C70 cabriolet - aankoopadvies gevraagd!

Gestart door FelixB, 08-05-2006 09:54:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FelixB

Naast mijn 855R heb ik ook nog een Peugeot 206cc (lang verhaal, erfenis).

Nu ben ik na 3 jaar wat wijzer geworden en wil hem inruilen voor een C70 cabriolet (heb ik al wat topics over geopend).

Aangezien het nu heel concreet begint te worden, zou ik graag wat tips willen krijgen over aankoop ervan.

NB de 'gewone' dingen weet ik al (rij al 7 1/2 jaar in een 850), zoals airco, krukaskeerring enz.
Het gaat me meer om specifieke zaken als:
Is er een bepaalde plaats waar hij eventueel roest?
muffe geur = lekkage
hoe lang gaat het dak mee bij een 'buitenslaper'
etc.

Alvast bedankt!
855R & C70 T5 cabrio automaat

Eugene

#1
Het aankooptips topic ken je neem ik aan? ;)

Dit komt uit een ander Topic. Geplaatst door "llinssen"

Citeer
Hieronder de tips die kreeg ik van jeroenh toen ik ongeveer dezelfde vraag had.
Dit gaat wel om een cabrio, maar er staan ook gewone tips tussen. et is tenslotte gewoon een x70 classic wagen.

Voor c70 zowel cabrio als coupe zou ik zeker even in Belgie en Duitsland kijken, daar zijn ze, ook na BPM een stuk goedkoper dan in NL.

Ik heb in belgie mijn c70 cabrio gekocht.

Jeroenh:
Waar je op zou moeten letten:  Vraag een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis, als ze die auto echt zeggen te kennen moeten ze dat hebben.
Los van de standaard testrit: motorisch moet de auto mooi lopen, en de turbo goed inkomen bij 2500 toeren (ongeveer).  De auto tordeerd wel giga, dit is normaal, op een slecht wegdek trilt het stuur in je handen, en de rest van de auto kan ook flink kraken.
Parkeer met 1 voorwiel op de stoep en de kap gaat niet goed dicht, zo slap is de carroserie.


1.  zet 'm op de brug, kijk naar eventueele schade indien de auto verlaagt is (mijn T5 is standaard verlaagt, dus kans op schade aan carter of andere delen.
2.  De RDW  keuring is op zich veel strenger dan een APK, dus de schokbrekers, draagarmen, stuurkogels e.d. moeten allemaal goed zijn (de wagen gaat echt op een testbank).
3. Check de remmen, en dikte van de schijven, remmen testen.
4. verlichting nalopen, lampjes vervangen indien kapot, geen barsten in reflectoren e.d.
5. Deuren mogen niet 'hangen' in de scharnieren, het stellen van de deuren is een k. klus, dus laten doen door de garage.
6. banden voldoende profiel?
7. Is de kap nog volledig heel? Vervangen is zo'n 1500 a 2000 euro.
8. Haal de radio eruit voor de keuring, scheelt weer in de BPM
9. Die bekleding is gewoon kwestbaar, ik heb in de afgelopen 10,000 km dat ik met mijn cabrio heb gereden al evenveel krassen en vlekken in de bekleding gekregen als de vorige eigenaar in 100,000 (maar we hebben nu dan ook een zoontje van 2).
10. Check of alle lampen van het dashbord en de schakelaars het nog doen, die zijn vaak stuk.



If it's not blown, it sucks...

llinssen

Let ook op de gasklep (zie topic oscilerend toerental). Niet typisch C70, maar wel vervelend.

Best prijzige reparatie.

Verder heb ik nog niet zo heel veel ervaring, maar roest verwacht ik niet zo heel erg.

Succes en ben benieuwd!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FelixB

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie tips, ik ga vanmiddag een C70 door de dealer laten keuren en zal ze zeker vragen ook naar deze punten te kijken.

Verder ga ik:
alle electrische knopjes uitproberen
met de kap dicht ruiken of het muf ruikt (lekkage) (met dank aan 'Wheeler Dealers'  ;) )

Whish me luck  :P
855R & C70 T5 cabrio automaat

Eugene


If it's not blown, it sucks...

FelixB

#5
Citaat van: eugene op 11-05-2006 17:29:33
Succes ;)
Bedankt!

Nou het is een hele mooie C70 met veel extra's (bijna alles behalve electrisch bedienbare stoelen, navigatie en Dolby surround).
Ben bijna óm, ware het niet dat ik nu in mijn 'R' 285PK/400NM heb, en een ongechipte (is de clou duidelijk  ;) ) 2.0T heeft 163PK/230NM, ff wennen.....

Morgen valt de beslissing.....
855R & C70 T5 cabrio automaat

Eugene

Dat is nogal een verschil in vermogen ja :o

Met chip is het verschil al minder groot ;)

If it's not blown, it sucks...

jeroenh

2.0T, ik zou 't persoonlijk niet doen.
Die modellen zijn underpowered.  Is het een automaat? Dan al helemaal niet.
Zoek een 2.4T of een T5, er staan weer een paar mooie op Volvocars.be, ondermeer een T5 met weinig km's.

