Volvo 850Glt Kopen?!

Gestart door Volvosmithy, 05-05-2006 14:02:31

Vorige topic - Volgende topic

Volvosmithy

G'day iedereen,

bij deze wil ik me even voorstellen en nog een aantal vragen.

Chris Smithers is de naam en ik woon in Venlo. Ik ben van brits afkomst en heb 2 kids. Hobby's zijn sport, sleutelen aan (geen BMW) Mini's, Oldtimer vepsa's en volvo's. Voorheen heb ik een 740 estate uit '89 gehad. Werelds bolide maar nu wil ik graag overstappen op een 850Glt sedan of estate.
Vandaag ben ik naar een wezen kijken uit 1992 met 284000Km op de klok. Zag er verder zeer netjes uit alleen motorisch daar heb ik mijn twijfels.
Na het starten heb ik hem stationair laten lopen en dat was zonder probleem mooi stationair toerental.
Wat ik begrijp is dat deze types hydraulische kleppen heeft en na 15 min was er een of meerdere kleppen die nog aan het tikken waren. Die moeten gemiddeld om de 5 min stoppen met tikken.

Daarbij kwam er benzine damp (je ziet en ruikt het!) uit de peilstok gat, met peilstok er nog in en uit de oliebijvuldop met dop er nog op. Dit lijkt mij niet normaal toch?

De verkoper zei dat de benzine damp door te veel korte stukjes rijden is gekomen en daarom nu de benzine damp eruit komt. Door een oliewissel zou het verholpen moeten zijn. Dat lijkt mij sterk, maar goed. Ik heb wel vaker gezien dat vocht in de olie kan gaan zitten (dikke slijk) door veel korte stukjes maar benzine

Heeft iemand enig idee waar het probleem zich voordoet en of het uberhaupt te verhelpen is? 

Verder koppelinggroep pas vernieuwd. Distribuiteriem en rollen, motorsteun, bougies en dergelijke ook. Banden als nieuw. Remmen prima. Achterdemper matig.

Dus alle tips, info wat (niet) te doen is van harte welkom omdat ik zo snel mogelijk een goed 850Glt wil rijden.

Alvast bedankt en tot horens

Cheers Chris
Too old to die young!

Eugene

versleten zuigerveren. Nooit warmgereden dus, en direct de toerenbegrenzer opzoeken.

Als je er je twijfels over hebt, (net als mij als ik dit lees) dan zou ik hem mooi laten staan. Er zijn genoeg hele nette 850's te vinden rodn die kilometerstand.

Kijk ook even in het topic "Aankooptips" Onder "algemeen" Hier staat waar je bij aankoop van een 850 specifiek op moet letten

If it's not blown, it sucks...

thuur

Dat langdurig tikken duidt op vervuiling, binnen 3 tot 5 minuten zijn de stoters bijna altijd wel stil. Mag maximaal 10 minuten duren en je mag het niet horen achter het stuur.

Gezien de carterdampen (extreme druk) zullen de oliescheider en vlamdover potdicht zitten. Inderdaad een korte-stukken-auto dus. Als je nu een flinke rit zou gaan maken heb je kans dat je je keerringen eruit blaast, voor zover deze er nog niet uitliggen.

Wil je echter zekerheid, laat dan een compressietest uitvoeren om Eugene's idee uit te sluiten. Mocht dit zo zijn: laat de auto lekker staan, er staan er zat te koop.

Ga je de uitdaging aan dan bestel maar vast een nieuwe inlaatspruitstukpakking (carterontluchting geheel reinigen/vervangen), een flesje spoelmiddel (enigine flush) en houdt rekening met olielekkages de komende paar duizend km. Als je pech hebt moet de versnellingsbak of distributie eraf om hier de keerringen te vervangen. Rijdt tussendoor op goedkope olie totdat alle klachten weg zijn en stap dan over op een goede half-syntheet (10W40).

Blijft een risico dus....

Gr 8)

Volvosmithy

Dus als ik het goed begrijp een hoop ellende. :'( Niet zo maar instappen en wegrijden.............of wel maar met een hoop problemen achteraf.

Wat zal zo'n carterontluchting kosten? En hoe lang duurt het plaatsen als ik het zelf doe met m'n vertrouwde Haynes manual. Als de keerringen defect zijn dan is het wat mij betreft weggegooid geld om hem te kopen (of het moet zo'n belachelijk laag prijs zijn........tja, maar dat is het ook niet).

Als de zuigerveren versleten zijn dan, dan, tja en dan in ieder geval op zoek naar een ander 850Glt.

Thanx Chris
Too old to die young!

Eugene

keerringen kosten €40 per stuk, maar aan de ene kant moet de bak en de koppeling eraf. En aan de andere kant de distributie. Dus erg veel arbeidsloon (als je het niet zlef doet).

Carterventilatie kost niks, want het is puur het schoonmaken ervan. Je moet wel een nieuwe inlaatspruitstukpakking plaatsen. Deze kost bij de Dealer €9,80 ofzo... (dit is overigens altijd aan te raden om te doen als je een 850 koopt. Better be safe than sorry ;) )

konniekip

rook uit de peilstok is normaal hoor bij een motor die pas 30 min heeft gelopen.

Eugene

Citaat van: konniekip op 05-05-2006 17:51:29
rook uit de peilstok is normaal hoor bij een motor die pas 30 min heeft gelopen.

Ben nog geen Volvo 850 tegen gekomen die daar last van heeft, dus mayb dat het bij andere merken normaal is of dat ik aleen abnormale volvo's heb gezien? ;)

thuur

Met de peilstok er nog in ???

En onder de olievuldop met de dop erop ???

Dat blok heeft een enorme carterdruk...

Gr ;)

konniekip

Citaat van: thuur op 05-05-2006 20:22:13

Met de peilstok er nog in ???

En onder de olievuldop met de dop erop ???

Dat blok heeft een enorme carterdruk...

Gr ;)
Als ik de motor afzet die net 10 min heeft gedraaid, en ik haal de peilstok eruit, komt er echt wel wat rook uit. We bedoelen iets anders ;) Carterontluchting werkt perfect bij mij.