Aanschaf 850 Estate 20v op LPG 3

Gestart door marcel69, 29-04-2006 13:16:27

Vorige topic - Volgende topic

marcel69

Hallo beste Volvo bestuurders :)) eerst ff voorstellen, ik ben Marcel woon in Zwolle heb 2 kids en ben 36. Ik zou graag een Volvo 850 op LPG 3 willen gaan rijden en heb daarover wat vragen. Ik heb al wat aanschaf tips gelezen, maar ben toch erg benieuwd naar de ervaringen van jullie volvo (st)rijders. Is het, behalve dat je geluk moet hebben met een auto, verstandig om een 850 op LPG3 te kopen ook als hij al tussen de 250 en de 300.000 km heeft gedraaid. Mijn vrouw rijd gemiddeld 1000 km. per week en ik heb nu een mazda 626 waar twee kleppen van verbrand zijn en ik 1000 euro moet betalen voor rep. Behalve het feit dat ik 850 (estate) een onwijs gaaf model vind weet ik niets van de techniek en de betrouwbaarheid. Ik hoop dat er mensen zijn die mij een hart onder de riem kunnen steken (of juist niet :) Of dat er mensen zijn die misschien een betrouwbare Volvo te koop hebben staan o.i.d. In iedergeval, ik hoop op uw medewerking zodat ik ooit tot de aanschaf van een betrouwbare Volvo 850 Estate kan overgaan en er nog vele km. plezier aan mag beleven.

P.S. Alle reacties zijn welkom  ;D   (kan trouwens een T5 ook op lpg 3?)
"Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspeigel met een politieauto erin"

DD

hey Marcel,

ik heb net als jij nog geen volvo en ben zoekende, maar ik weet al wel dat 2 of 3 ton echt geen probleem hoeft te zijn voor een volvo. Ik zie al verhalen van 4 ton en verder en dan roepen net ingereden.
succes met de zoektocht.

mehn

Citaat van: marcel69 op 29-04-2006 13:16:27
(kan trouwens een T5 ook op lpg 3?)

Jahoor dat kan. Ik heb zelf een T-5 op LPi (en ook nog G3), geen enkel probleem ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

daytonawim

Ik zelf rijd zonder al te veel problemen tussen de 1000 en 1200 km per week, met mijn 2.5 20v en 425.000 km op de klok.

Houdt wel rekening met het kapot gaan van andere dingen dan de motor zelf, die kosten helaas ook geld, met de sleuteldagen en met eigen handigheid is daar redelijk op te besparen.

Let bij aankoop op dat je een goed onderhouden auto hebt, liefst met veel bonnen, waarop je kan zien wat er waneer aan gedaan is !

FGG

Onze 850 20v is idd net ingereden (163000, 1993) maar loopt prima op LPG. Geen problemen tot nu toe.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Geert-Jan

De mijne is een 2.0i 10v en daar is bij +/- 99000km een gas installatie ongebouwd.
Volgens de onderhoudspapieren die ik bij de wagen kreeg is er een keer de verdamper vernieuwd.

Tot nu toe probleemloos (256000km)  ;D

Gr,

Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

elmarconi

Is het, behalve dat je geluk moet hebben met een auto, verstandig om een 850 op LPG3 te kopen ook als hij al tussen de 250 en de 300.000 km heeft gedraaid. Mijn vrouw rijd gemiddeld 1000 km. per week en ik heb nu een mazda 626 waar twee kleppen van verbrand zijn en ik 1000 euro moet betalen voor rep.

1000 p/w = 50.000 p/j. Als je 50.000 p/j rijdt moet je niet schrikken van een reparatie van 1000 euro. Da's 2 cent/km. Als je een LPG-er koopt, staan die al gauw op 300dkm. 2 jaar rijden, 400dkm, lees slecht verkoopbaar. Je afschrijving gaat dan harder dan je winst op LPG rijden.
Advies: Koop een 850 met minder km's, zo tussen de 150 en 200dkm. Opletten voor teruggedraaide tellers. Zet er dan LPG op.  Kan voor 1500 euro, zie FGG.  Dat haal je er met deze kilometrages binnen een half jaar uit.
--
Autogas Inside . . .

Geert-Jan

Citaat van: elmarconi op 30-04-2006 12:13:07
Is het, behalve dat je geluk moet hebben met een auto, verstandig om een 850 op LPG3 te kopen ook als hij al tussen de 250 en de 300.000 km heeft gedraaid. Mijn vrouw rijd gemiddeld 1000 km. per week en ik heb nu een mazda 626 waar twee kleppen van verbrand zijn en ik 1000 euro moet betalen voor rep.

1000 p/w = 50.000 p/j. Als je 50.000 p/j rijdt moet je niet schrikken van een reparatie van 1000 euro. Da's 2 cent/km. Als je een LPG-er koopt, staan die al gauw op 300dkm. 2 jaar rijden, 400dkm, lees slecht verkoopbaar. Je afschrijving gaat dan harder dan je winst op LPG rijden.
Advies: Koop een 850 met minder km's, zo tussen de 150 en 200dkm. Opletten voor teruggedraaide tellers. Zet er dan LPG op.  Kan voor 1500 euro, zie FGG.  Dat haal je er met deze kilometrages binnen een half jaar uit.
Waar haal je die reparatie vandaan?

