LPG G3 geschikt?

Gestart door ewing, 15-05-2006 13:26:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: Gmid op 16-05-2006 17:53:45
Ik heb er de ballen verstand van, maar bedoel je dat een lpi dus maar 250 duurder hoeft te zijn dan een lpg?

Nee. LPi werkt met injectoren, in elke cylinder 1. Een 4 cylinder is dus ongeveer 250 euro goedkoper dan een 5 cylinder ;)


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwassink

Nee dat bedoelt hij niet..

Ik doe een poging het begrijpelijk te maken (dont shoot me if not ?)

In een "conventionele" gasinstallatie wordt er vloeibaar gas vanuit de gastanktank via de verdamper dan in gasvorm in het inlaatcircuit via een ring-vormige verdeler verdeeld.
Hierdoor komt het gas uiteindelijk in de motor. Werkt op zich goed heeft alleen wat moeite met grotere motorvermogens en de vooral de hoeveelheid gas die je op die manier kwijtkan.
(Bv de 7,5 Liter V8 GM big-blocks uit oude amerikanen zijn hier berucht om..)


LPI maakt gebruik van injectie van vloeibaar gas, en doet dit met een injector per cilinder, deze zit meestal direct op het inlaatspruitstuk vlak voor de cilinder.

Genomen het feit dat je een vijfcilinder hebt praat je al over vijf injectoren, ware het niet dat ook de hoeveelheid gas per injector (lees vermogen) ietwat gelimiteerd is en er daarom nog wel eens een zesde injector bijgeplaatst wordt om toch aan het gewenste vermogen te komen.

Het bedoelde rekensommetje is dus minimaal 5 x 250 of zelfs 6 x 250 Eurie voor een vlotteRe versie ENKEL de prijs van de injectors.

pwassink
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Gmid

Dat begreep ik dan weer wel. ;-)

Begreep alleen niet of het in totaal 250 euro meer was, of per cilinder. Maar das nu ook duidelijk.

;D
Volvo C30 '12

ewing

Mijn roffel gisteren afgeleverd bij de "Arnhemse" inbouwer. Op basis van mijn kentekenbewijs deel I heeft hij mij toegezegd dat er een G3 installatie ingebouwd kan worden en ik dus ook aanspraak maak op de jaarlijkse korting op de wegenbelasting.
Morgenochtend kan ik 'm weer afhalen. Ik zal dan wel even een berichtje posten op het forum over mijn eerste ervaringen.

ewing

Zoals beloofd (zie vorige berichtje) even een korte update. Ik heb nu een aantal dagen geleden LPG laten inbouwen en inmiddels ruim 600 km gereden voor nog geen 48 euro (aan gas). Als ik die afstand op benzine had gereden was ik een goeie 85 euro kwijtgeweest. Kortom, nu al bijna 40 euro besparing!! Het bevalt echt uitstekend. Het systeem schakelt vanzelf na het starten over op gas: dit doet hij trouwens al nadat de toerentalmeter boven de 2500 toeren uitkomt. Kortom, na 50m. slaat het systeem al aan.

De tank is alleen niet zo erg groot: 51 liter (volgens opgave van het LPG inbouwstation). Dit zou betekenen dat er netto 40,8 (80% van 51) in zou moeten kunnen, maar dat is mij om de een of andere reden nog niet gelukt. Als ik 'm helemaal leeg rijd en vervolgens ga tanken gaat er zo ongeveer maximaal 30 liter in. Dat is een beetje vervelend, omdat je dan om de 250km moet tanken!. Maar ja, het afrekenen blijft een feest: 12/13 euro per tankbeurt hahaha!

Enno

48 EUR aan gas????? 600 km?

Ik rij op dit moment tussen 1 op 7 en 1 op 8....betaal 45 cent per liter...kom ik toch echt niet boven de 40 EUR uit.

ewing

thx v70enno...mijn berekening was niet juist...ik had de laatste tankbeurt niet moeten meerekenen, omdat ik die tank nog niet heb opgereden. M.a.w. het juiste bedrag moet zijn 48 - 12 = 36 euro! Nog goedkoper dan ik eerst dacht  :D

Roger B.

welk systeem heb je er nu in dan?

waarom kon er geen 77 liter tank in de plek van je reservewiel (dat las ik elders hier dat iemand dat had)

DD

volgens mij past de 70 liter tank niet op die plek die komt dan achter de bank te staan.

Roger B.

tja ik las het toch echt in een topic van mij over het wel of niet verstandig zijn van inbouw in een 94ér met 430.000km achter de trekhaak.:
Citeer

GeertG
Lid 100+

Offline

Geslacht:
Berichten: 368


Volvo 850 2.5i-10v '95, Vialle G3 77ltr.


     Re: lpg verstandige keuze?
« Antwoord #35 Gepost op: 25-04-2006 09:44:02 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: JoopS op 24-04-2006 19:40:53
Ik ben erg benieuwd naar de LPG installatie die je in laat bouwen.
Vandaag bij Autocentrum Arkel te horen gekregen dat een venturi systeem (met verdamper) €1600,- kost en dat een LSI systeem van Landi op €2500,- komt.   
Ik schrok daar een beetje van. Een Vialle LPI zou voor een 850 niet meer geleverd kunnen worden
Ik ben benieuwd naar andere recente inbouw ervaringen.


Heb in november 2004 een installatie met verdamper laten inbouwen. Gaat om een ronde tank met een inhoud van 77 liter (effectief 70 liter) op de plaats van reservewiel, dus geen ruimteverlies (spuitbus ipv reservewiel). Weet niet exact, zou ik moeten opzoeken, maar nu ca. 30.000 km zonder problemen rondgereden en installatie allang terugverdiend. Kostte toen € 2250 maar dat was incl. alle papierwerk, keuring en huurauto. Prima service bij klein probleempje (scheur in oude poreuze slang). Heb het in Baarlo (Noord-Limburg) laten doen bij AISB.

