welke turbo voor 850R

Gestart door Racingturboke, 24-04-2006 07:02:45

Vorige topic - Volgende topic

Racingturboke

Ik zou mijn turbo laten reviseren vooraleer ik het motorvermogen zou aanpassen.
Ik heb eerst een prijsaanvraag gedaan voor revisie  :o
om en beide 1000 euro  >:(

Ik heb ook een andere firma gecontacteerd voor een nieuwe turbo  ::)
Ze hebben 3 verschillende soorten  :D

1)      T3 hybride turbo
Kostprijs :  795.25 euro + BTW
Optie : 360° thrust bearing kit, prijs 128.50 euro + BTW

2)      T3/T4R-BB kogellager turbo
Kostprijs : 1253.70 euro + BTW

3)      GT2871R kogellager turbo
STD met T25 flens ( turbine inlet)
*mogelijk als optie verkrijgbaar met T3 flens (laten we nog weten)
Kostprijs : 910.35 euro + BTW

Ik weet niet wat het beste is voor mijn auto  ???
Ik heb wel al ergens op dit forum gelezen over een 18T/19T turbo,
maar daar vind ik geen info over  ::)

Ik zou mijn auto laten chippen en misschien een 3" downpipe plaatsen :P

emielC70

Je hebt geloof ik zeker een T3 flens nodig omdat daar een adapter voor te krijgen is bij ATP.

Ik ben ook naar een turbo aan het kijken. Ik zoek zelf eentje met een mooi breed koppel en hij moet ongeveer 400 pk kunnen halen.

Ik heb toen het advies gekregen voor die GT28rs volgens mij is dat dezelfde als GT2871R. Alleen ben ik nu nog ff informatie aan het opzoeken/vragen over een GT32. Die is namelijk aanzienlijk goed koper en ik heb verhalen gelezen dat die ook 400 pk moet kunnen halen. Ik weet alleen niet wat die doet qua turbogat en of ie een beetje snel opspoelt.

Mag ik vragen bij welk bedrijf je deze prijzen hebt opgevraagd?

Johann

Citaat van: Racingturboke op 24-04-2006 07:02:45

1)      T3 hybride turbo

Ik weet niet wat het beste is voor mijn auto  ???
Ik heb wel al ergens op dit forum gelezen over een 18T/19T turbo,
maar daar vind ik geen info over  ::)

Ik zou mijn auto laten chippen en misschien een 3" downpipe plaatsen :P

T3 flens is makkelijker omdat het boutgaten patroon op het 850 spruitstuk gelijk is aan de T3. Met een tussenflens of het affrezen van het orginele spruitstuk kun je een T3 pas maken. Een T25 heeft iets kleiner patroon waabij je half in het patroon van de T3 uit komt.

Een GT2871R met "Interne" externe wastegate van ATP komt op ongeveer 1500 dollar met wat klein pruttel er bij. Een T3/T04 kun je ook doen is echter wel merkbaar langzamer met opspoelen. Ook heb je bij de grotere turbo's aardig wat lag en zal en 50 of 57 trim T04 pas boven de 3000 of zelfs 3500 een kaar aan druk komen.

De GT3071 laat eenzelfde gedrag een beetje zien alleen kan deze al werkbare druk leveren vanaf ongeveer 2800 toeren. Een T3/T04 heeft een hardere overgang van geen druk naar druk. Eerst dus niets en dan ineens komt ie op gang. Bij plankgas in de toeren en dan doorschakelen laat de T3/T04 iets lag zien. Hij heeft weer even nodig om op gang te komen. Een GT3071 (R of BB) klapt er gelijk weer vol op.

De info die ik over de GT32 heb kunnen vinden, zelfde compressor kant als de GT3071 maar grotere turbine. Ook heeft de GT32 blijkbaar een journal bearing ipv. een ball bearing. Het is eigenlijk een tussenmodel van de oudere T3/T04 en de nieuwere GT ball bearing turbo's. Wat ik er verder van kan zien is de turbine groter, een A/R .69 in de kleinste uitvoering. Dit zal het opspoelen ook niet ten goede komen. Turbine heeft ook een "devided" inlaat in de turbine wat eigenlijk meer voor een 6 cylinder is.

emielC70

Dus eigenlijk als je weinig "lag" wil kom je toch bij de duurdere GT's terecht.

