Turbo koelen icm olietemp.

Gestart door RonnieDuck, 18-05-2006 13:17:23

Vorige topic - Volgende topic

RonnieDuck

Ja wordt weer eens tijd voor een vraagje.

Ik heb sinds januari een olietemp meter. Deze zit met de sensor op de aftapplug. Je schrik ervan hoelang het duurt voordat de olie voorbij de 80 graden is. Dit duurt toch al snel een kleine 15 km en dan is de water temp al geruime tijd netjes op de drie uur stand.

Als ik het pedaal wat meer ga intrappen en en de turbo lekker fluit loopt de temp van de olie al aardig richting zelfs voorbij de 110 graden.

Nu gaat het mij om het afkoelen. Voorheen deed ik even netjes wachten tot de olietemp beneden de 100 graden was. Nu is de buitentemp al ruim 10 graden hoger dan januari februari en lijkt het onmogelijk om beneden die 100 graden te komen. Tenminste niet doormiddel van zelfs 5 min nadraaien.

Heeft dit veel gevolgen voor mijn turbo, of gaat het inbanden van lagers oid met veel hogere temperaturen gemoeid en kan het uitzetten na een 2 minuutjes bij 105 graden geen kwaad?

Mvg Ronald

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

M a r c

Toen er geen meter inzat zette je de motor op een gegeven moment ook uit?  En de motor loopt nog steeds goed...  ;)

Wil je de olietemp omlaag hebben dan is een externe oliekoeler aan te bevelen. Zit er zelf ook aan te denken  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JCviggen

olie temp meters willen wel eens gaan overdrijven na doorblazen door de locatie van de sensor...

Olie hoeft ook niet de volle 80-90C te hebben om goed te smeren...met zo'n 65-70C zou ik durven doorblazen als het blok op temperatuur is (>10 km gereden)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

RonnieDuck

Ja ik heb al aan zo´n extra koeler zitten denken, maar het ging er mij een beetje om,..wat de temperaturen waren die vrijkomen bij een turbo en wanneer het veilig is deze uit te zetten.
Ik zit me nu te bedenken dat turbo´s toch ook weleens roodgloeiend worden,..lijkt mij meer dan 110 graden! Kan dat ook met onze volvo turbo´s eigenlijk,..roodgloeiend.

Voor wat betreft die oliekoelers,..ik had een leuke site gevonden,..maar weet niet meer waar. Was niet zo duurt iig. Iets van 150 euro,..complete set met temp schakelaar. Aansluiting via het filter.

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

animalT5R

Een volvo turbo kan zekers roodgloeiend worden,heb het 1 keer gezien(niet eigen auto)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Johann

Heb ze wel gezien dat je er bijna doorheen kon kijken..  ::)

M a r c

Citaat van: Johann op 18-05-2006 14:08:10
Heb ze wel gezien dat je er bijna doorheen kon kijken..  ::)

Mooi he  ;D  Zie je het stangetje van de wastegate als een donkere schaduw in het felle oranje schijnsel...  tis bijna poetisch  8)

info@europeantuning.nl

Eugene

die 110 graden krijg je omdat de retourleiding van de turbo de warme olie richting carterplug gooit. Hierdoor lijkt de temp hoger dan hij is. Als je op andere plaatsen gaat meten is (en blijft) de olie netjes 90-95 graden.

Turbo's die gloeien gaan richting de 900-1000 graden, dus olie die 110 graden is die koelt de turbo nog erg goed ;)

Ik zou me er geen zorgen over maken.

If it's not blown, it sucks...

ed

Waar het om gaat is dat je de turbo zelf laat afkoelen, en die is wel heel wat warmer dan de olietemperatuur. Zodra de motor wordt uitgezet en dus de olie stopt met stromen zal het lager door de gloeiende hete turbo worden opgewarmd. De olie die daar tussen zit verbrand en vormt een koollaag op het lager. Als je dat vaak genoeg doet gaat de turbo dus stuk.
De truuk is dus om je turbo wat af te laten koelen. Als je de auto een minuut of twee laat stationair draaien is deze voldoende afgekoeld. Je kunt natuurlijk ook de laatste minuten gewoon rustig rijden. Kun je hem zo uitzatten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

info@europeantuning.nl

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

ed

Ik denk het ook ;D
Maarja marc, je kent me toch, ik bedoel uitzetten, maar spreek het uit als uitzatten. Bekakt hè. Als ik vanavond ga slapen ga ik ook in bad. Tsja wat ga ik dan doen als ik ga poedelen: in het basin.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Laserblue

Citaat van: ed op 18-05-2006 15:57:37
Ik denk het ook ;D
Maarja marc, je kent me toch, ik bedoel uitzetten, maar spreek het uit als uitzatten. Bekakt hè. Als ik vanavond ga slapen ga ik ook in bad. Tsja wat ga ik dan doen als ik ga poedelen: in het basin.

Jij komt dan thuis zet je auto in de gáráge en legt je sleutels in de vestibule op het dressoir, dat is voor jou usance ;)

(net of ik m'n oma hoor praten ;D)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

ed

Ik leg ze meestal op de piedestal.

Frans Harkema

Afreux, amice, een dressoir in de vestibule is niet comme-il-faut..... ;D