Wie denkt u wel niet dat u is...?

Gestart door Huib, 19-09-2002 21:37:13

Vorige topic - Volgende topic

Huib

Roffelaars, ???

Ben sinds korte tijd  de trotse bezitter van een T5 '(94)"en... gelijk gegrepen door het tunings virus!!
Betere dempers plus veren, nieuw uitlaatsysteem(downpipe etc), aangepaste chip en wat al niet zo meer!!!( Heb alleen de Eibach's nog maar, helaas...)
Dit zijn  in de tuningsrubriek toch de meest standaard ingrepen voor de beginnende "tuner".
Kost een hoop centen, maar dan heb ie ook wat ( tot 308 PK, al dan niet door alleen door  een chip...)
Mijn vraag als enthousiaste beginnende "tuner" is...

Waar denkt iedereen toch de wijsheid vandaan te halen om ongestraft een motor van bv 226pk te tunen tot over de 300 pk??? De levensduur van de motor cq auto moet hier toch aanzienlijk door bekort worden, of is dit een vast gegeven wat zowiezo ingecalculeerd moet worden, maar waar je niemand over hoort?
Als dit "aanvaardbare" peekaa's zijn, dan hadden de " Volvo egineers" hier toch allang wat mee gedaan?

Bv koppelingsplaten,  een stukje rijden, ook lange stukken, geen centje pijn, maar owee als je een stukje(pittig) door de stad (lees Groningen) rijdt, dan voelt dat koppelen toch heel anders aan als in het begin! Oftewel, het is er allemaal gewoon niet op gemaakt... Of slaat dit allemaal nergens op,

With love,
een leek op tuningsgebied.

Huib.

Johann

Neh...

;D

Huib

Okee... ;D

Viper

Het voetje wilt ook wat!
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Reitse

Ik ben toch zeer regelmatig in Groningen, maar ik heb je nog niet rond horen roffelen... Heb je trouwens een groene? (auto he, voordat Denkweb weer allemaal rare dingen gaat roepen...  :D :D ;D)

Huib

Nee, een blauwe. Roffel ook meer in Assen dan in Groningen. 8)

s©ub@

je zou voor de gein eens moeten kijken wat er bij volvo allemaal in de kast en op de plank ligt om wagens te tunen :)

voorbeeldje:
de 340 had een standaard tuning-set (andere kop, uitlaatsysteem en inspuiting) en daarmee werd een vermogenswinst van meer dan 40% behaald...

deze sets zijn alleen niet in nederland verkrijgbaar  :-/

maar hou maar in je achterhoofd dat volvo "veiligheid" hoog in het vaandel heeft staan en zeker "overdrijft" bij de bouw van een wagen zodat er toch altijd wel 30 - 40% meer vermogen in zou kunnen...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Mellow_yellow

Dat was de 343 R-Sport met B19A (tweeliter) motor en die kwam door toepassing van dubbele carburateurs, een 4-in-1 uitlaatspruitstuk en een snelle nokkenas op 130pk. Standaard had deze motor zo'n 95pk. Soms kom je ze nog wel eens tegen, die motortuning was trouwens niet als kit te koop, je moest de auto zo bestellen volgens mij.

Reitse

CiteerNee, een blauwe. Roffel ook meer in Assen dan in Groningen. 8)
Da's ook heel verstandig, Assen is iets minder druk met flitsers dan Groningen (al is de Groningerstraat wel berucht..). Maar ook in Assen heb ik je nog niet gespot... Ik woon vlakbij Assen... [smiley=cwm11.gif]

Huib

Tip, goed rondkijken in Marsdijk...

Reitse

[smiley=cwm29.gif] [smiley=cwm30.gif]Ga ik zeker doen!! [smiley=cwm1.gif]