Jij praat over een GT2871  met nog wat klein pruttel. Wat "klein pruttel" heb ik nog meer nodig om deze turbo te monteren? De adapter van ATP zowiezo en wat voor klein spul nog meer?

Ik wou het eigelijk volgend jaar pas doen maar misschien dat ik toch van de zomer al ga kijken.
Hoe zeker bij jij er trouwens van johann dat die standaard zuigers 380/400Pk kunnen hebben?

Ps sorry racingturboke dat ik je topic een beetje gebruik

JCviggen

1)      T3 hybride turbo

lol, ik heb identiek dezelfde mail ontvangen van turbo service  :P
Tot op het lettertje identiek.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

Citaat van: emielC70 op 24-04-2006 09:44:47
Dus eigenlijk als je weinig "lag" wil kom je toch bij de duurdere GT's terecht.

Jij praat over een GT2871  met nog wat klein pruttel. Wat "klein pruttel" heb ik nog meer nodig om deze turbo te monteren? De adapter van ATP zowiezo en wat voor klein spul nog meer?

Ik wou het eigelijk volgend jaar pas doen maar misschien dat ik toch van de zomer al ga kijken.
Hoe zeker bij jij er trouwens van johann dat die standaard zuigers 380/400Pk kunnen hebben?

Ps sorry racingturboke dat ik je topic een beetje gebruik

Zuigers kunnen het hebben maar ze zijn een beetje aan de zware kant. Daarom is het eigenlijk zonde als je de zuigers laat zitten als 't blok toch los moet. Aan de andere kant als je de zuigers bij de cylinder laat dan hoef je niet te honen en boren.
Je moet eigenlijk voor jezelf eens opschrijven wat je precies wilt.
Met een grote turbo verlies je wel aan de onderkant maar met bijvoorbeeld een GT3071 kun je tot 7500 toeren voldoende druk genereren. Dit is ook de manier om je PK's te halen. Wil je veel koppel dan zou je je 400 PK doel een beetje op tweede plan moeten zetten. Wil je veel koppel en veel PK's maar ergens tussen de 370 en 410 PK afhankelijk van hoe 't uitpakt dan zou je gewoon voor de GT2871 moeten gaan. Deze turbo dus het gewoon goed vanaf 25-2800 toeren en kan volhouden tot ongeveer 7000 toeren. Daarna zal hij wel langzaam inzakken.

De nummers kun je ook zien als een toerantal verschuiving over het toerenbereik.

De GT2871, de GT3071 en de GT32 hebben allemaal dezelfde compressor kant van wat ik er zo van kan zien.
Neem je de GT30 in de midden dan doet de GT28 ongeveer 3-500 toeren lager/eerder z'n werk en de GT32 ongeveer 500 hoger schat ik zo. Voor straat gebruik zou ik altijd voor de eerder werkende oplossing gaan, maakt een veel soepeler motor die ook gewoon ad hoc kan reageren mocht er een keer een snelle auto langszij komen..
Bij de grote turbo's moet je dan altijd eerst een tandje terug, misschien wel 2..

Het kleinere turbine wiel van de GT2871 zorgt voor meer spruitstuk druk. Het gas kan minder makkelijk weg dan bij bijvoor beeld de GT3071. in de toeren zal het dan minder makkelijk worden om de gassen te verwerken.
De GT28 is altijd nog vele malen groter dan een miniscule 19T turbine dus het klinkt erger dan 't is. Feit is wel voor allleen PK nummers zou je een grote turbine moeten nemen maar het duurt dan werkelijk uren alvorens de turbo op gang komt.

Bij mijn V70R deed een grotere turbine met eigenlijk een gelijk dan niet kleinere compressor dan standaard zo al 50+ PK. Karakter was niet wat ik wou maar het laat wel zien dat minder tegendruk gelijk PK's laat zien.

Leuke opzet naar mijn mening,
Drijfstangen VMS of SP
B5254Tx(R) spruitstuk liefst bewerkt voor T3, anders verloop flens.
GT2871r T3 met ATP "Interne" ATP WG
Aangepaste "V-clamp" 18T Ferrita DP
Een paar nieuwe olie en water leidingen en een nieuwe retour (Heel belangrijk om deze goed pas te maken!!!)
Een aangepaste inlaat buis met CBV, denk er aan om ook een verbinding in het IC traject te maken eventueel de BOV aansluiting.
470-550 CC injectors.