Gewoon zoeken naar een andere, die ga je heus wel vinden.  Ik begrijp het: de verleiding is natuurlijk groot om 'm nu meteen te kopen, met dit warme weer!
C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

FelixB

#8
Tja, eerlijk gezegd zit ik ontzettend te dubben.

2.0T met chip is circa 200 PK / 300 NM, dat is ook niet niks, het is een handbak.
Dit komt al aardig in de buurt van Italiaanse (& Belgische) 2-liters T-5's.....
Dat kun je ook niet echt underpowered noemen...
Ik ben niet zo'n racer, vind koppel bij weinig toeren belangrijk; na het chippen dus 300 NM bij 2.000 toeren.

Hij is gisteren door de dealer getest en is in nieuwstaat (!!!), dat is ook weer verleidelijk...

Bedankt voor jullie adviezen  :)

Edit: ff bij Volvocars.be en de gekeken. Als je de BPM erbijtelt en keuring, ophalen en dergelijke kom je al aardig aan 'Nederlandse prijzen' hoor.
Dan zou alleen die T5 uit Kortrijk interessant zijn (ware het niet dat daar paarse bekleding inzit)
855R & C70 T5 cabrio automaat

)()()sT

Succes ermee...

Maarre... ruil je de CC in of de R? Mocht je dan de 2.0T toch nemen, dan heb je 163pk en 285pk om af te wisselen ;)

Ten opzichte van de 206 ga je er toch i.i.g. op vooruit!

8)

FelixB

#10
Citaat van: )()()sT op 12-05-2006 12:06:28
Succes ermee...

Maarre... ruil je de CC in of de R? Mocht je dan de 2.0T toch nemen, dan heb je 163pk en 285pk om af te wisselen ;)

Ten opzichte van de 206 ga je er toch i.i.g. op vooruit!

8)
Ja, ik ruil die cc in.
Maarre: een C70 heeft veeeel meer last van windgeruis (vanaf 130 al) terwijl die cc minder windgeruis heeft. Daarentegen rijdt een c70 weer veel stiller dan een 206cc  ;)

Een 206cc heeft 8,3 kilo per PK
een standaard C70 2.0t heeft 9,6 kilo/PK
een standaard C70 2.4 heeft 8,2 kilo/PK
een gechipte (210 PK) C70 2.0t heeft 7,45 kilo/PK

Met de accelleratie van de 206cc ben ik heel tevreden, dus laat staan met een gechipte C70 met 300 NM bij 2.000 toeren.
Wat dus niet onbelangrijk bij mij is, is dat die C70 2.0 die ik op het oog heb in nieuwstaat is, maar dat zullen de meeste C70's wel zijn  ::)

Reacties: heel graag!
855R & C70 T5 cabrio automaat

Eugene

Vergelijk het aantal NM koppel van een CC eens met het koppel van een gechipte C70.

dan heb je een hele andere kilo/NM verhouding. Als jij van cruisen houd is NM veel belangrijker ;)

If it's not blown, it sucks...

BenC70ES

Citaat van: FelixB op 12-05-2006 12:26:17
Wat dus niet onbelangrijk bij mij is, is dat die C70 2.0 die ik op het oog heb in nieuwstaat is, maar dat zullen de meeste C70's wel zijn  ::)

Nee hoor, er zijn er ook bij die heel bellaberd onderhouden zijn...  ::)  :-\

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

FelixB

Citaat van: jeroenh op 12-05-2006 00:23:26
2.0T, ik zou 't persoonlijk niet doen.
Die modellen zijn underpowered.  Is het een automaat? Dan al helemaal niet.
Zoek een 2.4T of een T5, er staan weer een paar mooie op Volvocars.be, ondermeer een T5 met weinig km's.

Gewoon zoeken naar een andere, die ga je heus wel vinden.  Ik begrijp het: de verleiding is natuurlijk groot om 'm nu meteen te kopen, met dit warme weer!
Jeroen, je slaat de spijker op zijn kop! Dit ga ik doen.

Heb vanavond nog ff met mijn 850 gereden en denk inderdaad dat een 2-liter dàn gaat tegenvallen, zélfs met chip.

@BenC70ES: klopt, ik heb idd 'uitgewoonde hokken' gezien, was ik vergeten in mijn enthousiasme....
855R & C70 T5 cabrio automaat

jeroenh

Ok, neem nu die T5 die voor 16 nog wat te koop staat in Belgie, die neem je mee voor ongeveer 15,000.
Dan nog 3300 BPM (gokje, ik heb die van mij 2 jaar geleden geimporteerd, was 4300 kwijt).  Dan nog ongeveer 300 voor de keuring en je bent klaar.
Die blauwe bekleding is idd het enige nadeel (op termijn vervangen door een ander interieur, grijs metallic kleur is verder mooi. (wel doen VOOR 1 juli, dan wordt de rest-BPM regel volgens mij een stuk minder gunstig).
Dan ben je volgens mij heel wat minder kwijt dan dat je in Nederland zou betalen (please correct me if I'm wrong).
Dit alles natuurlijk alleen doen als de auto in goede staat is, onderhoudshistorie, km stand correct, enz.
Ik heb mijn C70 gewoon op de dag van de RDW keuring op het 1 dags kenteken vanuit Belgie rechtstreeks naar het keuringsstation gereden, scheelt weer allerlei transportkosten naar NL.
Succes!
C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18