Airco check

Gestart door MarcoV, 22-04-2006 11:42:09

Vorige topic - Volgende topic

Roger B.

Ombouwen van R12 naar R134A omvat het ledigen, reinigen van het systeem, vervangen van vulnippels, droger en filter (en eventueel wat pakkingen) en daarna weer vullen met het nieuwe koudemiddel met bijbehorende olie.

Het probleem waarom R12 systemen niet zondermeer met R134a gevuld kunnen komt vanwege het feit dat R12 minerale en R134a synthetische olie heeft, en de ene niet met de ander samen kan.

Ik heb via internet laatst voor een voyager gezocht, en op een site voor volvo-oltimer enthousiasten kwan ik een stukje tegen over een bedrijf in het oosten van gelderland (hengelo of  enschede meen ik) en een in dordrecht waar er ipv R134a een ander, wel toegestaan koudemiddel ipv het verboden R12 in het systeem gedaan wordt. Dit koudemiddel kan wel samen met minerale olie en daardoor is ombouw niet nodig.

Mijn chrysler voorzien van die spul zou pakweg 125 euro kosten

Vertigo

MarcoV

Citaat van: Roger B. op 25-04-2006 21:29:00
:D
niet helmaal correct, 5 jaar 10% per jaar is 59% ongeveer (telkens 10% van de inhoud,
dus 100%x0.9x0.9x0.9x0.9x0.9=59.04%

Maar ik volg het idee... binnekort maar eens bijvullen die airco

Staat ook meer dan 50% ;D

MarcoV

Roger B.

@vertigo

Nee gewoon een aircoboer die een ander koudemiddel (r145 oid was het geloofik) dat wel toegestaan is, en ook in het r12 systeem gebruikt kan worden in plaats van de R12 erin doet.

konniekip

mooi verhaal over airco http://idna.org/airco/menu/auto_airco/auto_airco.asp

413a heet het spul wat een vervanger voor R12 is.

Roger B.

Ik denk dat het in elk geval beter is dan ombouw naar R134a ...zeker gezien de kosten die aan zo'n ombouw hangen (voor mijn voyager omstreeks 2000 euri)

rolvio

Heb het destijds met mijn audi laten doen. Zat R12 in, is opnieuw afgevuld met die vervanger R416A en werkte perfekt. Dat spul heeft wel een iets minder sterk koelend vermogen dan R134A  zei men, maar dat merkte ik amper. Uitblaastemp. was bij mijn audi 7 graden en das lekker fris in de zomer 8)

Rolf

konniekip

R12 schijnt echter nog wel het meest potente middel te zijn. Waar heb je er die vervanger in laten stoppen?

Roger B.

in zijn audi, schreef ie toch?

en ik neem aan in het aircosysteem van die audi, anders werkt het niet he ;-)

KIM

Je kunt proberen om R134a in je R12 systeem te pompen. Als het aircosysteem een echt goede kwaliteit heeft (Oude systemen hebben dat vaak wel) dan zal dit systeem wel bestand zijn tegen de andere olie. Verder is het ook zo dat R134a een kleinere molecuulstructuur heeft, waardoor afdichtingen iets nauwkeuriger dienen te zijn.
Doe het alleen als je toch overweegt om over te gaan op een R134a systeem, want als de olie toch je systeem blijkt aan te tasten, dan dien je dus alle afdichtingsringen e.d. te vervangen.

Ik ga deze handeling overigens binnenkort op mijn Triumph TR7 cabrio uit 1980 uitvoeren. Ik hou jullie wel op de hoogte....

konniekip

ben benieuwd... Voorlopig rij ik nog wel op R12 gas verder, het werkt nog prima, en een R12 systeem lekt veel minder dan een 134a systeem, dus ik denk dat ik nog wel een jaar verder kan... (nu 2 jaar geleden gerefilld).

KIM

In Belgie kunnen ze het ook nog wel met R12 voor je vullen (daar is het nog toegestaan meen ik me te herinneren)

Roger B.

Ik meen dat het inmiddels OOK in belgie niet meer toegestaan is (en dus alleen nog illegaal r12 vullingen mogelijk zijn)

Maar waarom r134 in je R12 systeem pompen als een onschadelijke andere oplossing mogelijk is (het vervangende gas)??

)()()sT

Vanmorgen was er in Heerlen bij mijn ouders "om de hoek" een gratis airco-check ochtend. Toen ik nog in bed lag is mijn vader al eens gegaan omdat zijn ECC (Deltamill) niet echt meer koelde, na iets bijvullen koelde ie weer perfect. Ik geloof wel dat ie komende week een keer voor een uitgebreidere service-beurt teruggaat.

Mijn ECC koelde wel nog goed, maar ik vond dat de pomp vrij snel in- en uitschakelde. Na 150 gram koelmiddel bijgevuld te hebben kon ik weer gaan. Kosten €15,-  8)

Remko

De mijne schakelt helemaal niet meer in :o :o

Heb even het forum doorgelezen en het stekkertje losgehaald van de leiding bij het schutbord
maar de klik hoor ik niet, wel dat het toerental anders wordt ??? ???