Resultaat minimaal 380 PK en een koppel piek 450 Nm en ~400+ over een heeel breed gebied met RICA software.
Wat Marco er van zal maken weet ik niet.
Een sterke en betrouwbare opzet lijkt mij. Met een beetje pushen haal je over de 400.

Ik heb nog wet een GT3071 liggen voor 800 Euro. Met externe WG kun je die zo gebruiken, voor de ATP interne WG moet er een nieuw turbine huis bij omdat de huidige opzet gepoort is en te groot voor de flapper die bij de ATP WG kit zit.

Eugene

Citaat van: JCviggen op 24-04-2006 10:13:04

1)      T3 hybride turbo

lol, ik heb identiek dezelfde mail ontvangen van turbo service :P
Tot op het lettertje identiek.

Die mail kwam me idd al erg bekend voor ;D

If it's not blown, it sucks...

Eugene

Citaat van: Johann op 24-04-2006 10:24:58

Leuke opzet naar mijn mening,
Drijfstangen VMS of SP
B5254Tx(R) spruitstuk liefst bewerkt voor T3, anders verloop flens.
GT2871r T3 met ATP "Interne" ATP WG
Aangepaste "V-clamp" 18T Ferrita DP
Een paar nieuwe olie en water leidingen en een nieuwe retour (Heel belangrijk om deze goed pas te maken!!!)
Een aangepaste inlaat buis met CBV, denk er aan om ook een verbinding in het IC traject te maken eventueel de BOV aansluiting.
470-550 CC injectors.

Resultaat minimaal 380 PK en een koppel piek 450 Nm en ~400+ over een heeel breed gebied met RICA software.
Wat Marco er van zal maken weet ik niet.
Een sterke en betrouwbare opzet lijkt mij. Met een beetje pushen haal je over de 400.

Ik neem aan dat de Standaard IC dit niet trekt, of in elk geval een grote ristrictie zal zijn.
Hoeveel liter core inhoud moet een (goed flowende) IC hebben om 380-400pk te halen?

Johann

Atech IC moet het kunnen doen.

emielC70

Zoals ik heb begrijp zou mijn eigen spruitstuk dus niet goed genoeg zijn? Waar zijn die betere dan te krijgen en wat kosten die?

Overigens vind ik breed koppel idd veeel belangrijker dan pk's. Inprincipe zou ik geen moeite hebben met 370 pk alleen hoop ik wel richting een kleine 500 NM te kunnen als ik er toch ruim 2500 euro in moet stoppen.

Mijn doel is dat het ook gewoon voor dagelijks gebruik goed te rijden moet zijn. Het is dan wel mijn dagelijkse auto dus hij moet normaal rijden en de kans op motorschade e.d. moet "gering" blijven.

Als er trouwens zoveel mensen naar zo'n gt2871r aan het kijken zijn is het dan geen optie om er gezamelijk een paar van te kopen scheelt misschien weer paar % korting.

emielC70

heeft overigens iemand ervaring met de intercoolers van sten parner of die gaat passen voor een C70?

Ik kan misschien wel een klein beetje extra ruimte maken omdat ik een mijn voorbumper toch ga aanpassen maar ze zijn een stuk goedkoper dan atech vroeg me alleen af of ze ook passen?

Eugene

Je krijgt geen extra plaats door de voorbumper aan te passen. Achter de bumper zit namelijk een metalen dwarsbalk.

JCviggen

Citaat van: emielC70 op 24-04-2006 12:09:11
Zoals ik heb begrijp zou mijn eigen spruitstuk dus niet goed genoeg zijn? Waar zijn die betere dan te krijgen en wat kosten die?

Zoals je aan de beschrijving al kan zien kan je die gewoon krijgen bij de dealer.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

emielC70

Wat is er aan dat andere spruitstuk precies zo anders?? Gaat dat alleen om de "flow"? Zoja is het dan geen optie om het huidige spruitstuk te laten bewerken?

Eugene

Citaat van: emielC70 op 24-04-2006 13:40:20
Wat is er aan dat andere spruitstuk precies zo anders?? Gaat dat alleen om de "flow"? Zoja is het dan geen optie om het huidige spruitstuk te laten bewerken?

Er is heel veel geschreven over spruitstukken op volvospeed. Zoek daar gewoon eens goed door het Performance gedeelte.

Flowen maakt een spruitstuk dunner, dus gevoeliger. En zoveel zal het niet schelen qua prijs met een nieuwe