Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remeeus

Goeie tip Yits!

Bij mij is het zelfs zo erg dat je het gewoon voelt. Ik ga er eens naar kijken.

CharlieFox

Mijn cruise control uit de sloop Volvo overgezet in de huidige Volvo met dank aan dit topic (Jak?). Echt veel aan gehad. CC deed het gelijk en storingsvrij. Vond het zelfs een leuk klusje. Behalve dan het plaatsen van die drukschakelaars. Ze zitten maar ik weet niet of ze betrouwbaar hangen. Kon de slag maar niet vinden.

Verder zit ik met de plek van de vacuumpomp. Nu maar (tijdelijk) op de accu gemonteerd met tyraps. Andere plek lukte even niet ivm het feit dat de 3 draden te kort waren.

Wat is eigenlijk de originele plaats van die vacuumpomp?

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

blauweroffel

Citaat van: CharlieFox op 04-12-2015 23:13:58
Mijn cruise control uit de sloop Volvo overgezet in de huidige Volvo met dank aan dit topic (Jak?). Echt veel aan gehad. CC deed het gelijk en storingsvrij. Vond het zelfs een leuk klusje. Behalve dan het plaatsen van die drukschakelaars. Ze zitten maar ik weet niet of ze betrouwbaar hangen. Kon de slag maar niet vinden.

Verder zit ik met de plek van de vacuumpomp. Nu maar (tijdelijk) op de accu gemonteerd met tyraps. Andere plek lukte even niet ivm het feit dat de 3 draden te kort waren.

Wat is eigenlijk de originele plaats van die vacuumpomp?

http://i.imgur.com/9FoLImq.jpg

die moet onder de plaat waar de accu op staat. Lipje door de plaat en dan met twee schroefjes vast.
Aan de zijkant van de pomp behoort een plaatje te zitten....
BR

CharlieFox

Aahaa! Ben wel benieuwd naar een foto. Eens even googlen. Want ik heb daar zat genoeg ruimte, omdat mijn converter voor de accu hangt ipv vaak eronder. Vind de pomp onder de accu een mooiere oplossing dan erop. En die bedrading zal het dan ook wel redden.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

blauweroffel

Citaat van: CharlieFox op 04-12-2015 23:21:59
Aahaa! Ben wel benieuwd naar een foto. Eens even googlen. Want ik heb daar zat genoeg ruimte, omdat mijn converter voor de accu hangt ipv vaak eronder. Vind de pomp onder de accu een mooiere oplossing dan erop. En die bedrading zal het dan ook wel redden.

Klopt.
Als je de accu er even weghaalt kun je de plaat er vrij makkelijk uit krijgen. (kan je meteen daaronder even schoonmaken)
Bedrading gaat achter/onder accu langs.
De luchtleiding gaat onder/voor de accu langs door een oogje en gaat dan langs de abs naar beneden naar de voetenruimte.
BR

CharlieFox

Yep, accu plaat weet ik. Vandaag nog gedaan om een plekje te zoeken voor die pomp. Bedradingtips is handig. En hier een fotootje:



Ik ga maar eens zo'n plaatje scoren ergens ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

volvo88

Heeft iemand nog een how to met foto's?
Kan de foto's niet zien ???

razorx


Vulk

Ik ben ook weer aan de beurt. Deze ochtend op de snelweg voor het eerst in weken de CC nog eens gebruikt.
Bij 120 pakt hij het pedaal en op een vlakke weg houdt hij de snelheid constant. Versnellen met de plusknop lukt niet.
Van zodra er een beetje helling komt, dan zakt de snelheid weg.

Ik heb dit topic doorgenomen + even nagegaan wat ik de laatste weken aan de auto gedaan heb.

Stationairregelaar gereinigd --> vacuumlek?
Koppelingspedaal gesmeerd --> vacuumlek?
Remmen gereinigd --> probleem met ABS sensor lijkt me uitgesloten. Anders zou de CC helemaal niets meer doen.
Koplampen gewisseld --> op het eerste zicht zag ik geen link, maar als je de vacuumleidingen vanaf het pompje volgt, dan lopen deze weg richting de linker koplamp. Nu zijn dat allemaal van die harde leidingen dus daar verwacht ik geen probleem.

Onder het dashboard alles nagelopen en geen vacuumlek gevonden. Ook met lopende motor niets te horen en met behulp van wat remmenreiniger niets gevonden.  Idem rond de stationairregelaar en rond het pompje.

Klopt mijn redenering dat ik op zoek moet naar een vacuumlek?

leons850

#234
Citaat van: Vulk op 04-08-2016 12:35:46
Ik ben ook weer aan de beurt. Deze ochtend op de snelweg voor het eerst in weken de CC nog eens gebruikt.
Bij 120 pakt hij het pedaal en op een vlakke weg houdt hij de snelheid constant. Versnellen met de plusknop lukt niet.
Van zodra er een beetje helling komt, dan zakt de snelheid weg.

Ik heb dit topic doorgenomen + even nagegaan wat ik de laatste weken aan de auto gedaan heb.

