Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen.k

#240
Vanavond begonnen met het inbouwen van de cruise control in mijn 850. Wilde dit topic erbij pakken om voor de zekerheid te kijken of ik alles goed doe.
Hiervoor wilde ik graag de foto's bekijken op pagina 1, alleen werken deze niet bij mij. Heb al meerdere keren gerefreshed en in andere browsers gekeken, werken ze bij jullie (nog) wel?

S-Brand

#241
Helaas werken de foto's hier ook niet. De foto's van dir topic werken nog wel.

Ik ben vandaag ook begonnen met het inbouwen van de CC set in mijn V70 Classic, een originele die ik over genomen heb van iemand.

Ik heb de sensor voor de koppeling en rem al geïnstalleerd, maar het 'pompje' bij de gaspedaal kan ik niet vast maken volgens mij. Er zit een soort rondje op de pomp die ik in het gaspedaal moet klikken, maar de enige logische plek komt 'ie niet bij, en hij klikt er ook niet vast.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden:







Die laatste foto is nog zonder het balgje.

Als ik deze foto van razorx bekijk, lijkt het alsof ik dat zwarte stangetje mis:


Weet iemand of ik iets mis, of verkeerd doe?

volvobug

Lijkt mij dat je dat zwarte stangetje mist. Dat zal nog in het gaspedaal geklikt zitten van de auto waar de cc uit komt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

S-Brand

Volgens mij ook ja. Enig idee hoe dat stangetje heet, of hoe ik aan een andere kan komen?

Ik ga kijken of ik de verkoper nog kan terugvinden, maar heb hem een paar maanden geleden al overgenomen, dus dat wordt even zoeken.

volvobug

Het is onderdeel 1271777.



Hoort ook nog stelschroef met nummer 3528083 bij.

Het zijn nr. 19 en 20 op dit plaatje:


Handtekening? 85011806 en Saffronie.

855/96

Anders even naar Hunterparts bellen, die heeft 'm ook wel liggen.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

S-Brand

Onderdeel op de sloop kunnen vinden!

Hunterparts had het ook, maar moest er een complete set voor aanbreken, dus wilde er 25 euro voor hebben. Begrijpelijk, maar rondje sloop had ik hem gelukkig ook.

Bedankt voor de hulp! Nu zsm de rest inbouwen :)

S-Brand

En gelukt! Het werkt!

Hij houdt hem goed op snelheid, maar doet wel vrij lang (seconde of twee) over het oppakken. Ik hoor dan een soort 'plop' en dan gaat hij zelf gas geven.

Is dat nog te verbeteren door de afstelling?

volvobug

Mooi dat het gelukt is!

Vacuumslangetjes zo kort mogelijk houden en inderdaad met de stelschroef strak afstellen. Maar het hoort een beetje bij dit gedateerde systeem dat het een seconde of twee duurt voordat het de snelheid vasthoudt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

mba

Citaat van: S-Brand op 21-09-2019 12:39:02
En gelukt! Het werkt!

Hij houdt hem goed op snelheid, maar doet wel vrij lang (seconde of twee) over het oppakken. Ik hoor dan een soort 'plop' en dan gaat hij zelf gas geven.

Is dat nog te verbeteren door de afstelling?

Nee is inherent aan dit " antieke" systeem. Maar werkt wel goed. Als je je voet op het gaspedaal stil houdt en je drukt de knop in voor versnellen dan voel je het pedaal onder je voet weggetrokken worden.
Zit ook in vele andere autos's uit die tijd waaronder dat andere zweedse merk. Behalve gevoelig voor vacuumlekken kan er ook wel eens een printplaatbreuk optreden in de ecu.

Bab00n

Ook maar even aan pielen geweest om de CC werkende te krijgen:

Na controle bleek alles erin te zitten, van slang tot pedaalschakelaar, pomp, balgje en stuurbediening. Eerst maar begonnen met het stuur: bleek een kabel door midden te zijn en deze gesoldeerd en voorzien van krimpkousje, alles weer ingebouwd. Daarna controle van de pomp en balg door relais 101-102 door te lussen volgens schema hier in het forum genoemd.Het vreemde is dat als ik 3S en 9S met elkaar verbind niet de vacuümpomp het doet maar de balg en 3S en 7S net andersom.... mijn kennis van elektronica is niet zo enorm dus iemand een idee?