Succes met zoeken



ewing

Ga mijn mening over het LPG inbouwstation (in Arnhem) toch even herzien. Na de eerste paar honderd kilometer merkte ik dat ik toch wel erg vaak hoofdpijn kreeg nadat ik een stuk in de auto had gereden. De hoofdpijn ebte weer weg nadat ik een half uurtje weer uit de auto was. Zojuist eens even onder de motorkap gekeken of ik daar wellicht iets kon ontdekken. Na enig speurwerk zag ik dat achter het motorblok een (verbindings)slang ontbrak die de uitlaatgassen naar een ander gedeelte van het motorcompartiment geleid. Kortom, de (levensgevaarlijke) motorgassen komen gewoon vrij in het motorcomparitiment en worden vervolgens door de verwarmingsroostertjes in de auto geblazen!! Het LPG inbouwstation is gewoon vergeten de slang terug te plaatsen!!! Ze hebben dus ergens een onderdeel (de slang) overgehouden, maar dit niet geconstateerd Stelletje #@*&#@! Mijn eerste stop morgenochtend is de LPG inbouwer, alwaar ik op zijn minst een nieuwe slang eis en een excuus!  >:(

Roger B.

oeps...... koolmoxide vergiftiging kan erg linke gevolgen hebben.....

ewing

Behoorlijk ja....gelukkig is nu nog alleen bij hoofdpijn gebleven....morgenochtend nog één ritje van max. 2 km en dan gaat er hopelijk weer een nieuwe slang op. Iig rijd ik geen kilometer verder met deze auto bij de huidige stand van zaken.

GeertG

Citaat van: Roger B. op 28-05-2006 19:32:58
welk systeem heb je er nu in dan?

waarom kon er geen 77 liter tank in de plek van je reservewiel (dat las ik elders hier dat iemand dat had)

Citaat van: DD op 28-05-2006 19:49:37
volgens mij past de 70 liter tank niet op die plek die komt dan achter de bank te staan.


Citaat van: Roger B. op 28-05-2006 19:58:07
tja ik las het toch echt in een topic van mij over het wel of niet verstandig zijn van inbouw in een 94ér met 430.000km achter de trekhaak.:
Citeer

GeertG
Lid 100+

Offline

Geslacht:
Berichten: 368


Volvo 850 2.5i-10v '95, Vialle G3 77ltr.


     Re: lpg verstandige keuze?
« Antwoord #35 Gepost op: 25-04-2006 09:44:02 »   

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: JoopS op 24-04-2006 19:40:53
Ik ben erg benieuwd naar de LPG installatie die je in laat bouwen.
Vandaag bij Autocentrum Arkel te horen gekregen dat een venturi systeem (met verdamper) €1600,- kost en dat een LSI systeem van Landi op €2500,- komt.   
Ik schrok daar een beetje van. Een Vialle LPI zou voor een 850 niet meer geleverd kunnen worden
Ik ben benieuwd naar andere recente inbouw ervaringen.


Heb in november 2004 een installatie met verdamper laten inbouwen. Gaat om een ronde tank met een inhoud van 77 liter (effectief 70 liter) op de plaats van reservewiel, dus geen ruimteverlies (spuitbus ipv reservewiel). Weet niet exact, zou ik moeten opzoeken, maar nu ca. 30.000 km zonder problemen rondgereden en installatie allang terugverdiend. Kostte toen € 2250 maar dat was incl. alle papierwerk, keuring en huurauto. Prima service bij klein probleempje (scheur in oude poreuze slang). Heb het in Baarlo (Noord-Limburg) laten doen bij AISB.

Succes met zoeken




Vraag en antwoord !     :D
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

PeterHC

Citaat van: ewing op 28-05-2006 20:27:45
Ga mijn mening over het LPG inbouwstation (in Arnhem) toch even herzien. Na de eerste paar honderd kilometer merkte ik dat ik toch wel erg vaak hoofdpijn kreeg nadat ik een stuk in de auto had gereden. De hoofdpijn ebte weer weg nadat ik een half uurtje weer uit de auto was. Zojuist eens even onder de motorkap gekeken of ik daar wellicht iets kon ontdekken. Na enig speurwerk zag ik dat achter het motorblok een (verbindings)slang ontbrak die de uitlaatgassen naar een ander gedeelte van het motorcompartiment geleid. Kortom, de (levensgevaarlijke) motorgassen komen gewoon vrij in het motorcomparitiment en worden vervolgens door de verwarmingsroostertjes in de auto geblazen!! Het LPG inbouwstation is gewoon vergeten de slang terug te plaatsen!!! Ze hebben dus ergens een onderdeel (de slang) overgehouden, maar dit niet geconstateerd Stelletje #@*&#@! Mijn eerste stop morgenochtend is de LPG inbouwer, alwaar ik op zijn minst een nieuwe slang eis en een excuus!  >:(

Is geen fout van het inbouwstation is juist goed, wat jij waarschijnlijk bedoelt is de flexibele buis die van het uitlaatspruitstuk naar de luchtfilterbox loopt. daar komt geen uitlaatgas door (zou niet best zijn voor de motor) maar warme lucht, is bedoelt voor koude omstandigheden.
Door het simpel weglaten van deze buis komt er dus geen warme lucht meer in het inlaatspruitstuk en dat geeft meer vermogen, juist wel handig als je met een verdampersysteem gaat rondrijden. (want dat geeft altijd vermogensverlies)
Groeten

Peter