850 GLT 20 V tunning

Gestart door Maarten, 30-08-2002 00:09:36

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Ik wil mijn 20 klepper iets sneller laten optrekken , heb al gebelt met DBM Tunning in Maarsen, die konden chippen met het maximale bereik van 15 pk meer.
Zonder nou meteen over een T5 te beginnen wat zou ik kunnen doen?????
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Johann

Ligt er aan wat 't kost natuurlijk.
Ik denk niet dat je er erg veel van zult merken.
Het ligt er ook aan of 't een netto PK winst is of eentje over het gehele bereik.
Met netto bedoel ik dat je 15PK wint bij 5700 toeren en verder nergens.
Vraag even of ze een indicatie kunnen geven van de koppel curve t.o.v. standaard, dan kun je ongeveer wel zien wat de tuning doet.
Als je in 't midden veel koppel kunt winnen dan voelt de auto wel weer veel sterker.

micha

Volgens mij levert DBM maarsen rica chips. (Niet dat dat er wat toe doet, gewoon een opmerking terzijde)

Robinson

Johann,

Chippen doet niet veel aan koppel bij niet-turbo motoren.
Andere snellere nokkenassen,kopbewerking,ander filter en sportuitlaat kan leuke winst opleveren, echter alleen bij een hoger toerental.
Wil je meer koppel, dan zul je met andere zuigers moeten gaan werken i.e KOSTBAAR.
Humphrey

Johann

CiteerJohann,

Chippen doet niet veel aan koppel bij niet-turbo motoren.
Andere snellere nokkenassen,kopbewerking,ander filter en sportuitlaat kan leuke winst opleveren, echter alleen bij een hoger toerental.
Wil je meer koppel, dan zul je met andere zuigers moeten gaan werken i.e KOSTBAAR.
Humphrey

Je kunt ongeveer 15% aan koppel winnen in een bepaald gebied maar als dat gebied niet zo gunstig ligt dan heb je er niet zoveel aan.
15% kan de auto heel anders doen aanvoelen maar je went er wel snel aan, uurtje ofzo ;D

Robinson

Dat gebied ligt altijd hoger in het toerentalbereik,
dus vooral bij 16-kleppers krijg je dan van die "screamers".
En inderdaad vermogen went,
gr,
Humphrey
PS.
Door toerentalbegrenzing te verleggen met pakweg 500rpm.,
is het vaak mogelijk om in z'n 2 de 100km/h-grens te halen, scheelt 1 keer schakelen,dus sneller.
Is middels chiptuning eenvoudige zaak.

Maarten

Bedankt voor de info mischien dat ik toch nog wat betere info bij de heren tunners moet opvragen .
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

denkweb

TuNNers... dat zijn ze....

denkweb

En dan nu de wasmachine vraag: kan het goedkoper :-)

ed

Maarten,

Heb je hier: http://www.easternaerospace.com/automotive/engine/
al eens gekeken? Volgens hen kun je een turboloze motor ongeveer 90 PK meer laten leveren, in jouw geval 260 dus. Ik vind het erg veel, maar bedenk je dat de 2 liter racer ook iets van 300 pk leverde zonder turbo! Het toerental lag welliswaar op 8500 rpm, maar toch is het erg veel. Je kunt al aan het koppel van de motor zien dat er wat winst is te behalen. Het max koppel ligt op 220 Nm. Dat moet uit een efficiente 2.5 liter (2.4 nogwat) op een 240-250 NM kunnen komen. Heeft dus alles te maken met flow van de lucht door de motor enz. Zo'n 90 PK extra kost ongeveer 3.500 dollar, niet echt goedkoop denk ik, maar er zijn ook mildere varianten.

Door het koppel ook door te laten lopen bij hogere toerentallen gaat het topvermogen dus omhoog. Of de auto daar beter van gaat rijden is nog maar de vraag. Je kunt een andere nokkenas monteren, waardoor het vermogen bij hoge toerentallen omhoog gaat. Dit gaat bijna altijd ten koste van het middengebied, en dat is nu net het deel waarin we ons meestal bevinden. Als je serieus vermogen (bruikbaar) wilt kun je het beste een turbo monteren. Ook daar zijn bedrijven voor die een aftermarket turbo kunnen monteren. Ik zou zelf dan eerder mijn auto inruilen voor een turbo variant. Alles is dan meteen aangepast (denk aan remmen e.d.)

Je turboloze auto tunnen kost dus relatief veel geld, en het levert een heel klein beetje op aan winst.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

CiteerMaarten,

Heb je hier: http://www.easternaerospace.com/automotive/engine/
al eens gekeken? Volgens hen kun je een turboloze motor ongeveer 90 PK meer laten leveren, in jouw geval 260 dus. Ik vind het erg veel, maar bedenk je dat de 2 liter racer ook iets van 300 pk leverde zonder turbo! Het toerental lag welliswaar op 8500 rpm, maar toch is het erg veel. Je kunt al aan het koppel van de motor zien dat er wat winst is te behalen. Het max koppel ligt op 220 Nm. Dat moet uit een efficiente 2.5 liter (2.4 nogwat) op een 240-250 NM kunnen komen. Heeft dus alles te maken met flow van de lucht door de motor enz. Zo'n 90 PK extra kost ongeveer 3.500 dollar, niet echt goedkoop denk ik, maar er zijn ook mildere varianten.

Door het koppel ook door te laten lopen bij hogere toerentallen gaat het topvermogen dus omhoog. Of de auto daar beter van gaat rijden is nog maar de vraag. Je kunt een andere nokkenas monteren, waardoor het vermogen bij hoge toerentallen omhoog gaat. Dit gaat bijna altijd ten koste van het middengebied, en dat is nu net het deel waarin we ons meestal bevinden. Als je serieus vermogen (bruikbaar) wilt kun je het beste een turbo monteren. Ook daar zijn bedrijven voor die een aftermarket turbo kunnen monteren. Ik zou zelf dan eerder mijn auto inruilen voor een turbo variant. Alles is dan meteen aangepast (denk aan remmen e.d.)

Je turboloze auto tunnen kost dus relatief veel geld, en het levert een heel klein beetje op aan winst.

Ed

Leuke spulletjes bij Eastern Aerospace, maar ook daar zie je dat de enige manier om echt veel vermogen uit een atmosferische motor te halen al snel tot het bewerken van de cilinderkop en kleppen uitdraait. Die 15pk met chippen kun je ook wel generen met een ander filter, een sportuitlaat en wat pittigere bougies. Maar dan houdt het 'low-budget' tunen van een atmosferische 850 ook wel mee op.

Maarten

Heren bedankt voor alle info , maar ik zie af van het tune gebeuren en hoop dat de staats loterij aan mijn zijde staat of  dat er iemand is die de hoofdprijs geeft voor mijn 20V.
Nogmaals Bedankt. [smiley=cwm39.gif]

roffel13

Mijn C70 T5 wil ik gaan tunen, bij mijn zoektocht ben ik naast deze pagina ook aanbeland bij Heico Sportiv.
Heeft iemand ervaring met deze firma?
Ik overweeg nog of ik de werkzaamheden in eigen beheer ga doen of laat doen door hun.
Naast de chiptuning komen er de hochleistungsbremsanlage onder.
'standaard is mijn C70 voorzien van een Volvo sport onderstel, reden waarom ik het onderstel voor het overige zo laat.
suggesties ?
Sven