Wel wordt de balg goed en lang vacuüm gezogen en na het trappen op de rem loopt ie weer leeg.  Tevens hoor ik de pomp een aantal keren klikken na het aansluiten dus ook dat lijkt goed maar tijdens het rijden pikt ie niks op. Uren lopen zoeken hier en alvast een pedaalschakelaar besteld omdat dit het enige is wat ik niet kan testen. Heb een automaat gelukkig want het is een crime om die dingen vast te krijgen (laat staan uit te halen)

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Bab00n

Inmiddels al een ander 101/101 relais ingedrukt maar deze heeft een andere typering, maakt dat verschil? De originele is 101 B en 102 E en de nieuwe heeft al typering 101 S en 102 T. In ieder geval levert dit niets op.

Bab00n

Andere pedaalschakelaar deed wonderen alhoewel ik denk dat de oude niet volledig was uitgetrokken want volgens mij was deze nog vrij nieuw.

Voor hen die hebben gelezen: Keep safe!!

Zoepertje

Hallo roffelaars

Aangezien er veel foto's verloren zijn gegaan in dit topic, en ik de info verspreid door dit topic heb gevonden, wil ik even een korte how-to schrijven hoe ik de cruise control in mijn C70 t5 heb ingebouwd zodat alle info weer bij elkaar staat!

Dit betreft het model t/m 1998 dus met gaskabel. Dit is een relatief eenvoudige klus die met wat geduld en lenigheid goed te doen is. En aangezien we tegenwoordig maar 100 mogen ook zeker de moeite waard ;)  Ik heb veel foto's gemaakt, want dat zeg meer dan duuzend woorden.

Het volgende heb je nodig bij een handgeschakelde auto:
Twee pedaalsensoren, 1 luchtbalgje met plastic koppelstukje aan je pedaal, Relais 101/102, Vacuumpompje voor onder de accubak, een knipperlichthendel met CC en alle vacuumslangen+koppelingen.



Eerst trek je de pedaalsensoren uit elkaar tot ze krrrrrrr zeggen, de linker is helemaal uitgetrokken dus gereset en de rechter is hoe ik ze kreeg.


Het luchtbalgje wordt in een plastic beugel geschoven boven het pedaal en zit vast met een schroef.


Het volgende plastic koppelstukje moet het balgje met het pedaal verbinden en deze wordt nog wel is vergeten. :-[


Met het stelwieltje kan je na montage aandraaien totdat alle speling weg is.


Beide pedaalsensoren kunnen vervolgens worden aangesloten met de stekkers die boven de pedalen hangen. Daarna kan je beide pedaalsensoren en het luchtbalgje aan elkaar maken middels de vaccuumslangen en koppelingen.


Deze pedaalsensoren passen in de gaten boven de pedalen, dit kan je eigenlijk niet verkeerd monteren. Het is wel een gepriegel.
Nu houd je één vacuumslangaansluiting over die door het zwarte buisje heen kan wat ergens links van de rode pijl lig op onderstaande foto. Deze buis komt uit in de motorruimte. Bedankt volvo voor deze loze buis, dit doet niet elk merk! Om hier goed bij te kunnen kan je het best even je accubak en luchtfilterhuis uitbouwen.


Je krijgt er zelfs een mooie dekseltjes bij om de buis mee af te sluiten aan beide kanten. Ik heb de dekseltjes wat verknipt zodat de vacuumslangen er goed doorheen kunnen.



Het vacuumpompje moet onder de accubak gemonteerd worden. Ik kreeg er een vastgeroest aan de accubak, dus heb ik deze in zijn geheel maar omgewisseld. Er zit maar een aansluiting aan het pompje voor de vacuumslang dus dat kan niet missen.


De stekker woont gewoon al onder de accubak in een mooi houdertje, dus deze kan ingeplugd worden aan het pompje.


Vervolgens alles netjes terug monteren en de vacuumslang mooi in de hoek leggen.


Het relais in de relaisbak onder de paravaan duwen spreekt voor zich  :laugh:


Kapjes verwijderen onder en boven achter het stuur en de nieuwe hendel is met twee boutjes te monteren.


Trap nog even het koppeling en rempedaal helemaal in en laat ze rustig opkomen. Dit schijnt je pedaalsensoren te helpen resetten naar de juiste stand. Vervolgens kan je richting de Autobahn en je Cruisecontrol testen. Succes! 8) 8) 8)