Ik heb al 50k gereden zonder noemenswaardige reparaties.
Enkel dingen die ik zelf veranderd wilde hebben en regulier onderhoud en das echt niet veel meer als bij auto's op andere brandstoffen.

daytonawim

Ok, auto gekocht met 325000 km en nu 427000 km de auto was prima onderhouden, ik heb de volgende problemen gehad in het ruime jaar dat ik hem heb

- distibutieriem en multiriem ( was noodzakelijk) 230 euro
- gesprongen waterslang koppelstuk tussen kachel en lpg verdamper
  kosten incl beurt en cylkop controle circa 550 euro (kleine beurt)
- Gesprongen waterslang koppeling ( van de andere slang naar de lpg
  verdamper ) 50 euro
- 2 nieuwe koplampen
- 1 nieuwe lpg verdamper incl montage e.d. circa 700 euro
- 1 radiator zat een klein scheurtje in ( 2e hands 75 euro incl vloeistof)
- remschijven en blokken rond om (250 euro op sleuteldag)

Verder wat kleine onkosten maar niet noemenswaardig ( uiteraard wel banden)

Wat komt er aan de koppeling, en het rammelen aan de voorzijde nakijken
nieuwe schokbrekers voor heb ik al liggen (monroe gasmatic nieuwe in doos 15 euro via ebay incl verzendkosten :-)
en mischien de climat control eens laten nakijken.

Alle kosten (onderhoud afschrijving, verzekering, brandstof en wegenbelasting) worden tot nu toe redelijk gedekt door de reiskosten (circa 600 tot 700 euro per maand netto)

Gemiddeld verbruik bij normale rijstijl (winter circa 1 op 8 ) (zomer circa 1 op 9 of 9,5)

Op benzine rijd ik af en toe eens een stukje, meestal lange rechte stukken op de cruise en af en toe een klein sprintje :-)

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

elmarconi

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 30-04-2006 12:52:05
Waar haal je die reparatie vandaan?
Ik heb al 50k gereden zonder noemenswaardige reparaties.
Enkel dingen die ik zelf veranderd wilde hebben en regulier onderhoud en das echt niet veel meer als bij auto's op andere brandstoffen.

Agree, wat ik bedoel is dat je rekening moet houden met kosten van onderhoud. Soms zit dat mee, soms tegen. Zie hieronder de kosten van Daytonawim, 1855 euro op 102dkm.  Bijna 2cent/km.  ;D Toeval?

Het is een illusie te denken dat je een 8 of 10 jaar oude auto gaat kopen waar je 100.000 km mee rijdt zonder kosten. Als je elke 2 jaar zoveel rijdt, komt er ook een keer een riemwissel langs, waterpompje misschien. Een koppeling (tussen de 200dkm en 300dkm). Banden, remmen, draagarmrubber, motorsteunen, etc. noem maar op. Ik probeer niet door te rijden tot het eraf valt en pleeg dus preventief onderhoud bij een beurt. Daarbij, als een Volvo zo'n extreem onderhoudsgevoelig merk was, zou hij lang niet zo populair zijn geweest.
--
Autogas Inside . . .

marcel69

Thx ....
Ik weet natuurlijk dat een auto onderhoud nodig heeft, alleen is mijn ervaring met bijv. jappanse auto's dat er bijna nooit geen hoge kosten zijn (bij mijn mazda nu wel dus ) En ik vroeg me dat ook af mbt de Volvo. Dat er onderhoudskosten zijn dat is vanzelfsprekend anders moet je gewoon het openbaar vervoer nemen maar dat is ook niet goedkoop meer tegenwoordig.
Maar de info die jullie geven dat vind ik erg belangrijk, ik ga er zeker rekening mee houden :)))

"Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspeigel met een politieauto erin"

Geert-Jan

Als ik naar een voorgaande auto kijk:

Distributieriem €35 gaat 60k mee!!

Mijn 850 distributieriem €70 maar gaat 120k mee!!

Kostenverschil  zit hem in dit voorbeeld dat de eerste 2 x een riemwissel heeft en de 850 maar een keer.

Ging het alleen om de riem zou de volvo dus goedkoper zijn, maar er zijn natuurlijk meer onderdelen die een rol spelen.

daytonawim

Kijk het blijft moeilijk, maar ja roesten doen ze bijna niet, interieur is nagenoeg onverslijtbaar.

Vorige week effe een alpine media center inlaten bouwen incl navigatie (van de baas gekregen) en de twee (auto) monteurs vonden de motor prima en erg mooi lopen.
ze waren ook erg verbaast toen ik de Km stand even doorgaf :-)
zelf verbaas ik mij er ook over, laag olie verbruik en roken doet ie eigenlijk alleen als ie koud is.

De uitlaat wil ook maar niet kapot gaan :-)