Stationairregelaar gereinigd --> vacuumlek?
Koppelingspedaal gesmeerd --> vacuumlek?
Remmen gereinigd --> probleem met ABS sensor lijkt me uitgesloten. Anders zou de CC helemaal niets meer doen.
Koplampen gewisseld --> op het eerste zicht zag ik geen link, maar als je de vacuumleidingen vanaf het pompje volgt, dan lopen deze weg richting de linker koplamp. Nu zijn dat allemaal van die harde leidingen dus daar verwacht ik geen probleem.

Onder het dashboard alles nagelopen en geen vacuumlek gevonden. Ook met lopende motor niets te horen en met behulp van wat remmenreiniger niets gevonden.  Idem rond de stationairregelaar en rond het pompje.

Klopt mijn redenering dat ik op zoek moet naar een vacuumlek?

Je zou het stelschroefje achter de gaspedaal wat strakker kunnen zetten dat hier nog een mm speling op zit.
Dan pakken ze vaak sneller en beter op.
Yits heeft het beschreven in zijn blog.

Edit: Link naar juiste pagina blog
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Citaat van: leons850 op 04-08-2016 13:26:56
Citaat van: Vulk op 04-08-2016 12:35:46
Ik ben ook weer aan de beurt. Deze ochtend op de snelweg voor het eerst in weken de CC nog eens gebruikt.
Bij 120 pakt hij het pedaal en op een vlakke weg houdt hij de snelheid constant. Versnellen met de plusknop lukt niet.
Van zodra er een beetje helling komt, dan zakt de snelheid weg.

Ik heb dit topic doorgenomen + even nagegaan wat ik de laatste weken aan de auto gedaan heb.

Stationairregelaar gereinigd --> vacuumlek?
Koppelingspedaal gesmeerd --> vacuumlek?
Remmen gereinigd --> probleem met ABS sensor lijkt me uitgesloten. Anders zou de CC helemaal niets meer doen.
Koplampen gewisseld --> op het eerste zicht zag ik geen link, maar als je de vacuumleidingen vanaf het pompje volgt, dan lopen deze weg richting de linker koplamp. Nu zijn dat allemaal van die harde leidingen dus daar verwacht ik geen probleem.

Onder het dashboard alles nagelopen en geen vacuumlek gevonden. Ook met lopende motor niets te horen en met behulp van wat remmenreiniger niets gevonden.  Idem rond de stationairregelaar en rond het pompje.

Klopt mijn redenering dat ik op zoek moet naar een vacuumlek?

Je zou het stelschroefje achter de gaspedaal wat strakker kunnen zetten dat hier nog een mm speling op zit.
Dan pakken ze vaak sneller en beter op.
Yits heeft het beschreven in zijn blog.

Edit: Link naar juiste pagina blog

Is reeds gebeurd!

Vulk

Ik denk dat het een zoekprent wordt!
Net deed de CC het prima. Pakte netjes het pedaal en versnelling ging ook vlot. En plots ging de snelheid naar beneden en was het gedaan met de pret. Deed niets meer gedurende de laatste rit.

Molmans

Citaat van: Vulk op 04-08-2016 18:13:02
Ik denk dat het een zoekprent wordt!
Net deed de CC het prima. Pakte netjes het pedaal en versnelling ging ook vlot. En plots ging de snelheid naar beneden en was het gedaan met de pret. Deed niets meer gedurende de laatste rit.
Lijkt wel op een stervend relais.
Ik had dezelfde symptonen. Pas bij het vervangen can het relais deed de cc het weer als vanouds.
DOP T5 2.0 LPI

UserID6342

Zou ook eerder aan een elektrische storing denken, kabelbreuk in RAW handel, ral relais, brakke pedaalsensor.

Shockwave

Mijn 850 '92 handgeschakeld heeft cruise control. Dat werkt echter al jaren niet meer, maar i.v.m. een beenblessure ben ik nu aan het kijken of ik hem kan repareren. Ik weet nog dat toen ik de auto kocht de cc wel een beetje druk opbouwde, maar dat die weer snel weg viel. Nu reageert hij nergens meer op. Logischerwijs moet ik dus het vacuümsysteem even checken. Tijdens het demonteren van het schutbord onder het stuur kwam ik al twee onvolkomenheden tegen:
1) Vacuümslang zat los --> vastgezet
2) De schakelaar die op het koppelingspedaal zit, zit los. Die schakelaar hoort in een metalen beugel, ik krijg hem wel in de opening van de beugel geduwd, maar vervolgens absoluut niet vastgezet. Het lijkt alsof je de schakelaar erin moet duwen en dan een kwartslag draaien o.i.d. Ik ben voorzichtig met veel kracht zetten. Iemand die weet hoe ik hem vast moet zetten?
3) De ABS op mijn auto werkt schokkerig, tijdelijke oplossing: ABS kabel bovenin motorruimte los + zekering ABS eruit. Is dat nog van invloed op de werking van de cc? Omdat ik mij kan voorstellen dat die met elkaar communiceren?