet om aan te zien, maar hij heeft ook een luchtsleuf op z'n motorkap gemaakt. Mwoh. Beetje té.

Joris_Scholte

Leuke fotoserie. Zit wel het e.e.a aan mooi spul tussen.

jan855t5r

DAT is precies zoals ik het wil Johann!   ;D
Perfecte foto. Gaan we doen. (heb de flexibele alu-slang al in huis... ;D  )
Ik heb bij mijn auto al even gekeken waar de lucht 'gepakt' wordt. Voor de auto staand, aan de bovenkant van de  linker zijde van de radiateur zit een klein plastic plaatje. Als je daar een passend rond gat in maakt kom je uit in de koude luchtstroom achter de moterkapgrille.
Ik heb helaas nog geen '94-inlaatbuizenset dus vastzetten van de extra buis zal lastiger worden.
Wat betreft het hitteschildje:
Misschien maak ik daar een gat in waar ik met de alu-slang op kan aansluiten. Of ik haal 'm er helemaal af. Daar moet ik nog even over nadenken.

groet
Jan

jan855t5r

Plim,

Wat jij waarschijnlijk bedoelt met extra waterkoeling op die Subaru's is:
OF waterinjectie (chargecooling, koelt het mengsel waardoor het in volume afneemt waardoor je bij dezelfde druk meer mengsel de moter in kan pompen)
OF een waterspray-installatie op de intercooler (waardoor deze NOG beter intercoolt. effect is vergelijkbaar.)

Water OP de turbo spuiten lijkt mij geen goed plan...
(stoomgordijnen  ???  ;D)

Groet
Jan

jan855t5r

Viper,

Die luchthapper zal perfect werken maar ik wil beslist niet zagen in mijn moterkap!!  
De look moet volledig standaard zijn maar de moter moet een BEUL   ;D ;D zijn. Dan is die oplossing zoals op die foto-link van Johann nog zo gek niet.

Groet
Jan

Viper

Dat idee van Johan is ook helemaal niet gek. Van mij mag trouwens een 850 best een beetje afwijken. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. Ik heb wel eens een foto van een 850 gezien, met op de motorkap een luchthapper. Ik geloof ergens op de site van Marc. Staat helemaal niet onaardig, tenminste, dat vind ik.

Groeten,

Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!